• Solsken25

Får min 15 månaders äta råa champinjoner?

Vi tänkte ha tacos och ha svamp till, och då så klart har vi gjort rent dom ifrån all smuts, får han lov att äta lite champinjoner?

• Svar på tråden Får min 15 månaders äta råa champinjoner?
  • brünnhilde

6 år. Enligt mitt bvc får barn inte äta jordnötter förrän de är 6 år gamla med tanke på allergirisken.

• brünnhilde

Och om du läser igen, skrev jag att det är endast jordnötter man ska akta sig för efter ett års ålder. Allt annat går bra. Och jordötterna hoppar man över fram till 6 års ålder.

• Strumpan08
    brünnhilde skrev 2010-01-29 16:43:32 följande:
    Alla jordnötter överallt är nejnej fram till 6 års ålder eftersom de kan ge kraftiga allergier. :-O
    Nej, isåfall för att jordnötter kan ge upphov till kraftiga allergiska reaktioner. Däremot utvecklas ingen allergi i sig av att barnet äter nötter i unga år, om det är vad du tror. Allergin finns där från början.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • brünnhilde
    Strumpan08 skrev 2010-01-29 18:25:32 följande:
    Nej, isåfall för att jordnötter kan ge upphov till kraftiga allergiska reaktioner. Däremot utvecklas ingen allergi i sig av att barnet äter nötter i unga år, om det är vad du tror. Allergin finns där från början.
    Ja, du har rätt. Jag är trött idag.
  • brünnhilde
    Strumpan08 skrev 2010-01-29 18:25:32 följande:
    däremot som någon skrev tidigare, så klarar kankske ett barn en sådan allergisk reaktion inte lika strålande som ett större.
  • Solsken25

men nötter i choklad det e helt oki eller?

• brünnhilde
    Solsken25 skrev 2010-01-29 21:49:24 följande:
    men nötter i choklad det e helt oki eller?
    Inte jordnötter.
  • Bonanza

Vilken tur att båda mina barn (4 resp 2) redan har ätit jordnötter. Så slipper jag oroa mig för eventuella allergiska reaktioner när de är på t.ex. kalas...

TS - klart han kan äta dem!

• brünnhilde
    Bonanza skrev 2010-01-30 09:03:21 följande:
    Vilken tur att båda mina barn (4 resp 2) redan har ätit jordnötter. Så slipper jag oroa mig för eventuella allergiska reaktioner när de är på t.ex. kalas... TS - klart han kan äta dem!
    Det är ju upp till var och en. Jag följer BVCs rekommendationer och tar inga risker i onödan. Jag har heller aldrig hört talas om koltbarn som får jordnötter på kalas - om inte annat för kvävningsrisken.
  • pojkens

min son smakade av min pad thai häromdagen, somd et finns krossade jordnötter i. täntke inte på det förrän efteråt då han blev rödflammig i ansiktet. Men han verkade inte lida av det. men jag var nojig och hade honom under koll hela dagen ifall han skulle verkade få problem. kan tillägga att han är 14 månader. 

jag hade bara tänkt på att han itne skulle få hela nötter, pga kvävningsrisken. Men nu såg jag ju så tydligt hur han reagerade. 
  • Bonanza
    brünnhilde skrev 2010-01-30 10:32:06 följande:
    Det är ju upp till var och en. Jag följer BVCs rekommendationer och tar inga risker i onödan. Jag har heller aldrig hört talas om koltbarn som får jordnötter på kalas - om inte annat för kvävningsrisken.
    Mina ungar har inte sen de var under ett år satt i halsen. Dessutom sa du upp till sex år, är man koltbarn så länge? Min 2-åring kan gott och väl säga till om hon mår dåligt, därför är det ju ingen risk längre eftersom det var ditt enda problem med jordnötter eller hur? Vårt bvc rekommenderade att inte ge jordnötter innan 1-2 år. Inte 6 år.
  • brünnhilde
    Bonanza skrev 2010-01-30 19:06:50 följande:
    Mina ungar har inte sen de var under ett år satt i halsen. Dessutom sa du upp till sex år, är man koltbarn så länge? Min 2-åring kan gott och väl säga till om hon mår dåligt, därför är det ju ingen risk längre eftersom det var ditt enda problem med jordnötter eller hur? Vårt bvc rekommenderade att inte ge jordnötter innan 1-2 år. Inte 6 år.
    Jo, men nu var ts barn 15 månader gammalt.... och det är ett koltbarn.

Alla tvååringar är inte lika duktiga som dina, tro mig. Tråkigt att generalisera.
  • pojkens

men man är väl inte mer benägen att utveckla allergi första gången man smakar jordnötter bara för att man är 2 istållet för 6 eller? jag är inte så insatt i allergi orsakerna

• brünnhilde
    pojkens skrev 2010-01-30 22:27:29 följande:
    men man är väl inte mer benägen att utveckla allergi första gången man smakar jordnötter bara för att man är 2 istållet för 6 eller? jag är inte så insatt i allergi orsakerna
    ej men som ovan nämnt så kan kanske inte en tvååring beskriva en allergichock.
  • pojkens
    brünnhilde skrev 2010-01-31 07:18:20 följande:
    ej men som ovan nämnt så kan kanske inte en tvååring beskriva en allergichock.
    nej det är klart. Jag tänker inte ge min son jordnöt igen eftersom han reagerade på det. Dock tror jag ju att om barnet får en allergichock så märker man det, eller? Sen kan det ju gå  fort kanske men får de andnöd så måste man ju märka det som vuxen eftersom amn alltid har koll på så små barn. Är de 6 kanske de kan förmedla det själva, men å andra sidan kan de ju sitta själva på rummet eller vara ute ensamma på gården. 
  • Solsken25

haha fattar inte vad jordnötter kom in i bilden, frågade jue bara om svamp :) testade det och han hatade de....

• ElinLiMa

Och nu - 2016 - så rekommenderas man att ge mycket små barn t ex små jordnötskex. För att slippa allergi senare. Det förändras en del under årens gång.

• Annelie 76

Vetenskaplig undersökning har visat att tidig introduktion av jordnötter gör barn mindre allergiska. Kommer inte ihåg var men nånstans är det vanligt att ge barn typ jordnötsbågar som första smakbitar vid 4-6 månaders ålder. Dessa barn har mycket lägre frekvens av jordnötsallergi än nån annanstans i världen. När forskare gjorde likadant med en grupp barn och jämförde med en kontrollgrupp fick de samma resultat.

Svar på tråden Får min 15 månaders äta råa champinjoner?