• Denebola

NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård

Detta är en fortsättningstråd för oss som slutat använda schampo och som gått över till mer naturlig kroppsvård.

No ’poo är en förkortning av no schampoo, men är också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” i håret/på kroppen. Vi försöker välja så milda och vårdande ämnen som möjligt att ha i håret och på kroppen.

Alla är jättevälkomna att hänga på och vi svarar gärna på frågor, men läs de första inläggen i tråden först! Där finns grundläggande information!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 03:45
    Lättillgänglig information och receptsamling finns på nopoo.se
  • Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård
  • Björnmossa
    Claudia gbg skrev 2012-12-05 08:59:55 följande:
    Men decubal är väl inte "godkänt"?

Aloe vera funkar inte. Har köpt mandelolja nu och ska testa det. Men tar gärna emot fler tips och råd.  
    Det bästa du kan göra är att aldrig blöta ner ansiktet med vatten. Smörj med olja innan dusch samt efteråt. Prova en torrare olja om oliv är för fet, raps eller så. Om du gör OCM så ånga inte bort allt utan sluta medan du fortfarande har en oljig film över ansiktet. Sov med oljan så sjunker den in under natten. Drick ordentligt med vatten.
  • Claudia gbg

Så: ocm som inte ångas bort. Mandelolja att smörja med. Eller behövs mandeloljan då? Dricka mycket vatten. Det bör jag verkligen bli bättre på!

Ngn rek nattljusolja. Att äta. Erfarenheter?

Tack för era tips och råd.

Vad peelar ni ansiktet med?

• Björnmossa
    Claudia gbg skrev 2012-12-05 20:13:44 följande:
    Så: ocm som inte ångas bort. Mandelolja att smörja med. Eller behövs mandeloljan då? Dricka mycket vatten. Det bör jag verkligen bli bättre på!

Ngn rek nattljusolja. Att äta. Erfarenheter?

Tack för era tips och råd.

Vad peelar ni ansiktet med?
    Inte så het på just mandelolja själv, föredrar nyponrosfrö, men det är ju olika för alla!

Du bör inte göra OCM varje dag så du kan behöva komplettera med något emellan.

Om du måste peela så rekommenderar jag ricinpeeling. Blanda bikarbonat (någon grov sort typ santa maria) med ricinolja och peela. Skölj. Jag brukar göra denna innan duschen, dels för att det är lättare att skölja då, dels för att oljan då skyddar ansiktet mot vattnet. Bäst är att göra den på kvällen (bra att duscha kvällstid också om du har torr hy), då sjunker oljan in under natten. Annars är den lite svår att bli av med.
  • SockerStinn
    Claudia gbg skrev 2012-12-05 08:59:55 följande:
    Men decubal är väl inte "godkänt"?

Aloe vera funkar inte. Har köpt mandelolja nu och ska testa det. Men tar gärna emot fler tips och råd.  
    Decubal orginal innehåller inte mineralolja och funkar därför bra ihop med NoPoo. Många andra decubal-produkter innehåller mineraloljor och riskerar hamna i håret och sabba. Förutom att de sabbar huden. 
  • Claudia gbg

Tänkte väl att den inte var helt ok... Jag har så många funderingar...

Ni som använder ocm har ni fått helt ren hud?

Ni som slutat med ocm varför har ni gjort det?

• Opsie

Jag har fått helt ren hud av ocm. T o m alla pormaskar som suttit som berget sedan tonåren har försvunnit. Perfekt som sminkborttagning också, både för ögon och ansikte.
    Min kille har problem med torr hud och kan inte använda ens nopoo-godkända duschcremer under vinterhalvåret. Han tvättar nu hela kroppen med rapsolja och blir ren och fin och slipper klia sönder sig p g a torrklåda. Kallpressad rapsolja is da shit för oss.

• Claudia gbg

Jag duschar också bara m rapsolja. Droppar i lite doftolja så det luktar gott. Folk tycker att det är konstigt att inte använda tvål men jagförstår inte vitsen med tvål. Om man inte är extremt smutsig då. Och tvål till händerna.

Ångar du bort ricinoljan? Har du klämt ut dina pormaskar eller har de kommit ut själva?

• Opsie

Jag använder raps-eller avocadoolja till ansiktet, inte ricinolja. Jag torkar bort det mesta med en bomullsrondell och sen ångar jag av med en handduk flera gånger. Jag har inte klämt några pormaskar utan de har peelats bort automatiskt när jag försiktigt har gnuggat frottehandduken över ansiktet.

• Claudia gbg

Om jag inte ska använda ocm varje dag vad ska jag komplettera med emellan?

Opsie: ngn tipsade ju om att jag inte ska ånga av eftersom jag har väldigt torr hud..?

Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård