• Denebola

NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård

Detta är en fortsättningstråd för oss som slutat använda schampo och som gått över till mer naturlig kroppsvård.

No ’poo är en förkortning av no schampoo, men är också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” i håret/på kroppen. Vi försöker välja så milda och vårdande ämnen som möjligt att ha i håret och på kroppen.

Alla är jättevälkomna att hänga på och vi svarar gärna på frågor, men läs de första inläggen i tråden först! Där finns grundläggande information!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 03:45
    Lättillgänglig information och receptsamling finns på nopoo.se
  • Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård
  • Björnmossa
    JAndersson skrev 2011-10-20 15:19:45 följande:
    Provade med kokosfett, men luktade apa ändå

Kör på med kristallstenen då det är det som känns mildast mot huden. Nu reagerar den så fort jag får på nån med typ kemikalier eller parfym (tror jag). Suck! Vad göra? Jag vill ju inte lukta skunk... Eller kan det va så att det tar tid innan armhålerna vänjer sig? Typ att det är gammal lukt (svett) som ska ut? *En teori bara * Har använt  kristallen nu i nästan 3 veckor...
    Ta något surt som dödar bakterier! Jag tycker det funkar åtminstone tillfälligt att scruba med citronsyra. Sen vet jag att flera säger att det handlar om att härda en period.
  • JAndersson
    Björnmossa skrev 2011-10-20 17:16:23 följande:
    Ta något surt som dödar bakterier! Jag tycker det funkar åtminstone tillfälligt att scruba med citronsyra. Sen vet jag att flera säger att det handlar om att härda en period.

Ahh, ja så kan det ju va! MEN, jag är ju megakänslig så vågar absolut inte skrubba med citronsyra Men kanske skulle prova blanda till en sån egen deo med kokosfett, alun och bikarbonat tror jag det va, om jag minns rätt. Annars så fortsätter jag med kristallen och tvättar lite oftare under armarna när jag är hemma tex. Så, hoppas verkligen att denna odör kommer försvinna Annars vet jag inte vad jags ka göra. I helgen va jag på fest och tog då 1 gång ett vanligt deo. Luktade ingenting, men blev irriterad i armhålerna efteråt och ont... Ville ju inte gå på fest och sen efter ett par timmar lukta illa

Vet du hur längen en sån "period" kan vara med lukten? 
  • malush

Hej på er

Undrar om det finns nån butik i Stockholm (någorlunda centralt) som säljer Crearome? Alltså stor del av sortimentet, inte bara ett par grejjer.  

• Jojjjoo

Hej på er!

Jag har no-pooat ett tag nu och övergått från diverse olika (ägg, bikarbonat, havretorr) till att bara tvätta med vatten. Min hårbotten är inte lika irriterad och röd som den var tidigare, MEN nu har jag istället börjat få problem med mjäll - inte torrmjäll utan jag tror faktiskt riktig mjäll, inte så att det kliar men jag hittar ju små bitar i hårbotten och det syns om man tittar noga.
    Vad ska jag göra åt det?
    Tips någon?

Nu gör jag ingen efterskölj utan tvättar bara med vatten, men kan citronskölj hjälpa tex?

• Björnmossa
    JAndersson skrev 2011-10-21 12:31:08 följande:
    Ahh, ja så kan det ju va! MEN, jag är ju megakänslig så vågar absolut inte skrubba med citronsyra Men kanske skulle prova blanda till en sån egen deo med kokosfett, alun och bikarbonat tror jag det va, om jag minns rätt. Annars så fortsätter jag med kristallen och tvättar lite oftare under armarna när jag är hemma tex. Så, hoppas verkligen att denna odör kommer försvinna Annars vet jag inte vad jags ka göra. I helgen va jag på fest och tog då 1 gång ett vanligt deo. Luktade ingenting, men blev irriterad i armhålerna efteråt och ont... Ville ju inte gå på fest och sen efter ett par timmar lukta illa

Vet du hur längen en sån "period" kan vara med lukten? 
    Sånt är så himla olika men man får nog räkna med några veckor.
    miselimian skrev 2011-10-21 14:28:23 följande:
    Hej på er!

Jag har no-pooat ett tag nu och övergått från diverse olika (ägg, bikarbonat, havretorr) till att bara tvätta med vatten. Min hårbotten är inte lika irriterad och röd som den var tidigare, MEN nu har jag istället börjat få problem med mjäll - inte torrmjäll utan jag tror faktiskt riktig mjäll, inte så att det kliar men jag hittar ju små bitar i hårbotten och det syns om man tittar noga.
    Vad ska jag göra åt det?
    Tips någon?

Nu gör jag ingen efterskölj utan tvättar bara med vatten, men kan citronskölj hjälpa tex?
    En surskölj kan absolut hjälpa.
  • Pochahontas

Läste just lite trådar på lockig.se om frisörer som inte respekterar att man använder BM... Vad jag är glad att min kära svägerska just nu utbildar sig till frisör och jag klipper mig hos henne!

Det jag dock funderar på är nästa gång jag ska till frissan... Gjorde nämligen så att jag avfärgade slingor för ett tag sen för att ljusa upp håret, och ska göra det en gång till... Det är kanske bäst att prata med henne då så det inte blir nåt klabb när jag väl är där...

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • JAndersson
    Björnmossa skrev 2011-10-21 14:41:10 följande:
    Sånt är så himla olika men man får nog räkna med några veckor.
    miselimian skrev 2011-10-21 14:28:23 följande:
    Hej på er!

Vad ska jag göra åt det?
    Tips någon?

En surskölj kan absolut hjälpa.

Ok, jag härdat ut ett par veckor till då! Gått lite mer än 3 veckor nu tror jag...Tack för hjälpen
  • pixipixi

Hej allihop. Har nyligen börjat med nopoo. Testar balsammetoden för håret. Jag har stora problem med hårbotten, jag har kroniskt seborroiskt eksem (mjälleksem). Det enda som funkat är ett kortison-läkemedel från en läkare.
    Nu när jag började med nopoo ville jag testa att inte använda det, utan köra på efterskölj och se om det blev någon skillnad. Det kliar så förbannat mycket!! Blir tokig. Men jag har haft dessa problem i över 10 år och lär ha dem resten av livet. Jag kan väl inte använda kortisongrejer för alltid? Kan ju inte vara bra..

Undrar om någon har samma problem och har något tips på om det finns något "naturligt" man kan prova..

• Emerald88

Jag har precis börjat med balsammetoden och redan efter första gången så såg jag ENORM skillnad! Varför har jag inte tänkt på detta tidigare? Jag har ju hört talas om balsammetoden många gånger i flera år, men först idag så testade jag och jag säger bara: jag går aldrig någonsin mera tillbaka till schampo!! Mitt hår har aldrig varit vackrare. Jag har långt rätt tjockt hår med lite självfall.

Men nu när jag testade: Lockar, lockar, lockar!!! Skrattande Jag har bara använt produkter man hittar i närmsta mataffär: Garant såklart som tvättbalsam och Fructis nutri repair i längderna. Efteråt hade jag i hårgelé från Wella schockwaves och till sist så "ploppade" jag håret i 20 minuter.

Som sagt: Aldrig mera schampo!!

En annan sak. Hur gör ni när ni ska färga håret? Jag färgar utväxten varannan månad och man ska ju "schamponera" håret på slutet av värkningstiden. Kan jag göra som vanligt eller hur gör ni?

Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård