• Solsken25

Får min 15 månaders äta råa champinjoner?

Vi tänkte ha tacos och ha svamp till, och då så klart har vi gjort rent dom ifrån all smuts, får han lov att äta lite champinjoner?

• Svar på tråden Får min 15 månaders äta råa champinjoner?
  • Momaloma

Varför skulle han inte få det? {#lang_emotions_undecided}

• Solsken25

Nä tänkte mer på att det kanske finns bakterier i råa saker som igentligen ska tillagas

• brünnhilde

Enligt mitt bvc är det bara jordnötter som är nejnej efter 12 mån.

• Solsken25

jasså varför jordnötter? alltså menar du jordnötter jordnötter eller choklad med jordnötter i och så eller?

• brünnhilde

Alla jordnötter överallt är nejnej fram till 6 års ålder eftersom de kan ge kraftiga allergier. :-O

• Sencha

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Kan-en-ettaring-ata-samma-slags-mat-som-en-vuxen/
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

brünnhilde skrev 2010-01-29 16:43:32 följande:
    Alla jordnötter överallt är nejnej fram till 6 års ålder eftersom de kan ge kraftiga allergier. :-O
    Det enda jag hittar på SLV handlar om att sätta i halsen: "Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren." www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/
    0401 & 0807
  • brünnhilde

Annars är det ju allmänt känt att jordnötter lätt ger allergier.

• Sencha
    brünnhilde skrev 2010-01-29 17:16:35 följande:
    Annars är det ju allmänt känt att jordnötter lätt ger allergier.
    Visst är det så. Men det verkar inte finnas någon allmän rek av det slaget - däremot kan ju BVC-sköterskan ha framfört sin uppfattning.
    0401 & 0807
  • Helene OSV

Svamp går bra!

Jordnötter bör egentligen inte barn under tre år äta. Det har mest att göra med att OM de är allergiska kan de i regel inte beskriva symtomen och det kan bli riktigt farligt om man missar det!
    (de kan tex inte säga tilll om det killar i munnen osv)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Solsken25

oki nä klart man inte ska ge hela jodnötter, men har dock gett han chocklad bit med både nötter och jordnötter i och han har inte fått någon allergis reaktion, men vad gällde nu då? du skriver först att jordnötter är nej nej efter 12 månader, sedan skriver du att nej nej fram till 6 månader, hur e det nu? :) men råa champinjoner gick alltså bra? för har gett han fiskbullar på burk med hummersås också och det gillade han, fick vet att han inte fick äta det innan 1 år 

Svar på tråden Får min 15 månaders äta råa champinjoner?