• Doldis987

Hur tar jag mig bäst från Åre till Sälen/Mora

Jag behöver ta mig från Åre till Sälen en fredag, och inte komma fram alltför sent. Kommer inte ha tillgång till bil. Just nu är bästa alternativet tåg till Stockholm och åka med kompisar därifrån. Blir en väldans lång resa. Någon som har nåt bra tips på hur jag kommer dit. Kollar jag SJ och bussbolagen så hittar jag inga bra alternativ. Hur åker man snett i detta land?

• Svar på tråden Hur tar jag mig bäst från Åre till Sälen/Mora
  • Kärnhuset

Jag har inte kollat, men nog borde man väl kunna ta tåget till Mora (via Östersund, kanske byta där) och sedan buss från Mora till Sälen?
    Det har du kanske redan kollat?

• vivianne

Kan du inte flyga Östersund-Stockholm och att dina kompisar plockar upp dig på flygplatsen? Måste väl vara snabbast.

Åka på snedden är hopplöst, håller med!
    Ska du tillbaka till Åre sen? Då kanske det kan vara värt att leta efter en billig weekend-hyrbil.
  • Kärnhuset

När jag slog in Åre - Sälen på www.sj.se en fredag så fick jag fram att du kan åka från Åre kl. 10.24 och vara framme i Sälen 19.55 (framme i Mora 17.50). Visserligen 3 byten men det får man kanske räkna med. Och det tar tid. Men det är ju en bit att resa...

• Mornie Alantie

Tåget från Östersund till Mora går via Gävle om man har tur, annars Uppsala. Vissa bussbolag har dock linjer mellan Östersund och Mora, eller hade förr iaf. Inlandsbussen fanns det något som hette minns jag, det kanske finns kvar fortfarande.

• Doldis987

Det finns ju lite olika alternativ med SJ, men de flesta är buss i hundra år. Ska inte tillbaka till Åre, så jag kollade flyget och det blir till och med billigare än tåg/buss. Ska kolla om dom kan ta vägen förbi Arlanda.

Verkar som det finns ok linjer mellan Östersund-Borlänge också, kanske dom kan plocka mig längre upp. Ska kolla Östersund-Mora också, men jag tror det var nästan bara buss den dagen jag ska åka.

Tack för alla tips, finns det fler mottages de tacksamt!

• Kärnhuset

Jag hade också alternativet flyg i huvudet men tänkte dels att det blir dyrare (vilket det inte måste bli...) och dels att det blir en väldig omväg att flyga till Stockholm om du ska till Sälen. Hur du än gör så blir det ju en massa timmar på vägarna, antingen i bil tillsammans med dina vänner från Stockholm eller med buss. Det tar ju liksom lite tid att köra Stockholm-Sälen också. Förmodligen lika lång tid som i buss Östersund - Sälen. Fast då har du förhoppningsvis bättre sällskap i bilen 

• Doldis987
      Hemläxa!

Ja, det lutar åt flyg till Stockholm, och sen bil upp till Sälen.

Skulle kunna åka buss, men jag är fasen för bekväm. Om jag behöver kissa tex?

Har inte bokat, men tack för påminnelsen, annars kanske jag missar starten till Tjejvasan
Svar på tråden Hur tar jag mig bäst från Åre till Sälen/Mora