minahjärtebarn skrev 2011-03-12 07:49:53 följande:
Han fick från första början NAN eftersom han var för svag för att ammas. Men efter några veckor med kräkningar så fick vi Nutramigen. Men han fortsatte kräka men inte i den mängd. De tror nu att det berodde på att Nutran var tunnare. Efter någon vecka med det så fick han hjärtsvikt och lungödem och var riktigt dålig. Då hade han kräkt upp all mat vid varje måltid i iaf två dygn. När de upptäckte hans sjukdomstillstånd så blev han insatt på vätskedrivande direkt. Det var när han var 5 veckor och nu är han 15 månader och har hela tiden gått på vätskedrivande. Sen för drygt ett halvt år sedan så började han kräka igen och då bytte man till Pepticate. Det visade sig även den gången bero på en försämring i hans hälsotillstånd. Varje gång han håller på att bli dålig så blir han sämre på att äta och när han mår som sämst så äter han inte alls!
Att hon inte tar ersättningen kan bero på att hon aldrig druckit ur flaska innan. Vad har ni för sorts flaska?
När det gäller maten så vägrade han också att
äta.De första gångerna gick bra med smakportioner, men efter några få gånger så var det stopp. Han vägrade totalt. Det gick faktiskt så långt att när vi var inlagda för hjärtat så fick vi ligga kvar ett tag till för att få hjälp med ätandet. Då var han 11 månader!!!!! Först då fick vi tipset om att salta maten och ibland lite andra kryddor. Helt plötsligt åt han maten!!!! I min utblidning fick jag höra en gång att människor med hjärtsvikt (kan ju helt klart innefatta andra hjärtsjukdomar med) gärna vill ha maten lite mer kryddad. Kommer dock inte ihåg varför....
Ger ni burkmat eller du har själv gjort smakisarna? Kan ju bara säga det att M inte äter burkmaten. Har aldrig tyckt om den.
Förstår precis hur du känner!!! Jag har också varit där bland föräldrar med friska barn som bara växer och växer och äter. M är fortfarande så liten att han ser ut att vara 11 månader, men han är 15 månader. Skoja folk blir imponerade över hur bra han går. Haha! =)
Han har dilaterad kardiomyopati pga en ovanlig förträgning i aorta öppningen. Pga detta har han hjärtsvikt och har haft så mycket vätska i lungorna att han höll på att drunkna i sin egna lungor när han blev riktigt sjuk!
Nu utvecklas han och frodas. Tack vare de vätskedrivande medicinerna som han får så håller han sig stabil. Men just nu verkar det som att han håller på att bli sämre igen.... Kräkningarna har kommit tillbaka precis som rosslet......
Hur är det med din lilla kicka?
Jag har förresten en blogg om M och hans syster och hans sjukdomshistoria. Om du är intresserad så kan du få inloggningsuppgifterna.
Kommer det bli någon operation eller vad gör man åt de hjärtfelet som din son har? Jag har hört att det är vanligt bland hjärtebarn att de kräks mycket men där har min dotter faktist varit ett undantag.. Hon har kräkts 2 gånger sedan hon föddes.. och ibland har det kommit upp lite mat i munnen som hon sväljer på en gång.
Hon tog flaska när hon var runt två månader men slutade ganska snabbt med det. Då fick hon Nan och jag tror att hon själv kände att hon inte mådde bra av den på nått sätt. Sedan när hon var 4,5 månader så tog hon flaska igen efter mycket om och men. Men då spyttde hon jäääätte mycket efter drygt ett dygn och sedan dess har hon adlrig velat ta flaska igen. Vi har nog testat alla flaskor man kan. Men ingen duger åt henne :P
Jag ska ta upp det där med saltningen på hjärtmottagningen.. vi ska börja träffa en dietist där nämligen. Hoppas hoppas att det går bättre. För precis som för er så började hon äta smakisar och sedan tog det stop. Nu kan jag få i henne lite pure.. ca en isbit i storlek. Sen inget mer. Jag har provat både burkmat och egen. De verkar inte göra någon skillnad för henne. Ioförsig så mixar jag bara en palsternacka och sätter i lite smör. Tycker själv att det smakar skit :P
Enda sedan operationen har Nellie mått bra.. hon tillfrisknade väldigt snabbt och efter 8 dygn var vi hemma igen =) Hon har adlrig mått riktigt dåligt av sitt hjärtfel. Men i december när hon var drygt 3 månader så blev hennes värden sämre och vi fick en operationstid i januari. Skönt att den är gjord..men hon kommer vara tvungen att opereras igen när hon blir äldre men det vill vi inte fundera på just nu =) För hon mår jätte bra och är pigg och glad hela tiden så det känns onödigt att gå omkring och oroa sig för något som blir om flera flera år (förhoppningsvis)
Jag tänkte faktist fråga om jag kunde få inloggningsuppgifterna för jag är väldigt nyfiken på att läsa din blogg =) så skicka gärna dom.