• firepuzz

aktivitetsstöd och csn hur gjorde ni?

Hej!

Bågon mer som sitter i denna situation som jag?

Har/haft aktivitetstöd och sökt csn och då inte blir beviljat pga av det hur gjorde ni för att klara era räkningar?

• Svar på tråden aktivitetsstöd och csn hur gjorde ni?
  • After Forever

Vad menar du? Du kan inte ha både aktivitetsstöd och csn samtidigt, det är ju självklart eftersom du inte står till arbetsmarknades förfogande. Du får ta studielån.

• Anova

Jag förstår inte heller vad du menar..

Aktivitetsstöd får du för att du ingår i en arbetsmarknadspoltisk åtgärd, t.ex. praktik. CSN får du för att du studerar.
    Ska du studera (om det nu inte är något special som Arbetsförmedlingen kommit på) så är du hänvisad till studiemedel från CSN.

Är problemet att pengarna inte räcker till?

• firepuzz

Okej jag var kanske inte tillräckligt tydlig.

Jag har just nu aktivitedsstöd från FK men har sökt från CSN nu. och fick igår ett mejl från dom att jag måste avsluta mitt aktivtedsstödet först och det förstår jag  också men hur ska man leva utan aktivitetsstöd innan man får igång csn?
    Jag har inget kklart från skolan ännu men jag vet ju att man kan söka csn innan det blir klart men alltså kan man inte göra det om man har aktivitetstöd?

• After Forever

Du skrivs av från aktivitetsstödet dagen innan skolan börjar, sedan kan csn godkänna din ansökan om allt annat är godkänt. De måste med andra ord få in nya uppgifter att du avslutat innan de kan betala ut pengar. Du får ju aktivitetsstödet i efterskott och får väll leva på det så länge. Csn brukar inte dröja så lång tid innan de betalar ut när de väl godkänt.

• After Forever

Föresten, jag ansökte om csn när jag fortfarande gick på aktivitetsstöd. Blev godkänt och allt det där men däremot stoppade de utbetalningen till de fick nya uppgifter att jag slutat aktivitetsstödet.

• firepuzz

jaha okey.. för jag har fått svar från dom att dom inte kan fortsätta emd min ansöka fören jag har pratat med FK att dom ska stoppa mitt aktivitetsstöd och det vill jag ju självklart inte nu för inget är klart med skolan. Men jag vet inte dom klagar också på datumet jag har skrivit i den 11 jan att jag ska börja skolan men självklart inte men fanns ju inget annat alternativ vad skriver man för datum när man inte har en aning?

• After Forever

Alltså af kommer ju stoppa ditt aktivitetsstöd dagen innan du börjar skolan, men varför vet du inte om du får börja eller inte på skolan? När du börjar skolan går du även ner till af och er dom stoppa ditt aktivitetsstöd och då kommer även csn få reda på att du avslutat, sedan kan de göra ett beslut.

• firepuzz

ja absolut. varför är att jag inte har ansökt om skolan ännu. jag ska dit på tisdag till en studievägledare.

Men kommer jag bli beviljad från csn?

• After Forever

Jag har ingen aning om du blir beviljad eftersom jag inte vet något om du studerat tidigare, tidigare studieresultat osv.

• firepuzz

Okej. Jag kan berätta.

Jag har studerat 2 år på gymnasiet men hoppade av, sen försökte jag i ungefär ett år att läsa igen ämnena på distans men utan något betyg alls tyvärr. efter olika saker.

jag har aldrig tagit studielån utan bara haft vanligt studiebídrag man får på gymnasienivå.

Jag har haft skuld till csn då jag hoppade av gymansiet fick jag betala tillbaka 2 stycken bidrag men har gjort det fick dela upp det men tror inte dom skulle bry sig om det.

• After Forever

Ok jag är ganska säker på att du är berättigad studielån om du aldrig tagit det tidigare. Men det bästa är ju att ringa csn och fråga.

• firepuzz

okej. jag fick inget svar från csn på den frågan. men alla säger att det borde inte vara problem

Svar på tråden aktivitetsstöd och csn hur gjorde ni?