<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Jag brukar oftast tvätta mig med olivtvål, men även någon olja som oliv eller raps som jag doftsätter med lite eterisk olja :) (ambra eller lavendel gillar jag!)
Annars finns här två recept jag snott från den här tråden på egen duschcreme och tvättstenar. Bad smoothien brukar jag göra själv också, den är mysig :)
BAD SMOOTHIE
20 gr riven tvål (helst olivtvål om du har)
20 gr kokosfett
30 gr röd mjölk eller gammaldags ( så fet så möjlig pga av krämigheten)
50 gr solros- eller rapsolja
60 gr kokhett vatten
3 msk honung
2-3 msk valfri doft, eterisk eller oljeparfym
Gör såhär:
Smält kokosfettet och lägg i tvålen, häll över kokande vatten och låt så i 10-15 minuter. Ta en stavmixer och häll i resten av ingredienserna och mixa allt till en slät och fin massa. Lägg upp på en burk och förvara i kylskåp. Klaaaart!
<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Tvättstenar
Istället för tvål
ca 250 gr havsalt(mineralsalt)
80 gr kakaosmör
40 gr mjölkpulver
30 gr honung
ev lite valfri eterisk olja
Mosa havsaltet i en mortel så att det blir finfördelat. Smält kakaosmöret och låt det svalna av lite, därefter häller du saltet, mjölkpulvret samt sist honungen. Lägg försiktigt ner mjölkpulvret under omrörning så att det inte bildas klumpar.
Ta därefter en iskubsform och häll ner massan medans den är varm. Lägg allt i kylskåp så att det stelnar. Klart!
Nästa gång du duschar tar du en liten "isbit" och har lagom till en dusch och kanske t.o.m. 2! Av denna massa får jag 12 "badstenar"!
Hållbarheten på "badstenarna" är ganska bra, minst 5 månader om inte mer om man förvarar dem i frysen hela tiden och tar ut en bara när man ska duscha. Den tinar upp på bara några få sekunder eller smälter vid kroppskontakt.