• Swedish down under

vagrar flaskan, snalla hjalp!

Hej!

Min dotter ar 4,5 manader och ammas pa heltid.
    Nar hon var pytteliten (tills hon var ungefar 7 veckor gammal) sa brukade jag ge henne en flaska med ersattning pa kvallarna sa att hon skulle sova battre men slutade under en veckas tid att gora detta och darefter har hon vagrat att ta flaskan!
    Jag vill verkligen att hon ska ta flaskan och forsoker mer eller mindre varje dag att ge henne en flaska ersattning (har provat olika nappar och olika flaskor och hon vagrar alla. har aven provat olika temperaturer och aven att ge modersmjolk i flaska), men hon vagrar!
    Grejen ar den att hon ar sa himla hungrig jamt: hon ammas MINST en gang i halvtimmen och ar ofta grinig (pga hunger) och vaknar ca 5 ggr per natt och skriker av hunger! Jag borjade forra veckan att introd mat och det gick jattebra och hon vill ha ann mer mat an jag ger henne (hon grater nar maten ar slut) men jag vill inte ge henne for mycket purer (hon far 2 st iskubsportioner dagligen till middag  och imorgon tanker jag introd grot till frukost ocksa) an da hon ar sa ung men hon ar ju sa hungrig. Sen jag borjade introd har det blivit liiiiiite battre (hon vaknar en gang per natt for att ata och ammas en gang i timmen), men hon ar fortfarande valdigt hungrig (och jag kan inte lamna henne till hennes pappa tex ALLS pga detta. Jag kan knappt duscha! det ar sa jobbigt!).
    Hur far jag henne att ta flaskan? Kommer hon nagonsin att gora det? Vet inte vad jag ska gora...
    Min lillebror vagrade flaskan precis som min dotter och blev darfor ammad till 2,5 ars alder (min mamma hatade att amma honom men var "tvungen" tills hon akte utomlands en vecka och lamnade honom sa att han skulle bli kvitt amningen), jag ar sa radd for att jag "maste" amma henne i en miljon ar...
  • Svar på tråden vagrar flaskan, snalla hjalp!
  • Swedish down under

nej, hon tar inte flaska langre. det var bara en engangsgrej...

jag befinner mig i australien och min mamma ar har pa besok och hade med sig svensk valling (finns ej har) sa har borjat frsoka ge det i pipmgg (utan ventil sa att jag kan halla det i henne...).
    Jag skulle vilja borja deltidsamma (hon ar 5 manader och snart 2 veckor gammal och ater JATTEMYCKET: 3-4 maltider om dagen med fast foda plus brosmjolk varannan timme. skulle vilja amma kanske morgon, kvall och natt istallet...)!

Maste man amma OCH ELLER ge flaska med ersattning eller valling vid 6 manader? Deklarar val sig inte BARA pa mat? eller? Och vad ar minimum man kan ge ersattning/valling per dag?
  • Jojjo

Har samma "problem" med min 4-månaders. Hon vill inte ta flaskan, ammar varannan timme dygnet runt och vikten börjar dala så hon får ju inte i sig tillräckligt, Har börjat lite försiktigt med gröt och smakportioner men magen protesterar lite så vi går väldigt lugnt fram. Var på väg att ge upp flaskan när jag fick tipset att prova en specialflaska (nuby tror jag den heter). Själva nappen är väldigt lik bröstet och mer följsam än andra nappar, flaskan är mjuk så man kan trycka lite på den för att hjälpa till lixom, Provade den igår, å gissa vad, den funkade!!!!=) Hade med testat en uppsjö innan....

• allakantralla
    Swedish down under skrev 2010-02-25 15:02:07 följande:
    nej, hon tar inte flaska langre. det var bara en engangsgrej... jag befinner mig i australien och min mamma ar har pa besok och hade med sig svensk valling (finns ej har) sa har borjat frsoka ge det i pipmgg (utan ventil sa att jag kan halla det i henne...). Jag skulle vilja borja deltidsamma (hon ar 5 manader och snart 2 veckor gammal och ater JATTEMYCKET: 3-4 maltider om dagen med fast foda plus brosmjolk varannan timme. skulle vilja amma kanske morgon, kvall och natt istallet...)! Maste man amma OCH ELLER ge flaska med ersattning eller valling vid 6 manader? Deklarar val sig inte BARA pa mat? eller? Och vad ar minimum man kan ge ersattning/valling per dag?
    När min son var i den åldern åt han så här:
    Frukost: ersättning
    lunch: lagad mat
    mellanmål: gröt
    Middag: lagad mat
    kvällsmat: ersättning
    Tänk på att ersättning och välling inte är samma sak. Om du nu vill deltidsamma skulle du ju kunna amma morgon och kväll, samt ge mat till lunch, mellanmål och middag och ge ersättning som måltidsdryck till, om det fungerar med pipmugg. Dricka behöver ju barnet göra ändå, menar jag, så det får hon ju lära sig. Det kan ta ett tag, men det går.
    Vad menar du med "minimum" av välling/ersättning? Ersättning kan du iallafall ge hur mycket som helst, och välling/gröt max 3 ggr per dygn.
  • pezz
    Swedish down under skrev 2010-02-25 15:02:07 följande:
    nej, hon tar inte flaska langre. det var bara en engangsgrej... jag befinner mig i australien och min mamma ar har pa besok och hade med sig svensk valling (finns ej har) sa har borjat frsoka ge det i pipmgg (utan ventil sa att jag kan halla det i henne...). Jag skulle vilja borja deltidsamma (hon ar 5 manader och snart 2 veckor gammal och ater JATTEMYCKET: 3-4 maltider om dagen med fast foda plus brosmjolk varannan timme. skulle vilja amma kanske morgon, kvall och natt istallet...)! Maste man amma OCH ELLER ge flaska med ersattning eller valling vid 6 manader? Deklarar val sig inte BARA pa mat? eller? Och vad ar minimum man kan ge ersattning/valling per dag?
    du kan ju ge gröt iställt för välling tex. men äter dom på natten tex så kanske det kan vara lite jobbigt att gå upp sätta ungen i stolen och ge gröt :)
  • Bovis
    Jojjo skrev 2010-02-25 15:37:40 följande:
    Har samma "problem" med min 4-månaders. Hon vill inte ta flaskan, ammar varannan timme dygnet runt och vikten börjar dala så hon får ju inte i sig tillräckligt, Har börjat lite försiktigt med gröt och smakportioner men magen protesterar lite så vi går väldigt lugnt fram. Var på väg att ge upp flaskan när jag fick tipset att prova en specialflaska (nuby tror jag den heter). Själva nappen är väldigt lik bröstet och mer följsam än andra nappar, flaskan är mjuk så man kan trycka lite på den för att hjälpa till lixom, Provade den igår, å gissa vad, den funkade!!!!=) Hade med testat en uppsjö innan....
    Måste testa den!!! Var kan jag få tag i en sån?
  • Bovis
    pezz skrev 2010-03-03 10:42:42 följande:
    jag ska prova tommee tippee idag den se mest ut som ett bröst av alla jag sett
    Nå?! Hur gick det?
  • Bovis
    pezz skrev 2010-03-04 11:10:35 följande:
    inge bra men ska prova med mindre hål idag
    Ja, det kan ju vara värt ett försök själva tar vi en paus...
  • pezz
    Bovis skrev 2010-03-05 21:44:39 följande:
    Ja, det kan ju vara värt ett försök själva tar vi en paus...
    tror det blir paus här med vi hr inte provat den lilla än men en annan flaska och jag var inte hemma så han fick inte mat på 5.5 timmar men åt ändå inte så han vill inte ha flaska helt enkelt:(
  • zynk

Puffar för tråden då jag själv vill ha tips.

Hur har det gått för er alla?

Jag trugar med flaskan - gjorde misstaget att hålla upp med flaska ett tag. Efter det vill sonen inte ha. Han är 4,5mån. Efter att han hade RS-virus och ganska sjuk så vill han dessutom snutta tutte nätterna igenom... suck. Ge mig styra att fortsätta truga med flaska för att sen kunna få lite avlastning! Önskar jag hade ork att få honom sluta amma på natten - men OJ va trött jag är - och mitt i natten är amning det enklaste som får oss båda att sova hyfsat.

• Bovis

Vi testar någongång då och då. Men han vill verkligen inte. Vi har börjat med lite smakisar ist och lite banangröt. Det funkar bättre. Så vi tänker nog vänta tills vi inte ammar så mycket längre och testa då testa med flaska igen.

• Swedish down under

Min dotter (nu 6 manader och 3 veckor) kan suga pa en flaska nu (dock sa far hon bara i sig typ 5 ml innan hon trottnar och blir arg). jag ammar nu var 3:e timme typ och hoppas pa att hon ska vanjas av med det snart... Hon ater bra (vissa dagar mer och vissa mindre). Vatska far hon i sig genom en pipmugg dar vi har tagit bort ventilen och "haller" i henne vatska. 

Nasta unge ska jag borja ed flaska vid en veckas alder...
  • Swedish down under

Hej!
    Long time no see.
    Bara intresserad hur det gick for alla med flaskan?
    Med mig gick det faktiskt inte sa bra men har nu vid 19 manaders alder slutat amma och hon ar flaska (hon slutade ammas for 2 veckor sen av sig sjalv och vill ha flaska varje gang hon ska sova eller mysa). Haha, jag har alltsa  gett henne en flaska per kvall sen hon foddes  (har provat alla flaskor pa marknaden) och NU tar hon den (den billigaste varianten dessutom). ojojoj.
    Om jag far fler barn i framtiden ska jag introducera flaska fran dag 1 (med amning) sa att jag aldrig far detta "problem" igen. 

Svar på tråden vagrar flaskan, snalla hjalp!