Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård

Hej i tråden! 
    Nystart idag, tvättat med Garants schampo och använt garant balsam med honung i efter. Ångrar att jag inte hade i kokosolja, men nu är året torrt så det får bli att väta håret imorgon och "häva" i.

Ska läsa lite(!) bak i tråden och hoppas lista ut några bra balsam att kunna starta med. Och tips för att få i fukt! Har tidigare använt SMT, men tycker inte det är tillräckligt intensivt nu när håret är såå torrt. Hittade denna:

½ dl honung
    2 msk olivolja
    1 mk mald kanel.
    Micra honung och olja, tillsätt kanel. Ha i fuktigt hår och låt sitta någon timme. Skölj noga!

Får bara köpa lite honung först! ska nog ta en lättare olja med, har svårt att tvätta ur olivolja och behöver man ta till slut-schampo missar man ju effekten. Avocado älskade jag senast jag körde NoPoo. 

• SockerStinn

Jag har torr hud (mycket torr innan när jag använde krämer med mineralolja) o använder decubal original eller mandelolja i ansiktet. Funkar bra! Ocm sköljs bort med mycket vatten o är därför uttorkande.

• SockerStinn
    Opsie skrev 2012-12-04 16:30:17 följande:
    Om det inte är fett (dvs olja) din hud behöver utan fukt så rekommenderar jag aloe vera (utan parabener och annat scheisse i). Hälsningar Proffset. (Haha, no pressure som sagt..) Flört
    Min erfarenhet är att aloe vera torkr ut om man använder det för koncentrerat. Funkar inte alls för mig. Men det kan äl variera som med det mesta antar jag.
  • SockerStinn
    Claudia gbg skrev 2012-12-05 08:59:55 följande:
    Men decubal är väl inte "godkänt"?

Aloe vera funkar inte. Har köpt mandelolja nu och ska testa det. Men tar gärna emot fler tips och råd.  
    Decubal orginal innehåller inte mineralolja och funkar därför bra ihop med NoPoo. Många andra decubal-produkter innehåller mineraloljor och riskerar hamna i håret och sabba. Förutom att de sabbar huden. 
  • SockerStinn

Har testat sheasmör till fötterna. Det lägger sig som en hinna på så jag tänkte det skulle funka. Men det var inte tillräckligt. Så jag hade i en liten klick AloeVera i, och jösses vad det hjärlpte bra! Sover med ull-sockor och har bara ull på dagarna med nu för att inte torka ut. Märker också att det hjälper att värma fötterna efter jag smörjt in dem. Så nu har jag vetevärmare i sängen på kvällen och på golvet morgonen när jag äter frukost.

Till ansiktet funkar samma regim. På morgonen tar jag mandelolja ist. Och ingen vetevärmare

Men händerna, händerna... Problemet är väl att jag tvättar dem så mycket. Tvål och vatten mellan var och varannan patient nu när vinterkräksjukan kryper närmare. Och jag vet inte hur No-Poo:ig handspriten är heller, och den kommer man ju inte ifrån.
    Vet inte riktigt vad jag ska testa på dem härnäst  Sova med bomullshandskar tycker jag inte hjälper nått, kanske är de för tunna? Eller fel material.
    Vet inte vilken kräm jag ska testa. Till barnen med, de har eksem och det är jag som smörjer dem. Mildison är inte så fri från mineraloljor nej, så bäst är ju att ha en BRA kräm så man slipper den så mycket. Förutom att barnen slipper kortison då

Dags att tvätta håret. Får nog ta lite schampo i luggen, det mesta av decubalen sitter där. Sätter upp luggen för sminkning direkt efter jag smörjt händerna... Eller så slutschamponerar jag hela håret *snyft* det som äntligen inte är uttorkat, vill inte se ut som ett troll imorgon.

• SockerStinn
    MiniMillan2011 skrev 2012-12-20 12:33:42 följande:
    Jag är helt ny på det här och mottager gärna alla tips!
    Till att börja med har jag en liten torris till nuföding...är olivolja bäst? Eller nån annan?
    Å min man har stora sprickor i hälarna...
    Vad tvättar ni håret med?
    Olja är individuellt. Många tycker att oliv är bra, men mig passar den inte alls (jag blir irrierad av den konstigt nog). Jag är också en torris. Det är bara att testa sig fram.

Jag tycker om kokosfett, det går in snabbt men hjälper ändå bra. Mandelolja är också bra, men inte lika drygt så det spar jag till ansiktet. Avocadoolja är verkligen toppen, lite kort hållbarhet bara. Jag har också börjat använda arganolja och den verkar göra under för huden (om det inte beror på omställningen till mildare väder nu) fast jg bara tar ett par droppar att ha i håret och sen låter reterna i händerna vara. Och så avslutar jag med att ta sheasmör på händer och fötter som kapslar in fettet lite, det gör jag 1-2 ggr/dag. Vid förhårdnader tar jag i en liten klick aloe vera om gör att huden lättare tar åt sig fukt.

Utöver det tar jag värmedyna över fötterna när jag smörjt in dem, det hjälper verkligen till. Och sover med strumpor. Ull torkar inte ut på samma sätt som bomull. Siden ska visst också vara bra, finns underställ särskilt mot torr hud, men jag har inte testat själv. 

Och så behöver man dricka mycket, fukten i huden kommer ju från det man äter och dricker, inte från det man tar på den. Det man tar på är ju bara fett, inte fukt.
    Koksfett ska visst vara bra att äta extra av, det har jag ännu inte testat.  
  • SockerStinn
    MiniMillan2011 skrev 2012-12-20 13:22:27 följande:
    Vart hittar man all olja å fett då?
    Mataffär, hälsokost och apotek.
    Apotek har många oljor bakom disken, t.ex. mandel och jordnöt. Tyvärr inte ekologiska. Jag köper ändå min mandelolja där för den är i plastflaska, hade slagit sönder den om den var i glas (ja, jag är allmänt klumpig o klantig) 
    I mataffär hittar jag koksolja (inte den i silvrigt paket utan den stora vita burken), avocadoolja, olivolja, kallpressad rapsolja mm.
    I hälsokost (finns bra på nätet med) hittar jag resten men även det ovan.   
  • SockerStinn
    MiniMillan2011 skrev 2012-12-20 13:32:36 följande:
    Tack :)
    Å håret blir rent med dessa oljor? Eller har man annat till håret?
    Nej, inte rent i håret av
    Jag använder bara lite arganolja för att jag har torrt hår. Lite om balsam. Till att tvätta håret använder jag balsam (garant) eller balsam med lite honung i.
    Börja du med att läsa trådens första inlägg och kolla runt på nopoo.se Där står allt du behöver veta för att komma igång. 
Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård