• RiNan

Vad kombinerar ni hallon- alt bananmousse med när ni gör tårta? Vet inte vad jag ska ha i det andra lagret.

Sonen fyllde 1 i onsdags och fick en ormtårta på vaniljvisp blandad med djungeldessert på ena lagret och blandad med krossan annanas på andra täckt med vispgrädde med lite vaniljvisp.

Imorgon kommer farmor och farfar och hälsar på och då vill jag göra en annan tårta. Farmor klagar alltid när det är för sött och jag är så less på hela marsansås/jordgubbstårtan som mannen och hela hans familj alltid kör med.

Har kommit fram till att jag vill ha antingen bananmousse eller hallonmousse på ena lagret men vad jag ska ha på den andra har jag ingen aning om! Har aldrig testat dessa mousser så jag vet inte riktigt vad som passar till. Bananmoussen har ju lite choklad som jag förstått det.

Har ni några bra tips? Vad är er favorit kombination?

• Svar på tråden Vad kombinerar ni hallon- alt bananmousse med när ni gör tårta? Vet inte vad jag ska ha i det andra lagret.
  • LeWi

Till hallonmousse brukar jag ha vitchokladmousse och ibland även passionsfruktsmousse (ger en väldigt frisk smak)

Till banan skulle jag göra dumlefluff (om du söker på Fl så borde du hitta recept) eller chokladmousse

I reject your reality and substitute my own.
  • RiNan

Låter spännande!

Vilken kombination skulle du säga blir minst sötsliskig? Hallon & vitchoklad eller Banan & dumle? Kommer använda mig av färdig ljus botten.

• RiNan

Geishafluff... kan det funka till ovanstånde mousser och till vilken borde den passa bäst?

• LeWi

Det beror ju lite på vilken typ av mousse du gör. Gör du en mix eller är det färska/frysta hallon så brukar den ju bli fisk och god.
    Men jo, jag tror att hallon/vitchoklad nog är den minst sötsliskiga av kombinationerna

I reject your reality and substitute my own.
  • RiNan

Jag tänkte göra en egen mousse av frysta hallon. Ska kanske ta och testa med vitchoklad då

Finnes det fler tips?

• Såpan

Jag skulle köra på geishafluff och hallonmousse. Hallonen gör det friskt och gott.
    B
    Banan blir gärna lite sött.

• vargzaga

Min dotter och min bonusdotter äter endast en tårta, dom är lite kräsna. Men tårtan dom tycker om, så är ena lagret mosad banan, ytterst lite marsankräm.
    Andra lagret består av krossad annanas och ytterst lite marsankräm.

Denna tårta älskar dom och den är inte så söt och sliskig. 

• Linduz

Jag brukar alltid kör vaniljkräm och grädde i nedre lagret, och krossad ananas och grädde i övre.  Är det nån som inte gillar ananas brukar jag byta ut den mos äpplemos. Och tårtbotten gör jag alltid själv, annars blir det lite torrt...

Fan nu blev jag sugen på tårta :P

• Nicke Nyfiken

Jag har precis gjort en tårta med hallongrädde och jappfluff. Fluffen blev jättegod! Har inte smakat tårtan än.

Svar på tråden Vad kombinerar ni hallon- alt bananmousse med när ni gör tårta? Vet inte vad jag ska ha i det andra lagret.