Inlägg från: Morghana |Visa alla inlägg
  • Morghana

    Kristianstadtråden nummer 4

    Mikah: Heh jaa..vänster sida ligger ju Shell på. :-P Blev liite fel där!
    Hoppas ni får det bra!

    Usch Tant Groda..stackare. Så himla jobbigt med magsjuka.

    Solstrålen: Stackars liten. Är ju inte lätt med de små magarna i början. Gaser, kramper och allt vad det kan vara. Lite mjuk massage och böjövningar med knäna upp mot magen kan hjälpa tarmarna till att släppa ut lite luft.

  • Morghana
    Tant Groda skrev 2010-01-31 09:10:59 följande:
    Nä magsjuka är inte alls kul, men det är bättre nu. Solstrålen: Hoppas att det löser sig med den lillas mage Morghana: Har ni tänkt mera på lghn? Tyckte att ABK hade lite konstiga krav, men nu gillar jag ju inte ABK så allt de gör i mina ögon är bara dumt och konstigt
    Ja vi ska ta lägenheten i Hässleholm om vi får. De skulle ringa på måndag efter att ha gjort en kreditupplysning så får vi se vad de säger.

    Maken har bott hos ABK tidigare och tyckt de varit bra men då har han varit prickfri oxå och det verkar som man blir behandlad på ett helt annat sätt. Jag kallar dem Hitler-företag... fruktansvärt hårda krav och sparkar ännu mer på de som redan ligger.

    Jag känner mig ganska lugn över en flytt till Hässleholm nu när jag kollat upp olika förskolor, lekparker och annat. Dessutom blir det ju lättare för mig när min dotter kommer då jag brukar hämta och lämna henne vid tåget i H-holm. Och min mans lillasyster bor ganska nära den adress vi kommer få i så fall.
  • Morghana
    Tant Groda skrev 2010-01-31 10:59:48 följande:
    Hitlerföretag kan nog stämma rätt bra på dem, jag hade inga problem när jag ville få en lgh men efterson jag pluggade och krävde de en massa, var allmänt otrevliga (de borde gå en charmkurs), den lgh vi bodde i sist var tapeterna jag vet ite vad man ska säga att tapeterna var, det var avrivet och massa konstiga fläckar på konstiga ställen, helt normalt enligt abk, när vi flyttade så fick vi reda på att tapeter som ser ut som våra ska tapseras om, det sa de inte till oss...kommer aldrig att rekomendera abk till någon och kommer förhoppningvis aldrig sätta min fot på abk igen, synd bara att de är så stora.
    De jag har pratat med har varit trevliga men inte velat rucka på sina principer ett dugg. Jag bönade och bad och sa att vi verkligen, verkligen behöver en bostad. Men nej. Tvärstopp. De är stora. Men det finns ju fler som tur är. Synd bara att det är totalfullt i stort sett överallt. Såg ju några lägenheter hos Skooghs nu i centrum men där ville inte maken bo. Och centralt utan balkong och med småbarn känns väl inte heller jättekul. Nu blir det nog bra i Hässleholm iaf för oss och barnen. Nära till grönområden och Hässleholmsgården eller vad min svägerska nu pratade om. Det mesta som behövs finns på gångavstånd vilket känns bra. Så...jag har förlikat mig med tanken om att flytta till Hässleholm. Sedan får det räcka med flytt på ett tag. På 4 år har jag hunnit flytta några mil...2005 flytt från Finspång 20 mil ner till Västra Götaland..2 olika lägenheter...sedan 2007 ytterligare 30 mil ner hit till Skåne och Fjälkinge.
  • Morghana
    sofflan82 skrev 2010-01-31 11:01:52 följande:
    Jag har också hittat hit nu! Måste börja med att gratulera Solstrålen och Elvelina till era underbara små knoddar! De var så söta när jag såg dem på födda! Själva är vi hemkommna från en fantastisk resa! Vi hade kanske inte såå mkt sol som vi hoppats men vi fick underbara upplevelser och så är man faktiskt lite brunare! Vi har sett vulkaner, ätit vulkangrillad mat, gått i världens längsta vulkangrotta, kört runt på ön, ätit gott, druckit gott, solat och badat! Jag kommer lägga in lite bilder på fb under dagen (sök på sofie lindgren tikkanen så kommer jag upp) Morghana: Hässleholm är väldigt bra just ur förskole perspektiv. Det arbetas hårt för att fortbilda all personal och det verkar vara trevliga chefer. Vilka förskolor har du tittat på?
    Ooh vad det lät sköönt! Vulkangrillad mat lät som en upplevelse i sig.

    Jaa du...vad hette de nu då?   Bullerbyn, Duvan tror jag, Norregårds, Sjumilaskogen.. kommer inte ihåg alla men de låg inom en radio av någon kilometer från vår förhoppningsvis blivande adress. Så jag har gångavstånd till allihopa. Någon var en aktivitetsförskola och där skulle jag gärna vilja ha mina barn. Milo, min 2-åring, älskar att vara utomhus och få röra sig väldigt, väldigt mycket och behöver det. Så den förskolan skulle vara perfekt för honom.
  • Morghana

    Vena friskvårdsskola hette den. Mycket friskvård och aktiviteter.

  • Morghana
    Nennehlol skrev 2010-01-31 12:24:28 följande:
    Hässleholm e väldigt mysigt på sommaren.. Jag kör distrubition i Hlm och har gjort det i sju år. Så man kan alla gator och ställen vid detta laget. :) Västerbogatan 5-7 vet jag att de utgör stambyte just nu.. Är det där ni ska bo? I så fall får ni mycket fräscha badrum. :) Grönängsskolan kommer ni att ha gatan bredvid er.. Hässleholmsgården och även golfbanan kommer ni ha på andra sidan järnvägen. Dvs 5 min gångväg. Bullerbyn ligger en bit därifrån, andra sidan centrum. Norregård ligger vid T4 området. Mer norrut från er lgh. Sedan har ni sjumilaskogen, låg inte det vid P2.. Tror det.. :) De bygger även skola och förskola inne på P2, Stralslund heter det. P2 är ju det gamla militärområdet inte så långt från där ni kommer att bo. Så hade jag varit er hade jag hållt mig till området runt där ni bor. Finns mycket att välja på.. :) Inne på P2 är väldigt mysigt på sommaren och nära till Sjörröd och badställena vid Finjasjön.. Kände bara att jag ville dela med mig.. :)
    Tack :) Låter bra det där.
    Västerbogatan 3 blir det för vår del i så fall. Ett nytt badrum hade inte gjort något alls.

    Vena friskvårdsskola ligger på adressen Fredentorpsgatan 14.
  • Morghana
    sofflan82 skrev 2010-01-31 12:42:13 följande:
    det låter ju bra med en friskvårdsförskola! När är det ni flyttar i så fall? Jag vet att det kan vara tufft att få plats nu under våren då vi har blivit tvugna att överinskola och så måste ju även hlm spara pengar i år..
    Vi flyttar till 1/3. Så fort jag vet om vi får lägenheten ska jag säga upp deras platser i Fjälkinge. Det är ju 2 månaders uppsägning. Då hinner jag avsluta min praktik på Eko och så ska jag ju såklart sätta dem i kö i Hässleholm så fort vi vet. Sedan går jag ju förmodligen hemma ett tag om jag nu inte skulle få jobb eller hitta ny praktikplats.
    Annars får de vara hemma hos farfar om dagarna i väntan på nya förskoleplatser.
  • Morghana
    Nennehlol skrev 2010-01-31 12:48:24 följande:
    Jaha, ja Fredentorpsgatan ligger ju oxå gatan bredvid så det e ju toppen i så fall.. Västerbogatan 3 vet jag inte om det gör stambyte. Vi har grejor till nr 5 och 7.. Ja det återstår att se. :) Dom kanske är fräscha de oxå.. :)
    Det såg inte ut som badrummet var speciellt fräscht men det duger. Kaklat fast badkar känns bra iaf då man har två små som är mer vilda än tama i badet.
  • Morghana

    Vi blev nekade lägenhet hos Noréns i Hässleholm..vi uppfyllde inte kraven trots bra borgenär..
    Så nu ska jag leta vidare. Är så förbannat trött på det här! Hur svårt ska det vara att få tak över huvudet?

  • Morghana

    JennyOhlsson: Du hade uppgifter till en bra hyresvärd som inte brydde sig om bet.anmärkningar och dyligt. Jag skulle vilja ha deras uppgifter men kan inte maila dig då du har lösenord! Hoppas du ser denna tråd! Snarast.

  • Morghana

    Tack Tösabitarna. Det uppskattas.

    Imorgon ska vi titta på en lägenhet i Vä. En fyra. Via JAP Fastigheter. Fick bra vibbar när jag pratade med henne och förklarade vår situation. Så nu jäklar i mig hoppas vi på något bra! Men vi har ju hoppats väldigt mycket sista tiden...
    Hon sa iaf att denna fyra vore bra för oss och ojade sig över vår kallhyra på 5000 kr och elräkningar på 5000. I den lägenheten ingår hushållselen. Perfekt.

    Något bra tips för flaska har jag nog inte. Min minste vägrade totalt men efter ca 1 månads trugande från min sida tog han äntligen flaska och fullkomligt äääälskade det till slut. Välling handlade det om då. Försök med flaska först, innan han får amma, när han är hungrig en stund så kanske det funkar till slut.

  • Morghana

    Vi fick lägenheten i Vä. Så när kontraktet är påskrivet är det bara att börja flytta in!
    Fick hem en hel drös banankartonger från svärmor idag så det ska börjas packas porslin och grejer för att få ur skåpen.

  • Morghana

    Ååh vad det känns skönt nu! Börjat med packningen och rensningen. Imorgon söndag skriver vi kontraktet. Hon på JAP som visade lägenheten är så snäll att hon offrar lite av sin söndag då vi inte kunde samordna tiderna under veckan för att skriva kontraktet.
    Efter det ska vi åka till lägenheten så maken får se den med. :-P Kan ju vara kul att se vad det är han ska flytta in i.

    Nu är det bara ett jobb som behövs för min del för att allt ska vara "perfekt".

    Ja bussar går det bra med där och ganska nära till hållplats. Sedan är det bara barnen som ska flyttas över till förskola där i Vä.
    Mycket att styra med. Äntligen få säga upp elabonnemanget med. Skööönt.

    Gubben jobbar idag så jag ska försöka styra lite här hemma med två vilda pojkar som kommer vara högt som lågt när jag vill packa lite. Tänkte vi skulle få med oss halva köket åtminstone imorgon och packa upp i nya boendet. Det är ju så mycket i skåpen som bara står.

  • Morghana
    Tant Groda skrev 2010-02-13 09:45:38 följande:
    När får ni LGH och kan flytta in!
    Imorgon.
    Men den 28/2 är det tänkt att vi ska vara färdigflyttade och ha städat detta hus.
    Maken har åkt på lördagsjobb i flera veckor nu så jag får nästan inget gjort här idag.
  • Morghana
    Elvelina skrev 2010-02-13 12:41:06 följande:
    gud vad roligt för er! Hoppas du får lite gjort idag iallafall!

    Än så länge har jag tvättat en matta. Och plockat undan disken. Sedan var pojkarna högt som lågt så jag fick ge upp. Nu är maken hemma så jag ska handla inför kvällen.
    Tunnbrödsrullar med mos, korv, lök, sallad...och lite räksallad får det bli. Hemmagjorda då. Det är vår Melodifestivalmat ikväll.
    En flaska vin ska jag visst få oxå. Blir väl bara ett glas och jag slocknar som vanligt!
    Medan potatisen till moset kokar ska jag packa lite i köket. 2 flugor i en smäll.
  • Morghana

    Hahaa vad jag har tagit fel på veckorna!
    Det blir inte alls den 27:e vi flyttar. Det blir den 20:e!! Men jag städar den 28/2 så blir det inte allt på en gång.
    Jag har missat en hel vecka! Var övertygad om att vi var inne i vecka 5 nu.
    Min dotter har sportlov v.8 och kommer hit fredag v.7, alltså den 19/2.
    Jag hade planerat så hon skulle vara här då vi flyttar och trodde alltså det var..om två veckor.
    Så det blev aningen panik idag då flyttlasset kommer gå på lördag!
    Så är det när man haft alldeles för mycket i huvudet på sistonde.
    Nu blir det att packa och greja varje kväll efter praktik och dagishämtning.
    Maken hade inte sett lägenheten då han inte kunde ta ledigt från jobbet men idag fick han se den och han kände sig genast hemma. Det kommer bli sååå bra!

  • Morghana
    Grattis Genni! Vad roligt!

    Nu är vi äntligen klara med utflytt och nästan klara med inflytt! Mycket grejer står hemma hos svärföräldrarna som vi inte riktigt vet vart vi ska pyttsa in här än.
    Vi hade mer förvaringsplats i huset än här  men vi har passat på att kasta och ge bort MYCKET! Så skönt att få rensa.
    Nu är det bara två barnvagnar som ska ut på Blocket med som vi inte har användning för. När det nu ska bli av... hittar inte sladden till min mobil så jag kan få in lite bilder på datorn.
    Det känns så skönt att slippa huset nu och det är en fröjd att diska och duscha! Vattnet rinner undan på en gång! Tjohoo!
    Vi trivs jättebra här i Vä. Imorgon blir det premiärtur med buss. Får se hur det går och om vi lyckas tajma bussbytet i centrum. Jag hoppas sönerna vill samarbeta med mig. Jag har gett mig den på att klara det utan att ha dem i vagn. Det är bland det värsta jag vet, släpa upp och ner en vagn på buss. En bred tvillingvagn dessutom...nej tack!
  • Morghana

    Det är på Kung Knuts väg. Förbi Coop, Preem..och förbi Vä Livs. Och förbi Vä gardiner. Vi bor strax bortanför Vä gardiner och Levins el om det säger dig något.
    Så man fortsätter bort förbi avfarten mot Ovesholm.

  • Morghana

    Vi har oxå egen ingång. Vi bor på markplan här och det är skönt.
    Vi har makens ena syster i Ovesholm med vilket är bra och nära.
    Ja Vä är jättefint och maken bodde i Mansdala när vi träffades med så lite känner vi ju till om stället iaf.
    Nu ska bara barnen in på förskola här så blir det lite bättre för oss med.

    Det blev ingen premiärtur med buss idag. När vi kommit en liten bit ropade maken att han stannar hemma idag så det blev bilen istället. Som stendog i Fjälkinge efter jag lämnat barnen så jag blev stående. En jättesnäll farbror bogserade den till sitt garage så fick den stå där och ladda batteriet hela dagen. Han var så snäll, så snäll och jag är så tacksam!

  • Morghana
    Tant Groda skrev 2010-03-06 07:59:47 följande:
    Genni: Har sagt det förr men säger det igen GRATTIS! Morghana: Skönt att ni har flyttat nu, hoppas att ni får lite medvind under vingarna nu för det är ni verkligen värda. Några av er undrade vad jag menade med att vissa saker är INTE okej på FB, eftersom jag har den personen det gäller på FB så tar jag det här istället. I torsdags kom min ssk ut på min rast och frågade hur länge jag de kvar, jag sa att jag har 10 min, då säger han att han ska gå och köpa mat och undrar om jag kan gå ut. Med andra ord han ber mej att avbryta min rast för att gå och handla mat. Han skulle handla mat till fler än sig själv oxå. Jag tycker inte att man ska be andra avbryta sin rast för att gå och handla mat (det fanns fler ute på avd) Men men han fick både höra det av mej och andra som hörde vad han sa att det inte var OK, så jag tror han fattat (dock inte helt säker)
    Tack, det hoppas jag med.

    Ja hoppas han fattade det. Rast har man rätt till och han ska inte be dig avbryta den för att det ska underlätta för honom. Trams.
Svar på tråden Kristianstadtråden nummer 4