• Denebola

NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård

Detta är en fortsättningstråd för oss som slutat använda schampo och som gått över till mer naturlig kroppsvård.

No ’poo är en förkortning av no schampoo, men är också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” i håret/på kroppen. Vi försöker välja så milda och vårdande ämnen som möjligt att ha i håret och på kroppen.

Alla är jättevälkomna att hänga på och vi svarar gärna på frågor, men läs de första inläggen i tråden först! Där finns grundläggande information!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 03:45
    Lättillgänglig information och receptsamling finns på nopoo.se
  • Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård
  • Rushmore
    Red Velvet skrev 2011-11-29 17:24:02 följande:

Jag har försökt läsa på om den här bikarbonattvätten och har kört den för första gången - lätt som en plätt tänkte jag!
    Eller inte.
    Jag satte 2 tsk bikarbonat och hällde på lite vatten men bikarbonaten "sjönkt" ju som till botten och det var svårt att knåda in det i mitt (pagelånga) hår. Fick göra två laddningar. HUR mycket/lite vatten ska man använda? Det stod inte där jag hittat receptet. (Och hittade ingen annanstans heller).

Jag tar en matsked bikarbonat i en plastflaska med lång pip, som innehållit framkallningsvätska till en hårtoning från början. Jag blandar det med vatten, kanske 1,5 dl och skakar häftigt. Sedan är det jättelätt att fördela i håret så att det verkligen kommer ner i hårbotten. Sedan gäller det verkligen att massera hårbotten ganska hårdhänt och länge för att det ska bli rent och så får det sitta kvar och verka i fem minuter. 

Kan varna för Eldorados bikarbonat. Jag tyckte att det såg så praktiskt ut med en jättepåse bikarbonat så jag köpte den och den fungerade inte alls att tvätta håret med. Vet inte vad som hände men hela hårbotten och längderna var fortfarande helt feta och flottiga när jag vaknade dagen efter hårtvätt. Med Sankta Marias bikarbonat har jag aldrig haft det problemet alls.  
  • Red Velvet
    Rushmore skrev 2011-11-30 09:03:21 följande:
    Jag tar en matsked bikarbonat i en plastflaska med lång pip, som innehållit framkallningsvätska till en hårtoning från början. Jag blandar det med vatten, kanske 1,5 dl och skakar häftigt. Sedan är det jättelätt att fördela i håret så att det verkligen kommer ner i hårbotten. Sedan gäller det verkligen att massera hårbotten ganska hårdhänt och länge för att det ska bli rent och så får det sitta kvar och verka i fem minuter. 

Kan varna för Eldorados bikarbonat. Jag tyckte att det såg så praktiskt ut med en jättepåse bikarbonat så jag köpte den och den fungerade inte alls att tvätta håret med. Vet inte vad som hände men hela hårbotten och längderna var fortfarande helt feta och flottiga när jag vaknade dagen efter hårtvätt. Med Sankta Marias bikarbonat har jag aldrig haft det problemet alls.  
    Oj så smart, jag ska försöka få tag i en appliceringsflaska, det blir ju så mycket enklare. Jag gjorde ett nytt försök idag  (hade egentligen inte behövts för håret såg rent ut - HURRA! - förutom i luggen då jag fått olja där från ansiktet) och det gick mycket bättre.
    En sak, går det att få ur spray och hårprodukter med den här metoden?
  • Björnmossa
    Red Velvet skrev 2011-11-30 12:21:45 följande:
    Oj så smart, jag ska försöka få tag i en appliceringsflaska, det blir ju så mycket enklare. Jag gjorde ett nytt försök idag  (hade egentligen inte behövts för håret såg rent ut - HURRA! - förutom i luggen då jag fått olja där från ansiktet) och det gick mycket bättre.
    En sak, går det att få ur spray och hårprodukter med den här metoden?
    Bikarbonat ska fungera som sistaschampo. Om du har i något som sitter väldigt hårt så lär du väl märka det

Ska nämna också att Eldorados fungerar för mig, men det är självklart en smaksak. Förut föredrog jag också Santa Marias i vissa sammanhang. Det som skiljer är grovleken på kornen.
  • Red Velvet
    Björnmossa skrev 2011-11-30 13:25:44 följande:
    Bikarbonat ska fungera som sistaschampo. Om du har i något som sitter väldigt hårt så lär du väl märka det

Ska nämna också att Eldorados fungerar för mig, men det är självklart en smaksak. Förut föredrog jag också Santa Marias i vissa sammanhang. Det som skiljer är grovleken på kornen.
    Jag får testa sen då. Har ett godkänt spray hemma iaf men har inte haft det i håret när jag kört med tvätten.
    Har Santa Marias bikarbonat hemma och det verkar ju fungera finfint.
  • banansmoothie

Jag gjorde en oljeinpackning härromdagen, tog OCM blandning i hårbotten (25% ricin, 75% oliv) och kokosolja i resten, sov med en handuk på huvudet och tvättade ur nästa dag. Precis efter tvätten (tvättade med shampoo - fructis pure and shine för att få ur oljan) så var det fint men såg fortfarande lite fett ut, så jag tvättade igen nästa dag och :o mitt hår är helt underbart! Mjukt och glansigt men inte fett alls, har inte behövt tvätta igen ännu.

Har dock en fråga. Hur tvättar ni ur oljeinpackning utan shampoo? För jag kunde ju inte ens tvätta ur med en ordentlig omgång shampoo...

• Lovelo

Banansmoothie: jag får ur min oljeinpackning med enbart mitt tvättbalsam, coop xtra. Kör två omgångar med rejält mycket balsam och gnuggande och det går super bra! Dock så tycker jag oliv olja är super svårt att få ut även med schampo så du kanske borde prova med nåt annat! Jag kör 30% ricin och 70% solrosolja och mitt hår känns underbart efter balsamtvätt och sur skölj.

• ojsanoj
    banansmoothie skrev 2011-12-01 02:44:02 följande:
    Har dock en fråga. Hur tvättar ni ur oljeinpackning utan shampoo? För jag kunde ju inte ens tvätta ur med en ordentlig omgång shampoo...
    Jag masserar in balsamet i torrt hår, håller på så länge att det blir en pyttelitet skum. Låter det vara en stund sen hoppar jag in i duschen och tar en omgång till i vått hår.
    Funkar fin fint!
    Men ibland så blir det lite rester kvar, men de går in i håret rätt snabbt så det gör inte så mycket. :) 
  • knäckehäxa

jag tvättar håret med CBS för att få bort skorv i hårbotten, och sen med citronsyra som sur efterskölj (vill inte använda ÄCV)

jag var hos frisören förra veckan.
    hon hade ingenting emot att jag använda noo po, men hon undrade lite över bikarbonaten och citronsyran.
    hon sa att de använder bikarbonat när en blekning gått fel, och att citronsyra bleker håret

jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill fråga, men jag kan inte släppa vad hon sa

• Björnmossa
    Exit skrev 2011-12-07 08:23:16 följande:
    Vad är CBS? Min lilla kille (9 månader) har skorv.
    CBS är en blandning av bikarbonattvätt och balsammetoden. Jag skulle tveka att använda något sånt på en niomånaders, det är ändå ganska starkt rengörande (inte som schampo men ändå). Hellre olja tror jag, lite beroende på hur mycket hår han har.
Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård