bdmc skrev 2011-10-30 21:18:43 följande:
Turkisk peppar: Sonen har en ASD oxå (hål mellan förmakerna). Förhoppningen är att kunna vänta tills han väger merän 10kg och har passerat 1års ålder. då behöver de inte öppna bröstkorgen för att operera,. tror de går in via ljumsken då.
jag håller ju koll på er i er blogg och har oxå tänkt på det. att han inte är så "stor" och oxå undrat om det beror på hans hjärtfel. saker man aldrig får svar på.
vi vet ju inte hur T skulle varit om han föddes i fullgången tid. Han är snart 8månader. är 60cm och väger 5500g. Men har ju växt massor sen han föddes.... så för oss är han stor!! (även om han är liten)
Håller tummar för att han ska klara sig utan operation tills han är stor nog!! 5,5 kg är verkligen inte mycket vid 8 månader, men förstår att ni tycker han blivit stor. Han måste väl nästan väga 8-9 gånger så mycket nu som vid födseln. M väger nu 3 gånger mer än vid födseln och det tycker vi är en enorm ökning

hester skrev 2011-10-31 14:10:11 följande:
Klaffen byttes då hon var 4 månader, idag är hon drygt 4 år. Just nu har hon inte problem av de "ursprunliga" hjärtfelen utan det handlar om att man kommer behöva byta kärl när hon växer för de blir förträngda (då de är donerade) samt att klaffen behöver bytas längre fram. Jättekonstigt känns det att ha haft ett hjärtfel hur länge som helst och nu sist så står det aorta coartico på henne, nåja...
Det räcker med att gå till en VC, så länge de har en PK-mottagning. Hur man löser det med arbete har jag ingen aning om för det har jag frågat om MÅNGA gånger, nu behöver vi ju bara in var tredje månad men tycker det är jobbigt ändå, vi sticker ju hemma oxå.
Jag anser att alla borde få ha en sådan apparat JA, men den kostar 6000kr att köpa och sedan tillkommer teststickorna som kostar snor oxå, har man tur får man detta på hjälpmedelskort.... det har vi hitintills fått, men vet dem som fått köpa maskinen själva

I 2 år fick vi slåss för att få en maskin - men jag tror vi banade vägen för andra för nu är det tydligen fler som har den... Men är en hel del utbildning på den som ska till oxå och att INR-värdet ligger någorlunda stabilt och inte svänger för mkt...
Åh ingen rolig väntan förstår jag

Det enda som går att säga då är väl att jag hoppas ni får svar snart!
Hoppas er tjej ska klara sig länge till utan de kommande operationerna!
Har ingen aning om ifall vår vårdcentral har pk-mottagning :-/
Konstigt att ingen kan svara på hur man ska göra med sitt arbete. Måste ju ändå finnas ganska många föräldrar i landet med samma problem, så tycker FK borde ha någon form av ersättning. Men känns ju bökigt oavsett när det är så ofta.
Bra att ni banat väg för fler! Ibland behövs det någon som är tillräckligt envis för att något ska gå igenom. Vi gjorde samma med min insulinpump för många år sen (jag har diabetes). Tjatade länge och bytte till sist sjukhus innan jag fick en pump. Men efter det så fick alla som ville ha det en pump på gamla sjukhuset.
Hoppas på svar på torsdag eller fredag. Får vi inget besked då så är det minst en veckas väntan till :-/