• Bellabelize

Bad-pannband för barn med rör i öronen - tillverkare?

Jag har ett öronbarn som har fått rör inopererade. De ska ju inte dyka utan skydd och jag minns att jag såg en notis i typ Vi föräldrar om att det finns ett pannband som man sätter över öronen vid bad.

Någon som vet vad tillverkaren heter eller om det finns någon hemsida varifrån man kan beställa?

• Svar på tråden Bad-pannband för barn med rör i öronen - tillverkare?
  • Zvartaliljan

Eh...min dotter fick dyka o bada som vanligt med sina rör...det var förr som de rekommenderade att man inte skulle bada/dyka utan skydd. Så sa iaf hennes läkare...o hennes rör satt kvar i 1½år utan problem trots massor med badande.

• Bellabelize

Hmm, vi har fått papper hem vid båda operationerna som han har gjort att bad ska ske med något skydd för öronen.

• Zvartaliljan
    Bellabelize skrev 2010-01-30 17:24:20 följande:
    Hmm, vi har fått papper hem vid båda operationerna som han har gjort att bad ska ske med något skydd för öronen.
    konstigt då för det rådet fick då inte vi trots att jag frågade {#lang_emotions_undecided} O då gjorde hon ändå operationen precis innan sommaren så hon badade för fullt...och efterföljande vinter var vi utomlands 6 veckor då hon också badade massor.
  • Bellabelize

Jag vill vara försiktig nu när vi har fått den här uppmaningen, eftersom han har haft en infektion i örat.

• Zvartaliljan

Hur gammal är han?? Vi fick nog annorlunda råd då hon bara var 2 när hon opererades.
    SÅ här står det på 1177:

Tidigare trodde man att risken för infektioner berodde på barnets bad- och simvanor och man ordinerade antingen badförbud eller öronproppar, som skydd för vattnet. Flera undersökningar har dock visat att infektionsrisken är lika stor oavsett om man badar eller inte och att infektionerna oftast orsakas av bakterier som finns i luftvägarna. Därför är rekommendationen numera att barnen får simma och bada samt tvätta håret och duscha utan att använda öronproppar eller fetvadd som öronskydd.

Undantaget är större barn som tycker mycket om att dyka under vattenytan. Då finns en risk att vatten pressas in i mellanörat genom röret och orsakar yrsel och/eller en infektion. Dykglada barn får därför använda speciella öronskydd.

• Päron1986

Jag hade rör inopererade tre gånger då jag var liten, tror det var tre eller två.
    Jag använda vanliga skumgummiskydd som man petar in i öronen, funkade skitbra :)
    fast man fick ju hålla koll förstås! minns  att hela klassen letade efter de gula plupparna när jag tappat dem på badtimmen :)

• Bellabelize

Lika gammal som din dotter verkar det som :) Men han opererades senast för något halvår sedan.

Tack för länken. Jag hittade också precis dit efter att ha googlat som en galning.

• Bellabelize
    Päron1986 skrev 2010-01-30 18:03:25 följande:
    Jag hade rör inopererade tre gånger då jag var liten, tror det var tre eller två. Jag använda vanliga skumgummiskydd som man petar in i öronen, funkade skitbra :) fast man fick ju hålla koll förstås! minns  att hela klassen letade efter de gula plupparna när jag tappat dem på badtimmen :)
    Haha!
  • Zvartaliljan
    Bellabelize skrev 2010-01-30 18:04:37 följande:
    Lika gammal som din dotter verkar det som :) Men han opererades senast för något halvår sedan. Tack för länken. Jag hittade också precis dit efter att ha googlat som en galning.
    Ja det är väl nu de börjar dyka under ytan mer, det gjorde ju inte dottern så mycket när hon var 2-3,5 då rören satt i. Tror de har ramlat ut nu men vet inte...har inte varit på kontroll sen i höstas och då satt de kvar...
  • Teskedsmamman

Min kille var 3 förra året när han opererade in rör, vi har inte hört ett pip om att de inte ska dyka och så...

Han har haft infektion 2 ggr men det har varit mitt i vintern när alla i familjen har varit tokförkylda...

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Zvartaliljan
    Teskedsmamman skrev 2010-01-30 18:23:52 följande:
    Min kille var 3 förra året när han opererade in rör, vi har inte hört ett pip om att de inte ska dyka och så... Han har haft infektion 2 ggr men det har varit mitt i vintern när alla i familjen har varit tokförkylda...
    nej läs texten ovan som jag klistrade in. Det var förr som de främst rekommenderade att skydda öronen vid bad. Främst större dykglada barn som behöver skydd nu.
  • LuMa

Vad olika bud det är!
    När vi satte in rör i sonens öron för ett år sen så fick vi strikta instruktioner om att han absolut skulle behöva silikonpluppar i öronen när han ska duscha eller simma.
    Kommer det in vatten i öronen så kan det bli nya öroninflammationer sa dom.
    Märkligt.

• Jennymamman

Hej ! Jag har ett bArn som har öroninflammation. Hon har haft de förr men nu e de illa. Äter penicillin sen i morse. Läkarn sa att ska hon bada så måste hon ha nåt för örona om hon ska duscha, vadå öronprobbar såna där gula ????? De ska hon ha i två veckor. Hon e 12 år. Då kan man väl inte få såna där rör i örona. Alla andra öronbarn verkar vara 1 eller 2 år. Vill bara inte hon ska lida som hon gör nu !!!! Mvh lilla mor

Svar på tråden Bad-pannband för barn med rör i öronen - tillverkare?