Isabell 318 skrev 2011-05-13 10:20:14 följande:
Jag har PANIK, snälla hjälp!
Mitt hår var risigt och torrt, så jag bestämde mig för att prova no poo.
Jag tvättade igår kväll håret med bikarbonat, sedan satte jag i en inpackning av aloe, honung och balsam (Naturelles Soft Honey, hörde att den var godkänd?)
Efter det sköljde jag håret med ÄCV, och det var då jag märkte att något var fel.
Min hy har alltid varit känslig mot vissa saker, bl.a får jag blåsor på fingrarna om jag håller i Salt & Vinegar-chips, tomatsaft gör att mina knogar torkar ut och spricker, "inläggningen" i olivburkar gör samma sak.
När jag sköljde med ÄCV brände det i hårbottnen och jag blev yr, (det var utspätt 1 del ÄCV, 10 delar vatten).
Efter tvätten kändes håret VÄRRE än innan, och mycket av min hårtoning hade försvunnit ur håret. Jag mådde illa, kände mig yr och hängig.
I morse gjorde jag en hårinpackning med ägg och honung, men vågade inte använda ÄCV efteråt, utan hade i lite balsam ist.
Nu är mina hårtoppar kluvna och krökta, mitt hår har näst intill ingen hårfärg kvar (jag ser ut som en MOROT i huvet!) och håret är trassligt och snustorrt..
Vad har jag gjort för fel?
Hur ska jag göra när jag färgar håret nästa gång? (Använder hårtoning från Manic Panic.)
Snälla, jag behöver hjälp, jag vet inte vad jag ska göra! Mitt hår är HEMSKT, och jag vill inte behöva sluta färga det heller...
Oj vilket reaktion.. men du, använd inte äcv något mer! Det var rätt fördelning, men du verkar inte tåla det.
Gjorde du en sista schampoo-tvätt? Det ska man göra för att få bort alla mineraloljor och sådant som finns i pooiga produkter och tynger ned håret. Det krävs sls-schampoo för att ta bort dem.
Ett godkänt sista schampoo är coop xtra schampoo.
Eftersom du använder manic panic så antar jag att du blonderat håret väldigt mycket innan för att få färgerna att fastna bättre? Det kan vara därför ditt hår mår som det gör. Så var det iaf för mig. Blondering är aldrig bra för ett hår.
Testa att göra en inpackning på olja, balsam och aloevera. Läs receptet längst fram i tråden.
(balsam drar ofta ur hårfärg, det märkte jag när jag ofta färgade med stargazer färger.)