Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård

Bebbe2006 skrev 2010-01-30 11:14:51 följande:
    Stackars er som inte frossar i underbara skönhetsprodukter som doftar gott och verkar välgörande på hud och hår, och som kommer i vackra burkar att pryda badrumsskåpet med. Ville bara säga det.
    Du tror inte att vi alla gjort det i våra tidigare liv?
  • Björnmossa
    Magrat skrev 2010-02-02 13:35:06 följande:
    Nej, det är väl inget man tänker på bara så där.  Jag insåg det inte själv förrän jag skulle börja göra egna produkter och läste en massa recept. Krämer (som bara innehåller oljor) är inga större problem med, så länge man håller rent är de rätt hållbara, men så fort du blandar i vatten i någon form så började det finnas en massa konserveringsmedel. Och det enda sättet att undvika konserveringsmedel är att göra väldigt små mängder av det man tillverkar. Och/eller att förvara svalt.
    Vet du något om hållbarhet på oljeblandningar? Jag har massor flaskor som jag nu funderar på om jag ska diska eller slänga.
  • Björnmossa
    Magrat skrev 2010-02-02 21:53:03 följande:
    Om du BARA har olika oljor/fetter i så beror hållbarheten mest på om det är mycket torra oljor i blandningen. Feta oljor har mycket bra hållbarhet i rumstemperatur eller svalare, flera år om det vill sig väl. Torra oljor härsknar lättare, de är känsliga för värme, ljus och luft och ska helst förvaras svalt, i mörka kärl och så lufttätt som möjligt (förvara gärna flaskor med torra oljor upp och ned). Men har man haft lite e-vitamin eller rosmarin antioxidant i blandningen håller de bättre. Exakt hur länge en blandning håller är svårt att säga, men jag räknar med att mina blandningar med lite rosmarin antioxidant tillsatt håller ungefär ett år om de förvaras mörkt och inte alltför varmt. Jag skulle gissa att det går att känna på doften om en oljeblandning börjar härskna.
    Tack för svar! Ska man akta sig för att diska för noga mellan varven då? Hur göra med de flaskor som har pump?
  • Björnmossa
    meningenmedlivet skrev 2010-02-02 23:07:25 följande:
    jag googlade lite nyss på alun, många verkar vara överens om att det i större mängder är giftigt för människor? obs, stora mängder, för det förekommer ju i många livsmedel och säljs helt oblygt på ica, men ändå. önskar att jag vore bättre på kemi nu, för på t.ex. wikipedia låter det väldigt hotfullt. det är ju klart bättre än aluminiumklorid men man vill ju ha något som är helt rent och ofarligt för både miljö och människa. någon som lite mer haj på detta?? kanske någon som har tillgång till någon kemilärare eller rent av är kemist? det är väldigt svårt att läsa vetenskapliga fakta om kemi när man är lite bakom i ämnet ...
    Jag tror man kan vara ganska lugn.

Här i tråden säger vi ofta att det man lägger på huden kan man lika gärna svälja eftersom huden tar upp allt, men jag tror inte det är nån som gör en aspirinmask istället för att svälja tabletten när hon har huvudvärk

Själv tar jag gärna ett glas vin eller fyra - apropå gifter som inte bör överdoseras .

Apropå deo så håller jag fortfarande på Lushs talk. Är det nån som vet om fler ställen säljer talkvarianter?
  • Björnmossa
    Magrat skrev 2010-02-02 22:12:52 följande:
    Det är ju inte bra att blanda gammal olja med ny olja heller, så diska noga ska man nog göra ändå. Jag gör så att jag diskar de flaskor jag har när jag ska fylla på/byta innehåll, men låter dem lufta länge så att de säkert ska vara torra. Ibland har jag tagit en ren tops och torkat i kanterna där det ibland ser ut att stanna kvar vattendroppar. Jag använder mest vanliga flaskor, men jag har återanvänt en pumpflaska ett par gånger. Då har jag diskat noga, pumpat ut allt vatten jag kan. När det torkat så finns ju alltid någon droppe vatten kvar i röret ändå. Då tar jag en fet olja och pumpar upp den med ett par pumptag, så att oljan förhoppningsvis trängt bort allt spår av vatten, och först därefter sätter jag i själva pumpen i flaskan med oljeblandningen.
    Okej, får tappa upp ett diskvatten och låta allt ligga och dra då helt enkelt! Pumpa igenom lite diskmedelsvatten och sen olja och hoppas på det bästa, hehe. Det är ju sååå smidigt med pumpflaskor!
  • Björnmossa
    Amlin skrev 2010-02-04 12:18:09 följande:
    Jag har kört med ÄVC hitills men jag tror nog att schampot var boven för hårbotten.  Hoppas iaf att det ska försvinna. Jag har inga problem med att det tar tid i vanliga fall, det är tom rätt skönt att pyssla på i badet medan balsamet verkar.   Men när det kör ihop sig är det lite problematisk. Sambon har ibland sjukt långa dagar då hela ruljansen hemma hänger på mig. Om det blir några såna på rad och om håret ser ut som hej kom och hjälp så skulle det vara behändigt med nåt man kan fixa medan dottern hänger i badrummet. En snabb schaponering på några minuter kan jag få henne att pyssla med annat utan problem. Men ska jag först massera in, låta dra i minst 10 minuter och sen skölja noga med vatten och sen hälla äppelcitervinäger över huvudet tills allt är täckt... ja, då hinner hon ju hälla ut sophinken, sortera om alla smutskläder i tvätten och springa några vändor med toaborsten i badrummet, typ. Samtidigt så vill jag verkligen ge detta en chans, håret ser verkligen ut att må bra.
    Bikarbonat går fortare, speciellt när du fått rutin på det.
  • Björnmossa
    Cybele skrev 2010-02-05 07:59:39 följande:
    Jag hade inte problem med acne under tonåren men de pormaskar jag har på näsan har jag nu haft så länge - men kan man bli av med dem?
    Jag blev av med mina när jag körde strikt med ricinscruben och OCM ett tag. Hade också alltid haft. Nu kommer de och går lite, jag är olika noga med hudvården, men borde faktiskt köra lite rutiner så jag får vara snygg flera veckor i sträck

För mig var det viktigt att aldrig torka ut huden så jag gjorde OCM eller ricinscrub före varje dusch (så oljeresterna skulle skydda) och ibland annars också. Flera gånger i veckan med andra ord. Vilken jag tog varierade men det var nog ungefär varannan gång, lite oftare OCM kanske.

På den tiden hade jag tistel i OCM-en, sen den tog slut har jag känt mig mindre nöjd och kanske var det därför det rann ut i sanden. Just nu testar jag raps och tror att den är ett okej alternativ tills jag hittar tistel igen.

Äckelvarning - Det hände väl att det kom nån pormak även med de här rutinerna men aldrig de där små eländiga som är svåra att få bort utan i så fall någon lite större som var lätt att klämma.
  • Björnmossa
    Smileycat skrev 2010-02-05 23:15:34 följande:
    Okej tjejer, nu har jag tittat in i era trådar titt som tätt men aldrig orkat läst supermycket eller haft tid o "prata med er" men nu får det vara nog Mitt huvud mår inte bra! Skulle behöva lite hjälp känner jag.. Och jag orkar defintivt inte sitta o läsa hela tråden så jag frågar istället och ni kansek får ta samma frågor igen.. Men ska läsa de allra först ainläggen först där ni brukar ha mer info.. Har iaf hårbotten som är skit!! Kliar, "tappar flagor" inte små mjäll utam större "kockor", lite sårigt o så, framförallt efter jag tappat hudflagorna.. Äckligt jag vet!! Har även jättejättetjockt hår som växer som ogräs och nu har jag inte orkat med det på lääänge, så antingen får jag klippa bort allt mitt hår, superkort eller så kanske ni har supertips om jättejättetovor, det är som en enda rastfläta typ.. *skäms*
    Jag tror på så här:

1) Kolla om schampot och balsamet du brukar använda är godkända, dvs om schampot är med på "sista-schampo-listan" och balsamet på "godkända-balsam-listan". Om de är godkända, hoppa till (3).

2) Skaffa ett godkänt sista-schampo och ett godkänt balsam. Tvätta håret noga med schampot.

3) Häll i MASSOR balsam i torrt eller handdukstorrt hår. Täck med duschmössa eller annan plast. Låt vara minst en timme. Skölj ur noga.

4) Blanda en halv deciliter äppelcidervinäger och sådär två liter iskallt vatten i en degbunke eller liknande. Doppa huvudet och skölj hårbottnen noga. Häll det sista genom håret så att du kommer åt överallt.

5) Låt lufttorka. Peta inte förrän håret är helt torrt.

6) Försök reda ut håret och berätta här hur det funkade.
  • Björnmossa
    Amlin skrev 2010-02-07 09:40:14 följande:
    Jag var in på lush igår och kollade deras balsam. Jag gillade verkligen att de verkade helt införstådda i balsammetoden och direkt kunde rekomendera två balsam som hon trodde skulle passa mitt hår. Men jag klarar av att vara i butiken i minde än 5 minuter innan jag mår dåligt av lukten. Hur kraftig doft är det på  de enskilda produkterna? Sen är ju inte deras balsam gratis direkt, är det så pass bra att det väger upp priset?
    Jag tycker iofs inte att lukten i butiken är så stark att den är jobbig, men det är skillnad på att vara där med hundratals olika luktar och att komma hem med en enda sak. Jag tycker nog inte att deras grejor är starkare parfymerade än tex grejorna från Bodyshop, skillnaden är bara att Lush har sakerna liggande framme utan förpackning. Men som sagt, jag är inte så känslig.

Jag har Veganese i mina SMT ibland. Tycker nog det är för dyrt att CO-a med, det finns så många andra alternativ. Men till en SMT ibland är det superbra och känns lyxigt, det är bra grejor, men inte så sjukt bra att det känns motiverat att göra av med en flaska så snabbt som det blir om man gör några CO i veckan.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård