Har du Dyskalkyli eller ditt barn?
Hejsan!
Jag tänkte kolla med någon utav er om ni har någon form av dyskalkyli, det är motsatsen till Dyslexi, alltså du har jobbigt med matten.
Jag har en form av dyskalkyli jag ska göra en utredning på mig för att se om jag har det eller inte, om inte så är det något annat.
Det är väldigt få människor som vet vad detta innebär, och igår fick jag ett mejl från frida tidningen och en av reportrarna där vill göra en artikel om mig och dyskalkylin för att få upp ögonen med andra och berätta vad det är, på så sätt kanske fler unga människor får en syn på det hela och kanske tar upp det med sina föräldrar.
Jag själv har lyckats klara skolan och fått ett slutbetyg och även klarat körkortet =) Jag känner mej väldigt stolt över mig själv och dessutom så känner jag mig stark nog att klara av saker som kan anse som svåra.
Jag skrev upp 6 gånger på teorin till körkortet, men inte bara för att jag har svårt med matteuppgifterna utan för att mitt närminne inte är som det ska.
Mitt tips till er som har barn framför allt:
Har ni barn som har det svårt med läsning, skrivning eller matten. Ta kontakt med skolan och försök att få kontakt med någon som kan ställa en diagnos, jag fann en kvinna eller fick hennes mejladress av en journalist här i Örebro på våran lokala tidning och denna kvinna kan göra tester hon är utbildad för dyskalkyli utredningar(om jag uppfatta henne rätt) Hon bor i Västerås och det är egentligen nog bara hon som gör dessa utredningar. Hon heter Kerstin Hill, jag hoppas jag själv kan få en utredning snart så jag kan söka jobb sen.