Inlägg från: Swedish down under |Visa alla inlägg
  • Swedish down under

vagrar flaskan, snalla hjalp!

Hej!

Min dotter ar 4,5 manader och ammas pa heltid.
    Nar hon var pytteliten (tills hon var ungefar 7 veckor gammal) sa brukade jag ge henne en flaska med ersattning pa kvallarna sa att hon skulle sova battre men slutade under en veckas tid att gora detta och darefter har hon vagrat att ta flaskan!
    Jag vill verkligen att hon ska ta flaskan och forsoker mer eller mindre varje dag att ge henne en flaska ersattning (har provat olika nappar och olika flaskor och hon vagrar alla. har aven provat olika temperaturer och aven att ge modersmjolk i flaska), men hon vagrar!
    Grejen ar den att hon ar sa himla hungrig jamt: hon ammas MINST en gang i halvtimmen och ar ofta grinig (pga hunger) och vaknar ca 5 ggr per natt och skriker av hunger! Jag borjade forra veckan att introd mat och det gick jattebra och hon vill ha ann mer mat an jag ger henne (hon grater nar maten ar slut) men jag vill inte ge henne for mycket purer (hon far 2 st iskubsportioner dagligen till middag  och imorgon tanker jag introd grot till frukost ocksa) an da hon ar sa ung men hon ar ju sa hungrig. Sen jag borjade introd har det blivit liiiiiite battre (hon vaknar en gang per natt for att ata och ammas en gang i timmen), men hon ar fortfarande valdigt hungrig (och jag kan inte lamna henne till hennes pappa tex ALLS pga detta. Jag kan knappt duscha! det ar sa jobbigt!).
    Hur far jag henne att ta flaskan? Kommer hon nagonsin att gora det? Vet inte vad jag ska gora...
    Min lillebror vagrade flaskan precis som min dotter och blev darfor ammad till 2,5 ars alder (min mamma hatade att amma honom men var "tvungen" tills hon akte utomlands en vecka och lamnade honom sa att han skulle bli kvitt amningen), jag ar sa radd for att jag "maste" amma henne i en miljon ar...
  • Svar på tråden vagrar flaskan, snalla hjalp!
  • Swedish down under

Jag har seriost kopt varenda javla flaska och napp till som gar att kopa... Gaaah!

Har aven provat att ha i lite juice utspadd med vatten i flaskan for att hon ska tycka at det ar gott. gar inte. JAg tror att hon VILL dricka ur flaskan emn att hon inte kan... hon fattar inte vad man ska gora och tuggar pa den. Hon har aldrig haft napp heller, hade nog varit liiiiite lattare om hon var van med frammande foremal i munnen 9nu har hon bara haft tutten dar).
  • Swedish down under

Jag gar snart i personlig konkurs av alla jadrans special napppar och flaskor jag har kopt for att hon ska ta flaska haha!

Den senaste veckan har jag struntat i att forsoka ge henne ersattning och hon har fatt lite grot m frukt pure till frukost med lite vatten fran en pipmugg utan ventilen och till middag far hon 2 iskubsstora gronsakspurer (med lite smor) och 1 iskubsstor bit med fruktpure till efterratt. Amning ungefar varje timme dar emellan...
    Jag har dock kommit sa langt med flickan att hon fattar att det kommer ut mat fran flaskan/muggen men hon vet bara inte hur hon ska fa ut den.
    en fraga: MAste man borja med ersattning/valling eller racker det med mat/amning och i sa fall hur ofta/mycket maste man amma (vad ar normalt om barnet inte tar ersattning eller valling)? Har borjat trottna pa att halla pa med flaska varje kvall, men har trottat pa att amma sa ofta ocksa... 
    tack.
  • Swedish down under

idag tog hon flaska med brostmjolk i och drack (sog i sig, ho fattade hur man gor) typ 10 ml (ingenting men nagot!)! 

framsteg!
  • Swedish down under

nej, hon tar inte flaska langre. det var bara en engangsgrej...

jag befinner mig i australien och min mamma ar har pa besok och hade med sig svensk valling (finns ej har) sa har borjat frsoka ge det i pipmgg (utan ventil sa att jag kan halla det i henne...).
    Jag skulle vilja borja deltidsamma (hon ar 5 manader och snart 2 veckor gammal och ater JATTEMYCKET: 3-4 maltider om dagen med fast foda plus brosmjolk varannan timme. skulle vilja amma kanske morgon, kvall och natt istallet...)!

Maste man amma OCH ELLER ge flaska med ersattning eller valling vid 6 manader? Deklarar val sig inte BARA pa mat? eller? Och vad ar minimum man kan ge ersattning/valling per dag?
  • Swedish down under

Min dotter (nu 6 manader och 3 veckor) kan suga pa en flaska nu (dock sa far hon bara i sig typ 5 ml innan hon trottnar och blir arg). jag ammar nu var 3:e timme typ och hoppas pa att hon ska vanjas av med det snart... Hon ater bra (vissa dagar mer och vissa mindre). Vatska far hon i sig genom en pipmugg dar vi har tagit bort ventilen och "haller" i henne vatska. 

Nasta unge ska jag borja ed flaska vid en veckas alder...
  • Swedish down under

Hej!
    Long time no see.
    Bara intresserad hur det gick for alla med flaskan?
    Med mig gick det faktiskt inte sa bra men har nu vid 19 manaders alder slutat amma och hon ar flaska (hon slutade ammas for 2 veckor sen av sig sjalv och vill ha flaska varje gang hon ska sova eller mysa). Haha, jag har alltsa  gett henne en flaska per kvall sen hon foddes  (har provat alla flaskor pa marknaden) och NU tar hon den (den billigaste varianten dessutom). ojojoj.
    Om jag far fler barn i framtiden ska jag introducera flaska fran dag 1 (med amning) sa att jag aldrig far detta "problem" igen. 

Svar på tråden vagrar flaskan, snalla hjalp!