Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning
Anonym skrev 2010-05-05 09:18:34 följande:
Hej, lider mer er allihopa och jag hoppas att det läser sig på bästa sätt för er alla!!...Jag är gift med en man som är arab, jag träffade honom i Sverige för snart 5,5 år sedan, han sökte då asyl, vi förlovade och gifte oss, blev snart gravid och min man fick avslag på asylansökan och skulle bli utvisad, dottern föddes och vi ansökte uppehållstillstång med anknytning till mig och våran dotter och då med hans rätta identitet (rätta land) vi fick komma på intervju och klarade den galant hon sa redan då våran handläggare att det inte skulle bli några problem att få uppehållstillstånd för en mer perfekt intervju är sellan man ser sa hon, våra tider, datum allt stämde 100% med varandra.Samtidigt som vi ansökte kom på intervju mm så ändrades lagen till att alla måste åka till hemlandet och ansöka om anknytning, 6 månader senare kom vårat besked att min man får permanent uppehållstillstånd med undantag från skyldigheten att ansöka från hemlandet, så han slapp åka hem och ansöka,några månader senare föddes vårat andra barn =) ....Med detta menar jag att fast man gjort bort sig totalt från början med en asyl ansökning tex anget falsk identitet ( tar då längre tid innan man kan söka svenskt medborgarskap)eller kanske fått avslag med asyl ansökningen kan man få ett positivt besked och i bland behöver man inte ansöka från hemlandet fast allt ser bra ut därifrån, min mans hemland är ett av det tryggaste länderna i mellanöstern.Så ge inte upp hoppet, men när ni kommer på intervju se till att kunna ALLT om varandra tex allt om hans släkt,familj namn,ålder,deras barns namn ålder,mamma,pappas namn och ålder, vilken skola han gick i i hemlandet, hur familjesituationen ser ut i hans familj, han ska veta allt om din famlij släkt, dom kommer vilja veta hur ni träffades, vart, bäst om ni kommer ihåg datum (vi kom ihåg datum och till och med tid) dom kan vara jätte kluriga med frågorna Migrationsverket och kan ställa jobbiga frågor.Kram och Lycka till......
Tidigare behövde man inte åka hem och söka om graviditet eller gemensamt barn, det måste man med nuvarande lagstiftning, i skarven var det mer generöst än idag.
MaryCaroline, för att få ett TUT krävs passhandling, det finns inget undantag vilket framgår av Utlänningslagen. Anledningen är att tillståndet skall stämplas in i passet. Somalier och de som inte kan få pass (individuell prövning av den möjligheten) får främlingspass istället. En iranier som inte vill skaffa pass får inte sin ansökan om anknytning prövad utan får avslag pga att han saknar pass. Han har ju redan fått sin asylansökan prövad då och hade det funnits någon anledning att han inte kan återvända hem hade den ansökan beviljats.
Citat" Antagligen kommer den som illegalt lämnat Iran som söker om shenaznameh och pass bli hängd. Och illegalt har man lämnat landet om man stuckit utan pass och om man stuckit utan att tala om vart man ska och varför och hur länge man ska vara borta." Var har du fått detta ifrån?? Många unga killar lämnar Iran legalt och illegalt men kommer tillbaka utan passhandling då de utvisas. Så vitt jag vet har inget hänt dessa mer än utredning, vilket skulle bli fallet även i Sverige.
Anonym (lili) skrev 2010-05-04 21:03:34 följande:
Hypotetiskt scenario:Min pojkvän kom till Sverige för 4 år sedan. Han är kurd från Iran. Är medborgare i Iran. Till migr har han dock ljugit o sagt att han bott i Irak (som flykting) i hela sitt liv o aldrig varit i Iran.Han söker asyl men får avslag. Vi flyttar ihop och får ett barn tillsammans.Han vill då söka på anknytning till barnet och mig (vi gifte oss också) o ska inte behöva resa tillbaka till hemlandet för att söka tack vare nya lagen som träder i kraft i juli i år.Han har dock inget hemlandspass.Han har endast körkort och ett "LMA-kort" från Irak (visar att han var flykting där). Dessa handlingar har migr tidigare inte godkänt som tillräckliga id-handlingar (han får dock köra med körkortet).Du skrev att man måste lämna in sitt hemlandspass för att få ansökan prövad.Tyvärr kan han inte fixa nytt pass (han hade ett iranskt pass tidigare, men tappade bort det _på riktigt_ i turkiet). Han har kontaktat sina släktingar i Iran men det skulle tydligen kosta måååånga tusenlappar + det var väldigt osäkert.Vad göra?Han kan ju inte resa tillbaka till Iran för att fixa pass. Då kan han ju inte resa tillbaka till Sverige (uppehållstillståndet är ju inte klart) o tvingas då söka ifrån hemlandet ändå. O vad ska Iran säga om att han vill fixa nytt pass? Det kommer de nog inte tillåta. Kanske han blir hängd.Vad göra?Finns det inte en människa som fått uppehållstillstånd pga anknytning utan pass?
Att han ljugit tidigare är inte något hinder för tillstånd. Nu är det dock extra viktigt att han klarlägger vem han är, körkortet har inget värde. Flyktingkortet kan vara vettigare. Han måste visa att han inte kan få pass, det krävs vanligen ett intyg från hans ambassad. Att det kan vara dyrt att skaffa pass är ingen godtagbar anledning.
Ni kommer inte att omfattas av den nya lagstiftningen (om den nu träder i kraft) om han redan fått ett lagakraftvunnet beslut, det gäller bara öppna ärenden.