• Smilla75

Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning

Anonym skrev 2010-05-05 09:18:34 följande:
    Hej, lider mer er allihopa och jag hoppas att det läser sig på bästa sätt för er alla!!...Jag är gift med en man som är arab, jag träffade honom i Sverige för snart 5,5 år sedan, han sökte då asyl, vi förlovade och gifte oss, blev snart gravid och min man fick avslag på asylansökan och skulle bli utvisad, dottern föddes och vi ansökte uppehållstillstång med anknytning till mig och våran dotter och då med hans rätta identitet (rätta land) vi fick komma på intervju och klarade den galant hon sa redan då våran handläggare att det inte skulle bli några problem att få uppehållstillstånd för en mer perfekt intervju är sellan man ser sa hon, våra tider,  datum allt stämde 100% med varandra.Samtidigt som vi ansökte kom på intervju mm så ändrades lagen till att alla måste åka till hemlandet och ansöka om anknytning, 6 månader senare kom vårat besked att min man får permanent uppehållstillstånd med undantag från skyldigheten att ansöka från hemlandet, så han slapp åka hem och ansöka,några månader senare föddes vårat andra barn =) ....Med detta menar jag att fast man gjort bort sig totalt från början med en asyl ansökning tex anget falsk identitet ( tar då längre tid innan man kan söka svenskt medborgarskap)eller kanske fått avslag med asyl ansökningen kan man få ett positivt besked och i bland behöver man inte ansöka från hemlandet fast allt ser bra ut därifrån, min mans hemland är ett av det tryggaste länderna i mellanöstern.Så ge inte upp hoppet, men när ni kommer på intervju se till att kunna ALLT om varandra tex allt om hans släkt,familj namn,ålder,deras barns namn ålder,mamma,pappas namn och ålder, vilken skola han gick i i hemlandet, hur familjesituationen ser ut i hans familj, han ska veta allt om din famlij släkt, dom kommer vilja veta hur ni träffades, vart, bäst om ni kommer ihåg datum (vi kom ihåg datum och till och med tid) dom kan vara jätte kluriga med frågorna Migrationsverket och kan ställa jobbiga frågor.Kram och Lycka till......
    Tidigare behövde man inte åka hem och söka om graviditet eller gemensamt barn, det måste man med nuvarande lagstiftning, i skarven var det mer generöst än idag.

MaryCaroline, för att få ett TUT krävs passhandling, det finns inget undantag vilket framgår av Utlänningslagen. Anledningen är att tillståndet skall stämplas in i passet. Somalier och de som inte kan få pass (individuell prövning av den möjligheten) får främlingspass istället. En iranier som inte vill skaffa pass får inte sin ansökan om anknytning prövad utan får avslag pga att han saknar pass. Han har ju redan fått sin asylansökan prövad då och hade det funnits någon anledning att han inte kan återvända hem hade den ansökan beviljats.

Citat" Antagligen kommer den som illegalt lämnat Iran som söker om shenaznameh och pass bli hängd. Och illegalt har man lämnat landet om man stuckit utan pass och om man stuckit utan att tala om vart man ska och varför och hur länge man ska vara borta." Var har du fått detta ifrån?? Många unga killar lämnar Iran legalt och illegalt men kommer tillbaka utan passhandling då de utvisas. Så vitt jag vet har inget hänt dessa mer än utredning, vilket skulle bli fallet även i Sverige.
    Anonym (lili) skrev 2010-05-04 21:03:34 följande:
    Hypotetiskt scenario:Min pojkvän kom till Sverige för 4 år sedan. Han är kurd från Iran. Är medborgare i Iran. Till migr har han dock ljugit o sagt att han bott i Irak (som flykting) i hela sitt liv o aldrig varit i Iran.Han söker asyl men får avslag. Vi flyttar ihop och får ett barn tillsammans.Han vill då söka på anknytning till barnet och mig (vi gifte oss också) o ska inte behöva resa tillbaka till hemlandet för att söka tack vare nya lagen som träder i kraft i juli i år.Han har dock inget hemlandspass.Han har endast körkort och ett "LMA-kort" från Irak (visar att han var flykting där). Dessa handlingar har migr tidigare inte godkänt som tillräckliga id-handlingar (han får dock köra med körkortet).Du skrev att man måste lämna in sitt hemlandspass för att få ansökan prövad.Tyvärr kan han inte fixa nytt pass (han hade ett iranskt pass tidigare, men tappade bort det _på riktigt_ i turkiet). Han har kontaktat sina släktingar i Iran men det skulle tydligen kosta måååånga tusenlappar + det var väldigt osäkert.Vad göra?Han kan ju inte resa tillbaka till Iran för att fixa pass. Då kan han ju inte resa tillbaka till Sverige (uppehållstillståndet är ju inte klart) o tvingas då söka ifrån hemlandet ändå. O vad ska Iran säga om att han vill fixa nytt pass? Det kommer de nog inte tillåta. Kanske han blir hängd.Vad göra?Finns det inte en människa som fått uppehållstillstånd pga anknytning utan pass?
    Att han ljugit tidigare är inte något hinder för tillstånd. Nu är det dock extra viktigt att han klarlägger vem han är, körkortet har inget värde. Flyktingkortet kan vara vettigare. Han måste visa att han inte kan få pass, det krävs vanligen ett intyg från hans ambassad. Att det kan vara dyrt att skaffa pass är ingen godtagbar anledning.

Ni kommer inte att omfattas av den nya lagstiftningen (om den nu träder i kraft) om han redan fått ett lagakraftvunnet beslut, det gäller bara öppna ärenden.  
  • Smilla75
    Anonym (lili) skrev 2010-05-05 12:37:51 följande:
    Vi kommer inte omfattas av den nya lagstiftningen om han redan fått ett lagkraftvunnet beslut? HAHA, vilket nytta har då lagen? Då är det ju PRECIS som innan!När jag o mitt ex försökte med anknytning (2007-2008) så gick det inte eftersom han redan fått slutgiltig utvisning. De sa att hade vi ansökt innan så hade det funnits en chans eftersom jag var gravid.Kanske du berättat tidigare, men jag är nyfiken på var du får all din kunskap från?
    Lagstiftarens intention är att inte premiera personer som valt att inte följa svensk lagstiftning och rätta sig efter det beslut som meddelats av Migrationsverket och domstol.

Jag är beslutsfattare på Migrationsverket. Jag kan ingalunda svara för alla beslut som meddelas men däremot för vedertagen praxis och lagstiftning, sedan tillkommer den individuella bedömningen.
  • Smilla75
    Anonym (lili) skrev 2010-05-05 13:26:45 följande:
    Smilla75:Min pojkvän har Shaznameh (eller vad det hette) och han har carte melli. Migrationsverket godtog inte dessa som identitetshandlingar.Han funderar nu på att försöka skaffa pass ifrån hemlandet med hjälp av hans släktingar. Han stannar alltså i Sverige o de skickar passet till honom.Vad händer om han gör det? Får migrationsverket reda på det på något sätt?Vad händer om de får reda på det? Går det att verkställa utvisningen då?Mitt ex som sökte med anknytning till mig hade sitt hemlandspass (Libanon) hemma hela tiden. Migrationsverket kunde aldrig vet något om det. Vi visade till o med upp det på skatteverket o lät dem kopiera det när vi skulle fixa hindersprövningen inför giftermålet. Men senare fixade han tillfälligt pass från libanesiska ambassaden o vi sökte från hans hemland senare (med en 1-månaders bebis).En till fråga till dig Smilla75:Mitt ex fick som sagt uppehållstillstånd med anknytning till mig. Vi hade en liten dotter innan han fick tillståndet. Det blev då tillfälligt på 2 år. Sen skiljde vi oss tyvärr, några månader efter han fått tillståndet. Nu gör de utredning på honom om han ska få stanna ändå med anknytning till dottern. Intervjuaren ringe till mig o frågade lite frågor. Bla hur ofta han träffar dottern o hur umgänget har fungerat. Jag sa sanningen (det gjorde han också) om att det fungerade inte så bra till en början pga separationen o striderna mellan oss men sen har det blivit bra. Vi har även varit på samarbetssamtal. Umgänget är tänkt att vara varannan helg i framtiden när dottern blir lite större. Just nu är det kanske 1-2 ggr per månad under några timmar varje gång. Räknas det som tillräckligt omfattande umgänge för att han ska få stanna? Intervjuaren sa till honom att han kanske kommer få ett år till tillfälligt innan han får permanent, just för att se hur umgänget går.
    Verket får inte veta om han skaffar pass genom att någon skickar det till honom men vad är syftet? Skatteverket godtar inte proxypass (utfärdade utan personlig inställelse) för hindersprövning så ni kan inte gifta er på det.

Ditt ex får nog bara TUT för att se hur umgänget utvecklar sig, senare kan han få PUT. Det räcker för tillstånd hur som helst.
  • Smilla75
    Anonym (lili) skrev 2010-05-05 14:34:45 följande:
    Proxypass?De godtog min exmans gamla slitna libanesiska pass som det bara fanns arabisk skrift i.... inte kunde väl de veta om det var ett proxypass eller inte?Passet vill min pojkvän fixa för att ev kunna söka arbetstillstånd o få PUT därigenom.
    Jo, men om passet är utfärdat i ett annnat land vid en tidpunkt då han vistades i Sverige så vet man att det inte är ett godkänt pass. Ditt ex pass var nog utfärdat i hemlandet då han vistades där.

Proxypass styrker inte identiten då de är utfärdade utan personlig inställelse så ett sådant pass kan inte ligga till grund för vare sig arbetstillstånd, anknytning eller hindersprövning. Han kan inte söka arbetstillstånd om han inte styrkt sin identitet redan i samband med asylansökan. Han måste dessutom ha jobbat en viss tid legalt redan som asylsökande för att därefter kunna få på den lagstiftningen så den vägen är nog stängd.
  • Smilla75

Den tid han arbetat utan arbetstillstånd kan han inte tillgodoräkna sig, även om han betalat skatt osv.

Jo, Irans ambassad utfärdar godtagbara pass.
    Att ordna ett ogiltigt pass är väl ingen mening.

Jag skulle rekommendera att han återvänder hem och ansöker, jag tror att det skulle gå snabbast och ser ingen lösning genom att hålla sig kvar. Lycka till.

• Smilla75
    Om man kommer från t.ex Kap Verde som någon här ovan då kan man få söka från Sverige. Där finns ingen ambassad och det är dyrt samt krångligt att ta sig till annat land. Annars måste man åka hem och söka. Numera måste man även ha styrkt identitet med hemlandspass.
    MaryCaroline skrev 2010-05-05 23:12:45 följande:
    "Föressten finns det flera Iranska män som blivit hängda då de utvisats tillbaka från Sverige. Sverige har ju blivit anmälda till Europadomstolen för detta."Japp, detta är sant. Europadomstolen är medvetna om att Sverige utvisar människor till Iran där de riskerar att utsättas för tortyr och dödsstraff. "Min pojkvän har Shaznameh (eller vad det hette) och han har carte melli. Migrationsverket godtog inte dessa som identitetshandlingar.Han funderar nu på att försöka skaffa pass ifrån hemlandet med hjälp av hans släktingar. Han stannar alltså i Sverige o de skickar passet till honom.Vad händer om han gör det? Får migrationsverket reda på det på något sätt?Vad händer om de får reda på det? Går det att verkställa utvisningen då?"Va? Godtog de inte dessa som identitetshandlingar? Det var ju väldigt konstigt. Min pojkvän uppvisade sitt iranska körkort och något annat kort (jag kollade upp det nyss, och jag vet nu inte vilket det var). Han fick sin identitet styrkt i alla fall, utan pass.    Jag tror inte man kan skaffa pass från hemlandet med släktingarnas hjälp. Det blir ju som sagt fel datum och så måste man väl ändå hämta ut det personligen i vilket fall, vilket Migrationsverket säkerligen ser. "Jo, Irans ambassad utfärdar godtagbara pass. Att ordna ett ogiltigt pass är väl ingen meningJag skulle rekommendera att han återvänder hem och ansöker, jag tror att det skulle gå snabbast och ser ingen lösning genom att hålla sig kvar. Lycka till."Jo, men de utfärdar väl bara godtagbara pass i de fall man frivilligt vill ha det? Ja du, väldigt lätt att åka hem och ansöka när man uppgett att man aldrig kan återvända till Iran du. Blir inte migrationsverket misstänksamma då? Det tar minst ett halvår och under den tiden hinner man bli både gripen och avrättad. Dessutom, hur ska en efterlyst person i Iran få ett pass utfärdat och hur ska han överhuvudtaget resa ut därifrån sen? "Min kille sökte härifrån, vi är inte gifta, och han får stanna."Vad hade han för undantag? Det får man ju bara göra i undantagsfall, hur gjorde ni? Jag och min kille är inte heller gifta och Migrationsverket har sagt att vi inte får söka från Sverige, trots att vi uppgett alla omständigheter som gör att han inte kan ansöka från sitt hemland.
    Om du skulle kunna visa mig ett sådant fall där någon avrättats efter utvisning pga omständigheter som de anfört, vad jag vet finns inte något sådant. Ang mitt råd till trådstartaren om passanskaffning så vill ju hennes man styrka sin identitet och de har förstått att han annars inte kan beviljas tillstånd.
    Tror du inte att din man gravt överdriver risken med att återvända? Hade han varit av intresse för regimen i Iran hade han kunnat styrka det.
  • Smilla75

"Om det inte fanns någon risk hade han aldrig lämnat Iran!"
    Det resonemanget är knappast hållbart, mängder med unga människor lämnar sina länder och kommer till Sverige med hopp om ett bättre liv.
    En iransk familjebok brukar räcka för att göra identiteten sannolik, styrkt kräver pass.

• Smilla75
    MaryCaroline skrev 2010-05-07 01:51:11 följande:
    Jo, det måste vara den. PDK/PDKI är en "förkortning"/anagram av Democratic Party of Iranian Kurdistan (Kurdistans Demokratiska Parti i Iran). Jo, att vara med där och vara aktiv i den föreningen/partiet brukar ofta gå i familjerna. Ja du, hur Migrationsverket resonerar det vet jag faktiskt inte. Men hur kan de resonera att det inte är någon risk när din pojkvän var med? För det var väl knappast på 80-90-talet? :) Om en familj är med och om en familj är "känd" till exempel löper ju också ättlingarna stor risk, som i min pojkväns fall. Hans farbror och faster blev mördade för att de var med, och myndigheterna känner till deras släktskap naturligtvis. Tyvärr är det inget vi kan bevisa som jag vet. Men man ska inte tror att de iranska myndigheterna är dumma i huvudet, de har stenkoll på allt. De är så in i helvete kontrollerande. De kontrollerar ju till och med internet och telefonsamtal och de spärrar hemsidor för att skärma av omvärlden och för att information inte heller ska läcka ut. Jag följer dagligen vad som händer i iranska kurdistan, eller i Iran överhuvudtaget. Speciellt med dem som är regimkritiska. Det finns ju nyhetssidor och bloggar att läsa, och oroligheterna pågår fortfarande. Människor grips och dödas fortfarande, och det mesta handlar om de som är med i partiet. Och dit vill alltså de svenska myndigheterna utvisa människor!
    Din bild av Iran verkar så ensidig, har du ens varit i landet undrar jag?
  • Smilla75
    Anonym (lili) skrev 2010-05-06 10:04:26 följande:
    Här har vi en till som bara dras till invandrarkillar Jag o min pojkvän pratade igår... jag frågade honom om det verkligen finns risker för honom att åka tillbaka till Iran. "Jag vet inte..." svarar han mig. Han är inte 100% säker, han är ju inte efterlyst eller så, men han är medlem någon slags förening eller parti som är emot iranska regeringen. Han lämnade även landet illegalt. Han sa att det finns många spioner i iran... o han känner sig orolig för att ngn ska veta att han varit aktiv i den här föreningen o sen gripa honom.Men vi sa ändå att han kanske ska åka. Det finns lixom inget annat o göra. Vi tänkte skaffa barn snart men det känns för osäkert. Vill ha trygghet för oss o barnet. Det får vi inte utan uppehållstillstånd. Jag har varit där tidigare.Han ska ju sälja sin pizzeria nu, blir väl klart om 4-5 mån. Så vi tänkte att han kan åka vid jul, så han kommer tillbaka vid sommren. (Så han slipper sommren i iran som kan vara riktigt varm). Jag har ju skolan o dottern (inte hans) o tänka på... o han får träffa sina släktingar o familj som han inte träffat på flera år... det kan nog vara bra.Visst kommer jag vara orolig hela tiden, men det finns iallafall inget uppenbart hot mot honom...Min pojkvän är mest orolig för att jag under de här 6 månderna kommer träffa ngn ny.... så han är tveksam för att åka.  Ja, 6 mån är en lång tid... men om vi gifter oss innan o bestämmer att vi verkligen ska ha ett liv tillsammns, ja då spelar inte 6 mån ngn roll.Sen när han kommer tillbaka har jag bara ett år kvar på studierna. Så kan vi skaffa barn sen så barnet kommer efter jag är klar. O sen flytta till samma stad som hans syster bor o verkligen börja vårt liv.Men då måste han iallafall fixa ett pass först..... innan han åker.Han kan ju som sagt fixa ett nytt från ambassaden i sthlm, men det var tydligen ngt papper han måste fixa som han inte har här i sverige.
    Varför måste han sälja pizzerian? Kan han inte låta någon annan driva den? Det är väl vettigt att ha en utkomst när han kommer tillbaka, om den nu funkat bra? Dessutom kan det ju ligga till grund för att han får uppehållstillstånd (efter att han skaffat pass osv). Försök ordna passet nu på ambassaden och så bokar ni tid för utredning för honom i Teheran INNAN han återvänder för att påskynda processen. Varför gå här och vänta istället för att göra allt för att komma igång med ert gemensamma liv?
  • Smilla75
    MaryCaroline skrev 2010-05-11 19:17:53 följande:
    Min kille kom till Sverige i december 2006. Att kvinnorna bär sjalen på halva huvudet är ju av ren protest, finns ju många som råkar illa ut för det. Usch, det är ju hemskt alltihop i vilket fall!Jag har ny information nu om det här med pass och att bli utvisad till Iran! (Tror inte jag skrivit om det). Jag har en ganska säker källa (min kompis (sen 10 år) mamma som jobbat på Arlanda Skavsta i Nyköping), som säger att man inte behöver pass vid utvisning och att man inte heller behöver andra ID-handlingar heller. Utvisning sker ändå, oavsett pass.
    Så har polisen alltid arbetat, det är ingen nyhet och de flesta som verkställs saknar passhandling. Länderna tar ändå emot dem om de tror att de är medborgare. Vissa länder tar inte emot någon som inte vill resa in, oavsett om de har pass, Iran är ett sådant land. Uppehållstillstånd i Sverige har de dock inte rätt till oavsett hur många gånger beslutet preskriberas.
  • Smilla75

Numera är vidare kravet på hemlandspass absolut vid anknytning, Migrationsöverdomstolen har varit tydlig ang detta krav.

• Smilla75

De förutsätts förstås följa svensk lagstiftning och återvända hem. Att de obstruerar och vägrar är inte ett skäl till uppehållstillstånd. De får vända i Iran och åka tillbaka igen. Här har de inte rätt att lämna in någon ny ansökan utan de får stanna utan uppehållstillstånd tills de åker hem självmant.

Migrationsverket har naturligtvis att följa Migrationsöverdomstolens utslag.

Passkravet är absolut och kommer även att gälla somaliska anknytningar. De får det därmed mycket svårt.

• Smilla75
    MaryCaroline skrev 2010-05-14 18:00:05 följande:
    Men det är ju inte hos domstolen man ansöker om anknytning, det är ju hos Migrationsverket. Men jag undrar, som exempel. De somalier som kommer till Sverige och inte har pass och de sedan tar hit deras familjer som inte heller har pass. Hur kan då den förstkommande få uppehållstillstånd och hur kan då sen familjen få det, utan pass? Där jag bor är det hög invandring från Somalia, och de flesta som kommit hit har aldrig haft pass. Förstår inte hur det går ihop med de så kallade reglerna.
    Du missförstod nog, för asyl krävs inte pass utan enbart för anknytning.
  • Smilla75
    Anonym (lili) skrev 2010-05-14 20:25:21 följande:
    Men till exempel...Det kommer först en somalisk man -med pass- och han får asyl i Sverige. Sedan vill han hämta hit sin fru och barn som befinner sig i Somalia o de kommer in i Sverige utan pass och utan uppehållstillstånd (de kände inte till lagen om att man måste ansöka om anknytning innan hitresan). Dock har frun och barnen inga pass. Barnens identitet kn styrkas med DNA prov och kan därför få anknytning????? Vad händer då med frun??? Kan hon få främlingspass???? o söka på det???
    Det finns inga somaliska pass som accepteras så ingen somalier kan klarlägga sin identitet på så sätt. Hur som helst, en somalier som kommer hit söker inte anknytning utan asyl. Nästan alla beviljas asyl pga situationen i landet och det är betydligt mer förmånligt ur bidragssynpunkt mm med asyl. Dessutom blir det ju ett permanent tillstånd från början.

Vad gäller din fråga i övrigt så är Migrationsöverdomstolens utslag relativt färskt och exakt hur det kommer att tolkas får visa sig men det förefaller rimligt att klarlägga barnens ID på så sätt som skriver och därmed bevilja dem främlingspass och uppehållstillstånd. Frun bör du kunna få tillstånd även hon då det kan klarläggas att hon är mor till barnen. Det är rimligt att man gör denna extensiva prövning, trots att deras identiteter egentligen inte blir klarlagda. De har ju absolut ingen annan möjlighet. Det är inte som här i tråden, att partnern inte vill ansöka om pass.
    Men problemet är alltså inte passfrågan, den går ju att lösa med främlingspass, utan att identiteten skall vara klarlagd för att tillstånd skall kunna beviljas. Identiteten klarläggs inte av ett svenska främlingspass.
  • Smilla75
    Anonym (lili) skrev 2010-05-20 07:43:09 följande:
    Det är ju migrationsverket som bedömt att hans berättelse inte är trovärdig. Så vem annars ska man vara arg på?
    Men domstolen gör en helt självständig prövning och har då kommit fram till samma slutsats.
  • Smilla75
    MaryCaroline skrev 2010-05-20 13:37:35 följande:
    Tyvärr kan jag inte helt och hållet hålla med dig på den här punkten. Vi var i Migrationsdomstolen och de frågade bara en massa konstiga saker som inte alls hade med asylskälen att göra, det var som att de bara försökte kollra bort honom. Dessutom grundade de sitt beslut på vad Migrationsverkets beslut och vad de hade sagt. Jag har varit i kontakt med en av de andra Migrationsdomstolarna i landet och de tyckte att det hela var väldigt konstigt. Väldigt underligt att de alla inte arbetar på samma sätt och utifrån samma parametrar. Det är inte konsekvent.
    MaryCaroline skrev 2010-05-20 13:35:01 följande:
    Klart som fan att jag kan lasta Migrationsverket för det. Det var ju de som sabbade allt redan från början genom att anklaga oss och vara otrevliga och genom att ge oss en kass advokat som inte hjälpte till ett skit och som sedan inte överklagade i tid. Dessutom tog de bort advokaten för oss av okänd anledning. Sedan har de inte heller låtit oss komma till tals när man kommit med nya omständigheter, de har inte ens velat höra talas om att man har något nytt att visa som bevis eller annat. De blundar ju för att man har asylskäl!
    Nu förstår jag inte. Om ni missade överklagandefristen, hur kommer det sig då att han varit hos Migrationsdomstolen? Vad är det som har prövats? Att han inte har rätt till offentligt biträde beror på att han har fått sin prövning och har ett laga kraft vunnet beslut. Nya omständigheter skall vara just NYA, en prövning av sådant som redan åberopats får inte ske.
  • Smilla75
    MaryCaroline skrev 2010-05-20 20:44:52 följande:
    Därför att det var bevis som vi hade fått från hans hemland, som han inte hade fått med sig. Det hade varit svårt att få hit det eftersom det är svårt att skicka ut post därifrån då det blir kontrollerat. Hans bror fick åka till grannlandet och i princip smuggla hit det. Och om det lämnas in senare så måste man ju förklara varför man inte gett in det tidigare, vilket vi gjorde. Men allt blev ändå inte godkänt trots att vi hade "giltiga" skäl. Jag menar, viss bevisning har inlämnats och vissa av dem har inte gjort det.Jag menade så här för att vara noga: Migrationsdomstolen har han ju varit hos, så långt hade han advokaten kvar. Men sen skulle hon överklaga till Migrationsöverdomstolen, vilket hon lovade oss båda att göra direkt samma dag som vi pratade med henne. Tiden gick och vi hörde inte ett flås. Sen fick vi flera veckor senare veta av en handläggare på Migrationsverket att advokaten inte var kvar och att hon inte ens hade överklagat. Och handläggaren undrade varför. Det var i det skedet försent att överklaga, varpå hela skiten hade tabbat sig. Vi har i efterhand fått veta att den advokaten fick sluta som advokat i samarbete med Migrationsverket på grund av alla tabbar hon gjort, både med oss och med andra.Jo, nya omständigheter ska vara nya, det vet vi. Men att handläggare på Migrationsverket har vägrat att ta emot det vi inte tidigare uppvisat och vägrat att ens titta på det förstår jag inte. Hur kan man vara så rabiat? Man ville inte ens veta varför det inte lämnats in tidigare. Migrationsdomstolen har även de agerat på samma sätt trots att man förklarat vad det är och varför det inte åberopats tidigare.
    Vilket biträde var det?

Migrationsöverdomstolen hade ändå inte tagit upp ert mål, de tar endast upp domslut av praxisintresse och då mycket få, bevisvärderingsmål tas inte upp.

Ni har som jag förstår det lämnat in handlingar för att styrka något som redan tagits upp i beslut av såväl Migrationsverket som domstol och med stöd av detta åberopat ny prövning, det är tyvärr inga nya omständigheter och kan inte tas upp igen.   
Svar på tråden Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning