• Brooke

Har du Dyskalkyli eller ditt barn?

Hejsan!

Jag tänkte kolla med någon utav er om ni har någon form av dyskalkyli, det är motsatsen till Dyslexi, alltså du har jobbigt med matten.

Jag har en form av dyskalkyli jag ska göra en utredning på mig för att se om jag har det eller inte, om inte så är det något annat.
    Det är väldigt få människor som vet vad detta innebär, och igår fick jag ett mejl från frida tidningen och en av reportrarna där vill göra en artikel om mig och dyskalkylin för att få upp ögonen med andra och berätta vad det är, på så sätt kanske fler unga människor får en syn på det hela och kanske tar upp det med sina föräldrar.

Jag själv har lyckats klara skolan och fått ett slutbetyg och även klarat körkortet =) Jag känner mej väldigt stolt över mig själv och dessutom så känner jag mig stark nog att klara av saker som kan anse som svåra.
    Jag skrev upp 6 gånger på teorin till körkortet, men inte bara för att jag har svårt med matteuppgifterna utan för att mitt närminne inte är som det ska.

Mitt tips till er som har barn framför allt:
    Har ni barn som har det svårt med läsning, skrivning eller matten. Ta kontakt med skolan och försök att få kontakt med någon som kan ställa en diagnos, jag fann en kvinna eller fick hennes mejladress av en journalist här i Örebro på våran lokala tidning och denna kvinna kan göra tester hon är utbildad för dyskalkyli utredningar(om jag uppfatta henne rätt) Hon bor i Västerås och det är egentligen nog bara hon som gör dessa utredningar. Hon heter Kerstin Hill, jag hoppas jag själv kan få en utredning snart så jag kan söka jobb sen.

• Svar på tråden Har du Dyskalkyli eller ditt barn?
  • Sol Angelica

Hej..
    Har oxå konstaterad dyskalkeli. Har alltid haft enormt svårt med siffror, och när jag kuggat matte A för 3:e (!!!!!) gången, så gav jag mig fan på att få hjälp! Hade som tur var en enormt duktig syo på skolan jag gick, som hjälpte mig med alla kontkter med specialpedagogerna som testade mig.

Tyvärr har jag fortfarande inte klarat matten, men jag klarar mig bra ändå.. Lite surt bara att man inte får nåt slutbetyg förräns matten är klar. {#lang_emotions_undecided} 

• Brooke

Jag kände oxå sådär när jag fick Ig hela tiden på matten och andra ämnen, men sedan gav jag fan på att jag skulle klara det. Om man inte ger fan på att man ska klara sig så gör man inte det.

Kände samma sak på teorin, gjorde det 6 gånger efter 3 gången höll jag på att ge upp. Men mamma och pappa och även min lärare på skolan körde upp mig på banan igen. Visst jag fick hela tiden en besvikelse i handen då jag fick testet.
    Men 6 gången hade jag inte sagt varken till mamma eller någon annan att jag skulle göra teorin den 4 Janari i år, höll alltså tyst i över två månader.
    När jag satt och väntade på att få börja så titta jag på klockan nästan var tioende minut, tänkte att jag inte alls kommer klara det men sen så gav jag väl en örfil i huvudet och sa åt mig själv att jag inte skulle tänka så..

När jag satte mig där så fråga han som var i rummet om någon ville ha hörlurar vilket jag ville och jag var den enda, jag gjorde frågorna i min egna takt, sedan när jag var klar ville jag vänta tills någon annan gick ur rummet men jag kunde inte vänta, kollade egenom mina svar, sedan fick jag hjärtat upp i halsgropen och tryckte på Avsluta. höll nästan för ögonen, tittade och ser godkänt i grön text.

Höll på att gråta när jag gick därifrån.när jag prata med pappa kommer tårarna av lättnad och all späning försvann.

• mia83

jag har dyskalkyli. blev diagnostiserad för det när jag var typ tio år. har gått i stödgrupp med matten bland annat. klarade efter mycket om och men både matte a och b, men c var tvärstopp, fattade absolut ingenting.

• Brooke
    mia83 skrev 2010-01-31 11:02:52 följande:
    jag har dyskalkyli. blev diagnostiserad för det när jag var typ tio år. har gått i stödgrupp med matten bland annat. klarade efter mycket om och men både matte a och b, men c var tvärstopp, fattade absolut ingenting.
    Fick inte alls mkt hjälp på A i gymnasiumet men när jag hade B så fick jag mer hjälp när han förstod och fick insikt hur mkt svårt allt va.
  • KatjaKaj

Japp jag har alltid sagt att matte för mig är lika svårt som att försöka översättas grekiska.
    Matte A har jag försökt med 4 gånger , nu senast var jag 1  poäng i från godkänt.
    Då blev jag så sur så jag har lagt matten på is ett tag nu.

Skolan var aldrig särskilt hjälpsamma men dom var dock snabba på att kalla mig lat när jag inte klarade ett matte prov för 5 gången.

Det finns ett ställe i Malmö som utreder men det kostar pengar tyvärr.

• lurv

Min näst äldsta son har dyskalkyli. Han blev diagostiserad när han var 10 år.  Det som är jobbigast är ju kanske inte att man inte klarar av matten utan det är ju att hans dagliga liv blir lidande. T ex som att han har svårt att passa tider, inte för att han är slarvig men att få ihop att om bussen går kl 3 och det tar 5 minuter att gå dit så räcker det inte att gå hemifrån kl 3. Likaså att inse pengars värde eller att kunna köpa hem ingredienser så att det räcker till en middag för 4 personer. Mycket som är självklart för oss "vanliga" människor blir rätt komplicerade för en med dyskalkyli.

• DavidsPappa

Jag var 25 när jag fick min dokumenterad. Har gått igenom hela grundskola och gymnasium och de flesta av mina lärare trodde att jag A: helt enkelt var lat eftersom dom flesta andra ämnen föll sig naturligt för mig, förutom just matte och fysik eller B: Jag är dum i huvudet. Gav en del dåligt självförtroende kan jag säga. Fick en undersökning mer eller mindre på ett bananskal av min arbetsförmedlare som funderade över mina problem med matten och undrade om jag hade testat mig för dyskakuli... Kan säga att jag har rätt stora problem med mina siffror, men livet går att anpassa.

• The past is now

Här kommer jag! Jag har klassats som dum i huvudet många gånger genom mitt liv, eller som om jag inte bryr mig dvs slarving/klumpig men jag börjar mer och mer undra vad som är fel.Matte är många gången som ett språk som aldrig går att tyda.

Nu har jag börjat om med matte(grund)...vill ju så gärna bli sjuksköterska!!!

• inyourface
    mia83 skrev 2010-01-31 11:02:52 följande:
    Exakt samma här.
    I never fall apart because I never fall together.
  • mia83
    Brooke skrev 2010-01-31 15:15:31 följande:
    Fick inte alls mkt hjälp på A i gymnasiumet men när jag hade B så fick jag mer hjälp när han förstod och fick insikt hur mkt svårt allt va.
    konstigt att inte alla skolor har stödgrupper för dem som har det lite svårare..b klarade jag inte alls först, sen gick jag sommarskola och där hade lärarna helt plötsligt tid att förklara..tänk vad mycket lättare allt blir då..
Svar på tråden Har du Dyskalkyli eller ditt barn?