Maxie - jag kan inte uttala mig för någon annan än mig själv och vår situation är ju inte som er och egentligen kan man ju aldrig jämföra situationer heller. Vår dotter kommer aldrig bli korrigerad och vi lever med att det kommer komma operationer framöver, att jag skriver detta är väl mest bara för att lägga lite bakgrund till hur jag resonerar.
Men vad jag tror är att den start man fått med barnet, all oro man haft, om inte annat de ångesttimmar man satt och väntade efter att man lämnat barnet till op - de kan man liksom aldrig riktigt skaka av sig. De blir en del av en, och jag tror att man även kan få en lite annan syn på livet efter den upplevelsen. Sen menar jag inte alls att oron är det som ska styra och bestämma, men man måste lära sig att leva med den, att den kanske är för alltid närvarande. Att man kan erkänna att den är där och att man kan resonera sig igenom det. Hemma hos oss är oron nästan konstant närvarande, samtidigt som att dottern måste få vara barn...
Men jag anser kanske inte att det är så konstigt om man blir lite mer hönsmamma och pysslar om sitt barn på ett annat sätt, men å andra sidan är det något som kommer när man blir förälder. När är jag för hönsig och hur mycket utrymme ska mitt barn få ta, vilka gränser är lämpliga, är det OK att klättra i fönster eller i klätterställningar, ska jag stå bredvid och passa eller sätta mig på bänken och låta barnet få vara barn. Finns ju dem som inte gått igenom allt detta som ändå konstant oroar sig för sina barn och bäddar in dem i bomull.
Vad gäller detta med infektioner så har vi sedan dottern var liten fått höra att hon inte ska vara mer infektionskänslig än andra barn. Fast hon drar på sig alla bakterier och virus vi stöter på och sedan är det svårt för henne att bli av med det, inget ovanligt att en förkylning sitter en 5-6 veckor. Samtidigt som vi hört att många hjärtisar just har problem med detta. Fick ett nytt svar av en annan läkare nu under hösten då han säger att han upplevt att många opererade hjärtisar har problem med just detta och att det kanske beror på att de är opererade - han förklarade något som jag faktiskt inte riktigt kan sätta ner i ord just nu. Men det hade med att göra att man varit inne i systemet och stört och retat det och att det blev en imbalans. Ibland funderar jag även på om detta att de äter så dåligt även påverkar, för de har ju inte så mycket extra resurser att ta av direkt när de blir sjuka.
Att han är lite sen ser jag inte som så konstigt heller, vet ju inte hur han mådde de 6 första månaderna, men gissningsvis fick hjärtat arbeta lite hårdare. Sen opererades han och sen måste kroppen komma över det traumat. För övrigt är BVC skitduktiga på att säga att allt är OK och man inte ska oroa sig - vilket får mig att se rött och jag bara vill klappa på dem - jättevettigt eller hur ;0) Men man oroar sig och så är det och om någon då bara säger att man inte ska oroa sig är liksom inte funktionellt, utan det är bara tiden som kan göra att man faktiskt börjar slappna av.