• Anonym (arvstvist?)

Är det juridiskt rätt att göra särkullbarn arvslösa?

Min sambos pappa är omgift och har fått två barn med sin nya fru.  För några år sedan ville han och den nya frun "köpa ut" min sambo och hans syster från arvet. Då vägrade systern att gå med på det (tror de skulle få 20 k var, trots att det bla finns ett hus med i bilden).

Nu har pappan skrivit över all egendom på den nya frun. Det finns då inget alls till min sambo och hans syster. Får man göra så juridiskt?

Jag tror att de gjort så för att de två särkullbarnen (min sambo och hans syster) annars har rätt att få ut hälften av sitt arv när pappan dör. Den nya frun måste då lösa ut dem, och det vill hon antagligen inte. De har väl försökt se om sitt eget hus, den nya frun är 20 år yngre än pappan, och då gjort två av pappans barn arvslösa.

Vad jag undrar, är om den dagen pappan dör, kan man då bestrida hans agerande, dvs att han gjort sig av med barnens (min sambo och systern) laglott på ett felaktigt sätt?

• Svar på tråden Är det juridiskt rätt att göra särkullbarn arvslösa?
  • Anonym (Samma här)

Har en liknande situation i min sambos släkt då sambons farfar har skrivit över allt på sin nya fru. Blir min sambos far och hans bror helt arvslösa när farfadern dör? Hoppas du får något bra svar här.

• RosaNapp

Ja, om man anser att något är fel kan man bestrida arvet.

• Anonym

Ja med ens egendom får man göra precis som man vill. Om han vill bränna den eller skriva över den till Majestät Konungen själv så är det upp till var och en.

Nej jag tror inte ni kan bestrida något. Laglotten är inte er förrän den har utmäts. Finns det inget att utmäta, finns heller ingen laglott.

• Anonym (arvstvist?)

Jag vet att man t ex kan bestida arvet om en förälder  sålt sitt hus till ett av barnen för 50k. Då kan man begära att det skall ses som ett förtida uttag av arvet.

Nu är ju situationen inte likadan  i och med att hans fru äger allt.

Jag har själv barn med två olika pappor, förstår faktiskt inte hur man skulle kunna förneka det ena barnet sitt arv? Men det är jag det!

Finns det inte andra sätt att skydda sin fru ekonomiskt?

Inte för att vara elak, men  om hon dör före så faller ju hela konceptet, eller så spelar det ingen roll.... Har dom tänkt på vad pappan skall göra då? Då skall ju de andra två barnen ha ut hälften av sin laglott....Då står pappan där med rumpan bar...

• Anonym (arvstvist?)
    Anonym skrev 2010-01-31 14:01:49 följande:
    Ja med ens egendom får man göra precis som man vill. Om han vill bränna den eller skriva över den till Majestät Konungen själv så är det upp till var och en.Nej jag tror inte ni kan bestrida något. Laglotten är inte er förrän den har utmäts. Finns det inget att utmäta, finns heller ingen laglott.
    Jag är medveten om att alla tvister sker först när någon gått bort, men det skrev jag redan.
  • Killarnas morsa

Fy fan, vad fult gjort!

Hoppas att de är säkra på att han går bort först...
    Tänk om hon dör först?

Det enda som han kan skriva över är väl typ hus, bil o sånt?
    T ex smycken, pengar, möbler, konst osv har ju ingen "ägare" på pappret?

Jag kan förstå att man vill trygga sina barns uppväxt osv utan att kanske behöva lämna hus och hem om något händer. Att däremot med vilje göra två av sina barn arvslösa tycker jag är förbannat fult.

Kan ni ta kontakt med någon jurist och kolla upp hur det fungerar? Det borde väl bara vara ett samtal egentligen?

• Anonym
    Anonym (arvstvist?) skrev 2010-01-31 14:09:07 följande:
     Finns det inte andra sätt att skydda sin fru ekonomiskt? Inte för att vara elak, men  om hon dör före så faller ju hela konceptet, eller så spelar det ingen roll.... Har dom tänkt på vad pappan skall göra då? Då skall ju de andra två barnen ha ut hälften av sin laglott....Då står pappan där med rumpan bar...
    Om dom är gifta, ärver dom inte varandra då?  Oavsett vem som dör först, så borde ju alla ägodelar "stanna inom äktenskapet", och inte ärvas av barnen?
  • Kjell2

Jag, man kan göra så. Visst, det går att bestrida, men väldigt svårt att få rätt. Speceillt om pappan är vid sina sinnes fulla bruk. Han sätter sig själv i en riskfylld sits. Drar ny frun, skiljsmässa, får han noll.

Ett förslag är att ta ett snack med pappan och att ni som särkullsbarn lovar att inte vilja ha ut arvet vid om er far går bort utan kan vänta till hans nya fru dör. Delvis kan jag förstå honom. Han ser en risk att om han dör så förvinner hus mm som trygghet för hans nya familj om särkullsbarnen skall ha ut sin laglott.

/Kjell

• RosaNapp
    Anonym skrev 2010-01-31 14:19:00 följande:
    Om dom är gifta, ärver dom inte varandra då?  Oavsett vem som dör först, så borde ju alla ägodelar "stanna inom äktenskapet", och inte ärvas av barnen?
    Särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott innan make/maka dör (om den som går bort är deras förälder).
  • Anonym (lösning)

Min mamma är omgift med en man utan barn. De har skrivit i sitt testamente att om min mamma går bort först så kan jag och mitt syskon välja om vi vill ha vår laglott på en gång. Vi kommer då inte att få mer än det. Väntar vi däremot tills även hennes man går bort så får vi ärva allt efter honom också.

Både jag och mitt syskon är helt överens om att låta honom få sitta kvar i orubbat bo (så oavsett om de hade skrivit detta i sitt testamente eller ej så kommer vi inte att kräva att han ska vara tvungen att sälja av bostad och sommarställe för att lösa ut oss.

Har även jag särkullsbarn och de har fått samma villkor som jag och mitt syskon och de reagerade med att tala om att det var väll självklart att inte slänga ut min sambo om jag skulle gå bort först. Kan ju tillägga att mina särkullsbarn är 20+ så de vet vad de pratar om.

Trist att så många vill se om sitt hus med nya partnern och nya barn och bara förtränga att det

• Anonym (arvstvist?)

Inget av de fyra (två särkullsbarn och två inom äktenskapet) barnen bor längre hemma.

Jag har förstått det så också att de vill skydda frun, eftersom de antar att han går bort först.

Det här är ju något som det funderats och ältats om i kanske 5 års tid innan han skrev över all egendom på frun.

Det är inte så att vare sig sambon eller hans syster behöver några pengar, men min sambo tog känslomässigt väldigt illa vid sig. Han kände sig mindre värd och mindre omtyckt (rätt eller fel men han kände det så).

Man kunde ju tänka sig att ta ett snack om att låta frun sitta i orubbat bo, men jag tror inte att min sambo eller hans syster är intresserade av någon tvist så. De blev bara väldigt sårade och arga på samma gång.

Känslig saker det där med arvet efter föräldrarna. Väcker mycket känslor, redan innan de har gått bort...

Jag kan väl känna att farfar väljer bort mitt barn, hans barnbarn framom de andra barnbarnen. Inte ekonomiskt, men bara grejen att han gör det.

Farfar och hans nya fru är jättesnälla och hjälpsamma i övrigt och jag tycker bra om dem.

• Anonym (lösning)

Sista meningen i mitt inlägg ovan försvann delvis.

Trist att så många vill se om sitt hus med nya partnern och nya barn och bara förtränga att det att det finns äldre barn med som blir lidande. Inte bara ekonomiskt utan även känslomäsigt.

• Bedan

Det går att bestrida då hans handlande är att jämföra med ifall han hade testamenterat över allt på frugan. I sverige får man inte göra sina barn arvlösa.

• Jackie

Man kan inte göra sina barn helt arvlösa utan det finns Laglott som är en lagstadgad rätt för bröstarvinge att ärva sin del at arvslotten. Hur stor denna är beror på hur många bröstarvingar det finns. Om jag inte har helt fel så är det 10% man kan inte testamentera bort.
    Enda sättet man kan göra sina barn arvslösa är att se till att det inte finns något att ärva. Dock ska avyttrandet av arvegodset ha skett minst 5 år innan arvskiftet sker. Annars kan man som bröstarvinge processa och få rätt till den egendom/kontanter som föräldern har sett till att göra sig av med.

Kolla gärna här:
    lagen.nu/1958:637

• Anonym (arvstvist?)
    Jackie skrev 2010-01-31 14:39:08 följande:
    Man kan inte göra sina barn helt arvlösa utan det finns Laglott som är en lagstadgad rätt för bröstarvinge att ärva sin del at arvslotten. Hur stor denna är beror på hur många bröstarvingar det finns. Om jag inte har helt fel så är det 10% man kan inte testamentera bort.Enda sättet man kan göra sina barn arvslösa är att se till att det inte finns något att ärva. Dock ska avyttrandet av arvegodset ha skett minst 5 år innan arvskiftet sker. Annars kan man som bröstarvinge processa och få rätt till den egendom/kontanter som föräldern har sett till att göra sig av med.Kolla gärna här:lagen.nu/1958:637#K7P3
    Det skulle alltså betyda att om pappan dör inom 5 år så kan de bestrida hans handlande?
  • Anonym (X)
    Anonym (arvstvist?) skrev 2010-01-31 14:09:07 följande:
     Inte för att vara elak, men  om hon dör före så faller ju hela konceptet, eller så spelar det ingen roll.... Har dom tänkt på vad pappan skall göra då? Då skall ju de andra två barnen ha ut hälften av sin laglott....Då står pappan där med rumpan bar...
    De båda gemensamma barnen ärver inte sina föräldrar förrän båda föräldrarna har gått bort. Om hon skulle dö först sitter alltså fadern i orubbat bo, under förutsättning att inte hon också har särkullbarn.

Tråkig situation, verkligen. Om ni har en bra relation i övrigt kanske det ändå kan uppstå tillfälle att försöka förklara hur ni upplever hans handlande. Det är inte säkert att han riktigt har förstått konsekvenserna. Men visst kan det vara väldigt väldigt känsligt.
Svar på tråden Är det juridiskt rätt att göra särkullbarn arvslösa?