Inlägg från: TurkiskPeppar |Visa alla inlägg
  • TurkiskPeppar

Hjärtebarnen

bdmc: Underbart att läsa att ni fått åka hem med lillkillen!! Jag har tänkt så mycket på er sen vi senast hade kontakt. Hoppas han ska fortsätta växa på bra och att ni ska få slappna av och njuta ordentligt av er lille prins nu. Stor kram

• TurkiskPeppar

bdmc: Ska hålla tummarna hårt för att han ska få vara kvar hemma hos sin familj nu. Måste vara jättejobbigt att behöva återvända till sjukhuset hela tiden. Särskilt när man har ett barn till som behöver en! Vad är det mer för hjärtfel han har? Du har säkert skrivit det, men minns inte nu :-/ För oss går allt bra. Som du säkert sett i bloggen så växer lillen på bra och är pigg och glad, så för det mesta lyckas vi glömma bort att han har ett hjärtfel. Den dagen han väl blir sämre och kommer behöva opereras så kommer vi nog få en chock är jag rädd. Just nu känns det så overkligt att han ska bli påverkad av hjärtfelet eftersom allt gått så bra än så länge, men hans läkare är ju fortfarande ganska säkra på att han kommer bli sämre och att operation kommer krävas någon gång. De vet bara inte när. Nästa kontroll är i oktober, så vi får väl se då om det har skett någon förändring.

• TurkiskPeppar
    WhiteAngels skrev 2011-09-04 13:03:34 följande:
    Hoppas snart att vi får en tid för kontroll...Går här och väntar och väntar..känns dumt att själv ringa för att boka själv med..men jag vill ju veta om förändringar till det negativa hänt.
    Vi har ringt flera gånger för att be om en tid, för vi har inte fått någon kallelse vid den tid då det varit sagt att vi skulle på ny kontroll. Sonens hjärtläkare har själv sagt till oss att det är bra att vi vet ungefär när de vill se honom igen så att vi kan höra av oss om ingen kallelse kommer. Men det kansk är olika beroende på var i landet man går och vilken läkare man har. Men tycker inte du ska känna dig dum om du ringer och frågar om tid!
  • TurkiskPeppar

Var på kontroll med lillskrutten idag och det verkade nu ha skett en viss försämring Han är 11 månader och har aortastenos. Hittills har han mått väldigt bra och hastigheten i aortan har varit ungefär densamma sedan födseln så än så länge har inget annat gjorts mer än täta kontroller. Men idag kom alltså ett besked som vi absolu inte ville ha. Hasigheten närmar sig gränsvärdet för att det ska behövas en operation. Känns riktigt jobbigt!! Han ser ju ut att må så bra och är lika pigg som alltid, så vi var verkligen inte beredda på detta. Extra jobbigt är att vi egentligen inget vet. Läkaren skulle prata med sina kollegor en sen höra av sig. Antingen ska vi avvakta lite till eller så ska kirurgerna informeras och få säga vad de tycker. Om något ska göras nu så vet vi inte heller vad som ska göras. Ingen kan ge något besked på om det räcker med ballongsprängning eller om de måste öpnna upp bröstet. Vet inte heller om det kommer behövas en mekanisk klaff eller inte. Så jobbigt med alla dessa frågetecken!! Är rädd för mekanisk klaff, vill helst att lillen ska slippa waran, det verkar så svårinställt och bökigt. Någon som tycker det fungerar bra med waran? Måste det lämnas blodprov varje vecka om man tar det?
    Svamlar på för fullt här nu och går händelsena lite i förväg kanske. Men ibland är det skönt att bara få skriva av sig lite.
    Hoppas alla era små hjärtisar mår bra!

• TurkiskPeppar
    Mollz skrev 2011-10-26 17:14:56 följande:
    Har inga tips tyvärr, men vill bara säga att jag opererades för aortastenos när jag var två månader, och det är över 21 år sen nu. 
    De trodde inte jag skulle överleva öht, men här sitter jag likförbaskat ändå Vill bara ge lite hopp, lyckades de med något för så många år sen så är chanserna betydligt större att det går bra idag!
    Skönt att höra en bra historia Hur åtgärdade dem din aortastenos? Hur mår du idag? Har du behövt fler operationer? Sist kirurgerna dsikuterade åtgärder för vår son så visste de inte riktigt vad de skulle och hur bra resultat som gick att få. Den osäkerheten från deras sida känns riktigt jobbig!! Men alla hjärtan och hjärtfel ser väl så olika ut så det är svårt för dem att veta kanske. Vår sons aortastenos beror på en missbildad klaff, han har en normal klaff och en tjock och klumpig klaff ut till aortan istället för tre normala. Antar att man kan ha aortastenos av andra anledningar också.

Önskar dig stort lycka till mer er dotter och hoppas allt kommer gå jättebra när hon ska opereras! Har inte varit i din situation eftersom sonens hjärtfel upptäcktes först efter förlossningen, och att jag dessutom bor så nära Lund så vi skulle föda där oavsett. Det enda jag kan säga är att Lund är väldigt bra enligt min erfarenhet.
  • TurkiskPeppar

Mollz: Underbart att du är friskförklarad och mår bra! Förstår att det är blandade känslor inför förlossningen. Det finns både fördelar och nackdelar med att känna till ett hjärtfel innan födsel. Vi som inget visste kunde ju njuta av graviditeten på ett annat sätt, men samtidigt fick vi en väldigt chock när hjärtfelet upptäcktes.

hester skrev 2011-10-29 17:19:35 följande:
    Vi har waran till vår tjej och det är väldigt dubbelt - ja det är skit med det men samtidigt så fungerar det bra - NU då vi föräldrar gått in och tagit över det största ansvaret. Hon far runt, klättrar och klänger som andra barn - vi var dock livrädda i början - blev onödigt uppskrämda av läkare och PK-mottagningen (anser jag). Vi kan ju inte stoppa henne från att leva och röja runt, men stiger värdena så är vi mer försiktiga och håller koll. Ju äldre hon är desto lättare känns det för det är lättare att få till ett stabilt värde, små doser ger inte så stora utslag som de gjorde förut...

I början så lämnade vi blodprov 2-3 ggr i veckan och gjorde så under 1-2 år ... sedan förklarade vi att det här fungerar INTE och att ju oftare man tar desto mer så ser man ju värdet svänger... sen krävde vi att få en apparat som vi testar med hemma, så nu gör vi det en gång i veckan och åker till sjukhuset vid behov och var tredje månad.
    Tack för ditt svar! Hur gammal är er tjej? Vad har hon för hjärtfel? Skönt att det blir lättare med tiden i alla fall, men verkar som sagt väldigt bökigt! 2-3 gånger i veckan är ju jöttemycket! Är det sjukhuset man måste till då eller kan man lämna blodprov på vårdcentral. Hur ska man kunna sköta sina arbeten om man ska åka iväg och lämna blodprov så ofta?? Borde inte alla få ha en sån där apparat hemma? Hoppas verkligen lillen ska slippa waran.
    Vi har i alla fall fått besked nu att hjärtläkarna ska prata med kirurgerna om vår son, de ville inte avvakta längre, så nu går vi här hemma och väntar nervöst på vad som ska beslutas vid kirurgkonferensen :-/
  • TurkiskPeppar

bdmc: Kommer inte riktigt ihåg vad det är för hjärtfel er son har kvar? Ska det åtgärdas senare? Jobbigt att han inte går upp så bra :-/ M är ju inte alls så stor som jag och hans pappa var i samma ålder och inte heller så stor som alla hans kusiner varit, men han är ju absolut inte oroande eller onormalt liten heller. Men ibland undrar jag om det är hans hjärtfel som gör att han inte är större. Svårt att veta.
    Hoppas också ni får svar snart om vad vätskan beror på och att det inte är något allvarligt. Ni har fått oroa er alldeles för mycket redan!
    Härligt att storasyster är som en 3,5 åring ska vara! Trots är verkligen något som hör till

• TurkiskPeppar
    bdmc skrev 2011-10-30 21:18:43 följande:
    Turkisk peppar: Sonen har en ASD oxå (hål mellan förmakerna). Förhoppningen är att kunna vänta tills han väger merän 10kg och har passerat 1års ålder. då behöver de inte öppna bröstkorgen för att operera,. tror de går in via ljumsken då.
    jag håller ju koll på er i er blogg och har oxå tänkt på det. att han inte är så "stor" och oxå undrat om det beror på hans hjärtfel. saker man aldrig får svar på.
    vi vet ju inte hur T skulle varit om han föddes i fullgången tid.  Han är snart 8månader. är 60cm och väger 5500g. Men har ju växt massor sen han föddes.... så för oss är han stor!! (även om han är liten) 
    Håller tummar för att han ska klara sig utan operation tills han är stor nog!! 5,5 kg är verkligen inte mycket vid 8 månader, men förstår att ni tycker han blivit stor. Han måste väl nästan väga 8-9 gånger så mycket nu som vid födseln. M väger nu 3 gånger mer än vid födseln och det tycker vi är en enorm ökning
    hester skrev 2011-10-31 14:10:11 följande:
    Klaffen byttes då hon var 4 månader, idag är hon drygt 4 år. Just nu har hon inte problem av de "ursprunliga" hjärtfelen utan det handlar om att man kommer behöva byta kärl när hon växer för de blir förträngda (då de är donerade) samt att klaffen behöver bytas längre fram. Jättekonstigt känns det att ha haft ett hjärtfel hur länge som helst och nu sist så står det aorta coartico på henne, nåja...

Det räcker med att gå till en VC, så länge de har en PK-mottagning. Hur man löser det med arbete har jag ingen aning om för det har jag frågat om MÅNGA gånger, nu behöver vi ju bara in var tredje månad men tycker det är jobbigt ändå, vi sticker ju hemma oxå.

Jag anser att alla borde få ha en sådan apparat JA, men den kostar 6000kr att köpa och sedan tillkommer teststickorna som kostar snor oxå, har man tur får man detta på hjälpmedelskort.... det har vi hitintills fått, men vet dem som fått köpa maskinen själva I 2 år fick vi slåss för att få en maskin - men jag tror vi banade vägen för andra för nu är det tydligen fler som har den... Men är en hel del utbildning på den som ska till oxå och att INR-värdet ligger någorlunda stabilt och inte svänger för mkt...

Åh ingen rolig väntan förstår jag Det enda som går att säga då är väl att jag hoppas ni får svar snart!
    Hoppas er tjej ska klara sig länge till utan de kommande operationerna!
    Har ingen aning om ifall vår vårdcentral har pk-mottagning :-/
    Konstigt att ingen kan svara på hur man ska göra med sitt arbete. Måste ju ändå finnas ganska många föräldrar i landet med samma problem, så tycker FK borde ha någon form av ersättning. Men känns ju bökigt oavsett när det är så ofta.
    Bra att ni banat väg för fler! Ibland behövs det någon som är tillräckligt envis för att något ska gå igenom. Vi gjorde samma med min insulinpump för många år sen (jag har diabetes). Tjatade länge och bytte till sist sjukhus innan jag fick en pump. Men efter det så fick alla som ville ha det en pump på gamla sjukhuset.

Hoppas på svar på torsdag eller fredag. Får vi inget besked då så är det minst en veckas väntan till :-/
  • TurkiskPeppar
    hester skrev 2011-10-31 16:37:20 följande:
    Alltså du har ju rätt att ta ut tfp om du åker till sjukhus/VC för att ta PK/INR, blir det mycket extrajobb kan man även få vårdbidrag. Så ersättningar finns ju - jag tänkte snarast på hur arbetet skulle uppfatta det och känner att det kommer bli knöligt för det är så mycket extra besök ändå att ta under beaktan. Nu är det ju sällan för oss, men hade vi behövt ta ledigt någon timme 2-3 ggr i veckan så vet jag att våra jobb inte hade blivit glada. Men man kanske får försöka lägga om schemat då...

Det är väldigt många äldre som har waran och som kommer till VC för att ta prover, men vårt sjukhus var jättepetiga för de ville att det skulle ske på kem.lab. och inte med den maskin vi har hemma så beror på hur VC tar proverna.

Skönt när man ser att vården lyssnar och gör förändringar!!

Då håller vi tummarna för i slutet av veckan då, även om man samtidigt som man vill veta inte vill veta..
    Tänkte att det kanske kunde vara så att man fick ta tfp. Man får ju det vid sjukhusbesök vet jag, men var osäker vid provtagning. Men oavsett om man får tfp så blir det problem med jobbet. Skulle verkligen inte bli populärt på mitt jobb! Men är det så att det blir en mekanisk klaff och waran efter operation så får vi ju lösa det på något sätt. Hoppas, hoppas det ska räcka med en sprängning till att börja med och ingen klaffprotes!
    Tack för tummar! Visst är det blandade känslor inför att få besked. Men är det så att de vill skjuta upp operationen ett tag till så är det i alla fall mest bara positivt att få veta.
Svar på tråden Hjärtebarnen