Inlägg från: allakantralla |Visa alla inlägg
  • allakantralla

vagrar flaskan, snalla hjalp!

Alltså om hon ammas en gång i halvtimmen och vaknar fem gånger varje natt låter det som om hon inte blir särskilt utsövd. Det är ju inte säkert att det är just amma hon vill varje gång, hon är ju inte en pyttis längre, hon kanske vill ha omväxling?

Eftersom hon är intresserad av att äta riktig mat, och du har introducerat i en vecka tycker jag att du ska ge henne så mycket mat hon vill ha. Avsluta med lite katrinplommon, eller blanda i linfröslem i maten om du oroar dig för att hon ska bli förstoppad. 
    Ge henne inte flaskan för ofta, det KAN ju hända att hon inte är hungrig när hon gnäller som sagt. Låt det gå ett tag, och sen när hon är ganska utvilad och på gott humör, kan du prova att sätta henne i babysitter, på köksbordet. Sätt dig själv på köksbordet också, så att hon kan se dig ordentligt. Prova att ge flaskan i den ställningen.
  • allakantralla
    Swedish down under skrev 2010-02-25 15:02:07 följande:
    nej, hon tar inte flaska langre. det var bara en engangsgrej... jag befinner mig i australien och min mamma ar har pa besok och hade med sig svensk valling (finns ej har) sa har borjat frsoka ge det i pipmgg (utan ventil sa att jag kan halla det i henne...). Jag skulle vilja borja deltidsamma (hon ar 5 manader och snart 2 veckor gammal och ater JATTEMYCKET: 3-4 maltider om dagen med fast foda plus brosmjolk varannan timme. skulle vilja amma kanske morgon, kvall och natt istallet...)! Maste man amma OCH ELLER ge flaska med ersattning eller valling vid 6 manader? Deklarar val sig inte BARA pa mat? eller? Och vad ar minimum man kan ge ersattning/valling per dag?
    När min son var i den åldern åt han så här:
    Frukost: ersättning
    lunch: lagad mat
    mellanmål: gröt
    Middag: lagad mat
    kvällsmat: ersättning
    Tänk på att ersättning och välling inte är samma sak. Om du nu vill deltidsamma skulle du ju kunna amma morgon och kväll, samt ge mat till lunch, mellanmål och middag och ge ersättning som måltidsdryck till, om det fungerar med pipmugg. Dricka behöver ju barnet göra ändå, menar jag, så det får hon ju lära sig. Det kan ta ett tag, men det går.
    Vad menar du med "minimum" av välling/ersättning? Ersättning kan du iallafall ge hur mycket som helst, och välling/gröt max 3 ggr per dygn.
Svar på tråden vagrar flaskan, snalla hjalp!