• Boo01

Hjärtebarnen

Hej alla!

Va skönt att det fanns en länk med detta ämne. Vi fick en dotter 3 februari i v. 32 så hon är 6 veckor nu. Det visade sig att hon har hjärtfel. Först fick vi besked om att hon hade fallot anomali (stavas det så?) och ASD. Men nu har de ändrat sig till ett stort VSD och kanske ett litet ASD. Hon får diuretika nu och ska eventuellt få digitalis senare också då hon redan har lite svårt med andningen. Vi får inga riktiga besked om när operationen ska ske men någon gång inom ett halvår. Hon väger bara 2 kilo än så länge så de kanske vill att hon ska bli lite större först. Vi ska till Göteborg för operation.

Tänkte höra med er som redan genomgått operation om de har mycket ont efteråt eller om de mår ganska bra? Usch egentligen är hela huvudet fullt med funderingar, känns jobbigt med operationen. Jag vet att det är en vanlig operation och att det nog kommer gå bra, men det känns ändå jobbigt. Känns också som om andra bara rycker på axlarna när jag berättar, de tycker inte det är nåt, det går väl att operera är den vanliga kommentaren. Jag vet det, men det är ju den som känns jobbig har jag lust att skrika då.
    Långt inlägg blev det, men skönt att kunna skriva av sig till er som går igenom samma sak.

• Boo01

Tack för era svar helma och Bess. Känns skönt att höra att de mår ganska bra efteråt.

• Boo01

Vi ger Impuganet i 1ml spruta också och då långt bak vid kinden. Men om det inte funkar så borde det ju gå att blanda med bröstmjölk eller ersättning eller vad han nu äter.

• Boo01

Tycker det är lite konstigt det där att VSD inte hörs om det är ett stort hål. Min dotters hörs väldigt bra och man kan känna hur det svischar när man håller fingrarna på hjärtat. Hennes hål är väldigt stort sa vår hjärtläkare och hon måste opereras redan nu när hon är 2-3 månader. Hon får även diuretika för att för att hon visar hjärtsviktssymptom, så jag tror nog det kan vara olika det där hur mycket det hörs.

• Boo01

Tänkte höra med er som har varit iväg och opererat era små, hur långt innan fick ni kallelsen? Vi har bara fått reda på än så länge att det blir innan sommaren. Tänker att det är ju snart sommar, och min man jobbar på en liten arbetsplats och de skulle ju behöva veta en tid iförväg. Vi ska till Göteborg och har ca: 30 mil dit.

• Boo01

Ok, hoppas på att vi får kallelsen i tid då. Vi ska träffa vår hjärtläkare på torsdag så får väl fråga då om de vet något. Lycka till Smileycat och SatuJonna.

• Boo01

Vi har fått tid nu kl 10.00 30 maj ska vi skrivas in. Hur har ni andra gjort, har ni åkt mitt i natten eller åkt ner kvällen före och bekostat det själva? Står i kallelsen att vi ska berreda oss på en lång inskrivningsdag, känns ju så där om man måste åka hemifrån vid 4-tiden. En fråga till tänkte på natten innan när de ska fasta hur har det gått för er som har små bebisar som vill äta hela nätterna? Många funderingar ska ringa till sjukhuset imorgon, men tänkte att jag kunde få några snabba svar här först.

• Boo01

Ja vi ska till Gbg. Bor ni på McDonald huset då? Verkar som vi ska bo där, då kanske vi kan åka ner kvällen före också. Skönt att de får äta till 04 kan ju bli jobbig natt annars. Så man sover inte på avdelningen natten innan op-dagen ?

• Boo01

SatuJonna: Ok tack för svaren. Lycka till och hoppas allt går bra för er nu.

• Boo01

Snopan: Har läst på din blogg, va skönt att allt går bra. Vi ska operera vår tjej nu på tisdag hon är också född i februari och har VSD. Vi ska till GBG och jag börjar bli nervös men känns bättre nu efter läst om er och sett bilder på er starka tjej.

Igår så märkte jag dock att hon var lite snorig och visst idag är det värre med hosta också. Ska ringa till GBG imorgon och höra vad de säger om det. Vad tror ni kan det bli så att operationen flyttas fram?

Svar på tråden Hjärtebarnen