• Anonym (ledsen)

Få en bukplastik betald genom landstinget?

Är det någon som fått en bukplastik betald genom landstinget?

Jag fyller 25 år och har fått två stora barn (ca 4.500 g vid födseln) som nu är 1 år och 3 år.

Jag har alltid varit "mullig". Är kort, ca 1.55 cm, och väger numera 73,6 kg. Jag har sedan sonen föddes för 1 år sedan, hunnit gå ner 11,5 kg. Jag har kämpat som en tok!

Nu har jag ca 8 cm häng som hänger från magen. Jag HATAR det!! Det trycker ner min självkänsla och jag hatar att visa mig naken, även för min sambo.

För ett år sedan var jag på vårdcentralen för att "väga in mig". De regestrerade då min vikt i min journal.

Nu är bara frågan, vad krävs för att man ska få en bukplastik betald genom landstinget?

Antar att jag måste gå ner ännu mer? Jag klassas nog fortfarande som överviktig, dock är jag för "smal" för att få hjälp från dom....

suck.

Nån som vet hur man räknar ut vad jag bör väga, för att "vara normalviktig" ?

Nån som har fått en bukplastik genom landstinget? Hur gick ni tillväga?

Man skäms ju så oerhört mycket.. att ens kontakta vårdcentralen och förklara mitt problem, känns oerhört jobbigt - tänk sen när jag måste visa upp det för nån!

Usch.. men såklart gör jag allt som krävs..

Jag mår så dåligt av det här. Man vet lixom inte om man ska "stoppa in" det i byxorna eller ha det hängandes utanför.. Båda är så fruktansvärt fult!! :( :(

Hjälp mig med info och tips, snälla ni!

• Svar på tråden Få en bukplastik betald genom landstinget?
  • Little Ms Chatterbox

När man gör en GBP och man har haft normalvikt i minst 1 år, finns någon BMI-gräns så ska vara rätt. Då kan man få operation på landstinget. Så är det iaf här i mitt län, Kronobergs. Om du har gått ner i vikt på egen hand eller med GBP borde inte spela någon roll i det här fallet.
    Om det är landstinget som gör operationen så är det inte säkert att det är en plastikläkare som gör det men alla läkare vill naturligtvis göra ett snyggt jobb och så fint som möjligt men det är inte säket att du får en fotomodellmage, men du kommer nog bli nöjd ändå.

• Anonym (ledsen)

så då måste jag först gå ner till en normalvikt, och ha den ett år - innan jag ens kan söka hjälp hos landstinget? :(

Är det så det funkar, överallt? nån annan som vet?

• Anonym (ledsen)

* puffar lite *

Undrar också om nån vet vart man får tag i en "remiss" som man skickar, och vart skickar man den?

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2010-01-30 18:47:47 följande:
    * puffar lite * Undrar också om nån vet vart man får tag i en "remiss" som man skickar, och vart skickar man den?
    Det är den läkare som tycker att du ska "få" göra en operation som då skickar en remiss till det sjukhus/avdelning där operationen ska ske.
  • Anonym (&&)

Jag fick en bukplastik genom landstinget men dem syr inte ihop magmuskler eller gör fettsugning..

Jag gick till min familjeläkare å beskrev hur jag mådde m.m å hon skickade remiss

• Anonym (ledsen)

aha, fast jag har hört flertalet som har skickat in en remiss "på eget bevåg" med bild osv, och fått möte med läkare direkt. Därför jag undrar.

Får väl kämpa ner mig ett par kilon till då, innan jag ens försöker kontakta nån enhet... suck.

• Anonym

Tror inte du kan få remiss enbart pga kosmetiska skäl, utan du ska trycka på hur du "lider" fysiskt av hänget. Dvs skav, obehag pga värme, att du blir hindrad i din vardag ( ex att det är ivägen när du ska röra dig, träna osv ).

Sen är det bara bra att du går ned mer innan op, detta för att den ska bli så lyckad som möjligt. Jag fick göra min när jag hade för högt bmi, och jag är övertygad om att resultatet blivit mycket bättre om jag hade varit ännu "smalare"...

• Anonym (skåne)

Jag har fått en bukplastik bet av landstinget. Kan bara reglerna i Skåne och det är väldigt olika beroende på var i landet man bor.  I Skåne gäller normalt BMI, ett häng på minst 3 cm och viktstabil i ett år. Om man inte har varit extremt överviktig tidigare för då godkänns  BMI på upp till 30. Jag har gjort en GBP innan så jag kvalade in tack vare min tidigare övervikt, väger nu 83 och är 168 lång och hade alltså inte fått bukplastiken betald om jag inte varit extremt överviktig tidigare.

När det gäller remiss så är det bästa att ta reda på hur den kliniken man vill skicka remiss till vill ha det, jag opades på Akademikliniken i Malmö och där godkänner de egenremiss (som ett brev där man beskriver sina problem typ) så jag skickade en egenremiss dit och blev godkänd utan problem....

• Anonym (ledsen)

tack för alla era svar. Men vem kontaktar man för att veta vad för slags remiss man ska skicka in?

Ringer man vårdcentralen? Eller sjukhuset? (låter lite drastiskt kanske?)

Jag har tagit kort på mitt häng.. nån som vet vart man kan lägga upp bilder och fortfarande vara anonym? För det är ju så att jagskäms otroligt mycket för hur jag ser ut :( :(

• Anonym

Det är inte du som ska skicka någon remiss... det gör läkaren till en plastikkirurg OM äkaren tycker att du ska få en op. Du ska gå till VC och visa upp dig och förklara hur du mår. Sedan sköter läkaren resten. MEN landstinget kommer bara ta bort överskottshuden. De gör inget för att det ska se snyggt ut, de åtgärdar bara problemet. Om du vill ha det snyggt får du vända dig till en plastik-klinik.

Svar på tråden Få en bukplastik betald genom landstinget?