• Eisa

Fattar 1,5-åringar att de ska hålla andan under vattnet?

Var på badhuset idag med min 20-månaders och han kastade sig iväg och råkade hamna under vattnet i typ 3 sekunder. Jag fick panik och slet upp honom i tron att han andats in vatten, men nej han skrattade bara. Hostade inte ens.

Fattar dom att dom ska hålla andan eller hade vi bara tur?

• Svar på tråden Fattar 1,5-åringar att de ska hålla andan under vattnet?
  • banansmoothie

Jag vet inte, men min egen 20-månaders blir livrädd när han hamnar under vatten och hostar och har sig så det är nog inte något som är självklart.

• Eisa
    banansmoothie skrev 2010-01-30 18:53:39 följande:
    Jag vet inte, men min egen 20-månaders blir livrädd när han hamnar under vatten och hostar och har sig så det är nog inte något som är självklart.
    Ok, kanske min son befann sig i en utandning just då och att det därför gick så bra.
  • banansmoothie
    Eisa skrev 2010-01-30 18:56:26 följande:
    Ok, kanske min son befann sig i en utandning just då och att det därför gick så bra.
    Kanske, eller så har du en riktig fisk till son . Tur i alla fall att det gick bra! Jag har fått kämpa och muta min stackare, och har äntligen lyckats få honom att stå i vatten upp till knäna .
  • luckyme83

jag går på babysim med min 9 månaders..och där lär man barnet att hålla andan innan man doppar...

men jag tror inte att det är inlärt utan att man tränat på de...

• Eisa
    luckyme83 skrev 2010-01-30 18:59:34 följande:
    jag går på babysim med min 9 månaders..och där lär man barnet att hålla andan innan man doppar...men jag tror inte att det är inlärt utan att man tränat på de...
    Nej vi har inte alls gått på babysim.
  • luckyme83
    Eisa skrev 2010-01-30 19:00:23 följande:
    Nej vi har inte alls gått på babysim.
    då var det kanske ren tur då =)
  • mlimlimlimli

Jag är utbildad babysiminstruktör och jobbar med barn i den åldern. Ofta lär sig äldre barn att hålla andan genom när man duschar med dem. De har en helt klar uppfattning kring vatten och hur det känns att få vatten ner i strupen och därav håller de andan. Ett mindre barn när de börjar babysimmar tränas de genom att hålla andan då de oftast inte har samma lärdom av duschslangen.

När ditt barn hamnar under ytan, se glad ut och inte förskräckt det gör att ditt barn tror att världens farligaste grej hände precis och kanske inte vill hoppa i igen.

Lycka till!

• Eisa
    luckyme83 skrev 2010-01-30 19:01:06 följande:
    då var det kanske ren tur då =)
    usch stackarn, jag kommer aldrig glömma synen av honom UNDER vattnet kämpande för att komma upp utan att kunna det

tur att han var glad ändå
  • Eisa
    mlimlimlimli skrev 2010-01-30 19:02:44 följande:
    Jag är utbildad babysiminstruktör och jobbar med barn i den åldern. Ofta lär sig äldre barn att hålla andan genom när man duschar med dem. De har en helt klar uppfattning kring vatten och hur det känns att få vatten ner i strupen och därav håller de andan. Ett mindre barn när de börjar babysimmar tränas de genom att hålla andan då de oftast inte har samma lärdom av duschslangen. När ditt barn hamnar under ytan, se glad ut och inte förskräckt det gör att ditt barn tror att världens farligaste grej hände precis och kanske inte vill hoppa i igen. Lycka till!
    Tack!! Vi har badat och duschat mycket hemma, men det gör väl alla...
  • luckyme83
    Eisa skrev 2010-01-30 19:02:56 följande:
    usch stackarn, jag kommer aldrig glömma synen av honom UNDER vattnet kämpande för att komma upp utan att kunna det tur att han var glad ändå
    ja det var tur..annars är det ju lätt så att de kan bli rädda för vatten...
  • Eisa
    luckyme83 skrev 2010-01-30 19:05:08 följande:
    nej då vi badade i 2 timmar till efter det, han var helt oberörd och ville åka vattenrutschkana m.m
  • luckyme83
    Eisa skrev 2010-01-30 19:05:48 följande:
    nej då vi badade i 2 timmar till efter det, han var helt oberörd och ville åka vattenrutschkana m.m
    härligt!!
  • banansmoothie
    luckyme83 skrev 2010-01-30 19:05:08 följande:
    Min son ÄLSKAR att bada (badbalja/sin lilla pool i trädgården) men när det kommer till stora massor av vatten blir han livrädd. Vet du vad det beror på?
  • Eisa
    banansmoothie skrev 2010-01-30 19:23:05 följande:
    Min son ÄLSKAR att bada (badbalja/sin lilla pool i trädgården) men när det kommer till stora massor av vatten blir han livrädd. Vet du vad det beror på?
    Det låter ju logiskt ändå. Lite vatten = hanterbart. Mycket vatten = ej hanterbart/kontrollerbart.
  • jezca

Var oxå fundersam över detta fenomen, trodde typ att bebisar har en reflex som gör att dom håller andan när dom hamnar under vatten, men oxå att denna reflex slutade fungera runt 1år!
    Men min son gick aldrig på babysim o har alltid älskat vatten men det var inte förens runt året han slutade få kallsupar när han hamnade under vattnet.

Idag är han två år och dyker under vattnet hela tiden, får mycket sällan kallsupar.

• Eisa
    jezca skrev 2010-01-30 19:33:43 följande:
    Var oxå fundersam över detta fenomen, trodde typ att bebisar har en reflex som gör att dom håller andan när dom hamnar under vatten, men oxå att denna reflex slutade fungera runt 1år!Men min son gick aldrig på babysim o har alltid älskat vatten men det var inte förens runt året han slutade få kallsupar när han hamnade under vattnet.Idag är han två år och dyker under vattnet hela tiden, får mycket sällan kallsupar.
    coolt!
  • jezca
    Eisa skrev 2010-01-30 19:42:51 följande:
    coolt!
    aa tycker det e himla häftigt att se honom.
    när man frågar om han kan dyka, då dyker han ner med öppna ögon oxå, ser helskönt ut.
     någon som vet om han bara kan hålla andan så bra för att han är så pass liten, kommer han börja få kallsupar när han blir större?

Ja menar ,jag får ju kallsupar hur lätt som helst{#lang_emotions_wink}
  • Eisa
    jezca skrev 2010-01-30 19:53:16 följande:
    aa tycker det e himla häftigt att se honom. när man frågar om han kan dyka, då dyker han ner med öppna ögon oxå, ser helskönt ut. någon som vet om han bara kan hålla andan så bra för att han är så pass liten, kommer han börja få kallsupar när han blir större?Ja menar ,jag får ju kallsupar hur lätt som helst
    Kan man undra! Men han kan säkert tekniken redan.
Svar på tråden Fattar 1,5-åringar att de ska hålla andan under vattnet?