• TaBz

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

-28? Det var det väl inte ändå, jag tror termometern i bilen visade på -18 i morse... Vilket iofs är kallt nog.

Känns så himla bra att det är februari nu, rätt månad. Undrar vilken dag som ska bli bebisens födelsedag...? Nu börjar det snart bli riktigt spännande! Väskor packade (en till oss och en till Hilma) och födelseplan skriven. Vi har fixat lite till i helgen, plockat fram spjälsängen och möblerat om i sovrummet för att få plats med den. Hilma ville givetvis ligga i den och jollra för jämnan så det känns rätt bra att vi gjorde det redan nu och inte när bebisen väl är född som vi tänkt. Hon behöver uppenbarligen lite tid att bekanta sig med bebisprylarna och leka med dem. Köpte även ett babygym och lite småsaker på nolia-loppisen i helgen, roligt.
  • TaBz

Hehe, min man har länge haft stenkoll på hur många dagar det är kvar till BF... Bara en mer än till OS! {#lang_emotions_dreamer}

• TaBz

Jag kommer gärna på onsdag! Nu är det självaste treårsdagen här hemma och bebisen håller sig fortfarande på mattan. Härligt! Vi hade kalas igår och det var verkligen kul att se lilltjejen så lycklig... Hon gillade kalaset i fjol men det är ändå en annan sak i år, hon känner sig så speciell och uppvaktad. Skönt att det kunde bli av som planerat. Jag inbillar mig att förlossningen kommer starta på natten så det känns redan som vi klarat det, även om halva dygnet är kvar... 

Nu bara för att jag hoppats så att bebisen inte skulle födas innan eller på storasysters födelsedag kommer jag ju bergis att gå över tiden en massa bara för det! Men jag tycker fortfarande att det är ganska fantastiskt att vara gravid så jag försöker vila i den känslan.
  • TaBz

Men oj, så ni planerar...

Jag har också haft många tankar kring åldersskillnader och sådär. I början var jag mest noga med att jag inte ville ha syskon för tätt, men sen har det också funnits dagar då jag ångrat att vi skyddat oss, och tänkt att jag skulle ta emot alla barn jag kan få... Vi ville först ha 3 år emellan, så det kan ju verka sjukt välplanerat med tre år och två dagar mellan bf-datumen... Men när vi väl började längta bebis igen tyckte vi det var lika bra att börja försöka. Och det var ju bra för det tog ett tag. Huvudfrågan är ju på något sätt om man vill ha fler barn eller ej. Sen när de kommer är ungefär lika viktigt som vilket kön det blir, tycker jag. Det finns fördelar med alla varianter! Och för de flesta av oss blir det ju inte riktigt som man planerar ändå, med allt som kommer emellan... Karriärmöjligheter, flyttar, separationer, sjukdomar, graviditeter som inte kommer när man hoppas, som är helt oplanerade eller som slutar i missfall... 
    Jag hoppas detta inte är min sista graviditet! Men just nu är jag mest nyfiken på filuren som bor där inne i magen nu... Undrar vem det är? Och när vi får träffas?
  • TaBz

Ja det var som vanligt kul att ses! Blir så väldans sugen av att glutta på era små, Sussie och Carro... När jag kom hem satte jag igång att skotta snö så det stod härliga till Men det enda det verkar ha lett till är lite extra ont i ryggen. 

• TaBz

Åh Annala, en sån dramatisk och omtumlande vecka det varit för er! Och sån otrolig tur att de tog din oro på allvar, så Molly kunde födas i tid. Det måste vara mycket blandade känslor nu... Men stort grattis till er lilltjej! {#lang_emotions_sunny} 

Hoppas hon blir pigg och får komma hem snart, och att hon inte har några allvarligare hjärtfel eller liknande. Det måste vara väldigt jobbigt att slitas mellan en liten tjej hemma och en på sjukhuset. Kan inte Micke ta sina 10 dagar?
  • TaBz

Ännu bättre! Jag tyckte det lät väldigt jobbigt att behöva strula med barnvakter när det redan är så struligt för familjen {#lang_emotions_frown}

• TaBz

Det finns ju ergonomiska selar, och då är skillnaden inte så stor jämfört med sjal. Barnet sitter i liknande "grodposition", skonsamt för barnets höfter och rygg, och det är bra avlastning också för den som bär. Sjal är mjukare och lite mer flexibelt (man kan knyta på flera sätt, hänga över vagnen som solskydd, sitta på den och ha picnic...) medan selen är snabbare och lite luftigare. Vissa killar (tex min man) är mer bekväma med sele verkar det som också.

Babybjörn är inte en ergonomisk sele, eftersom barnet inte "sitter" i den, utan mera hänger... Och den avlastar betydligt sämre eftersom all tyngt ligger på bärarens axlar/rygg istället för på höften. Men vissa gillar ju babybjörn jättemycket. Jag tror dock att de flesta som använder den gör det för att det är det vanligaste märket och man inte provat på hur skönt det är att bära med ett ergonomiskt bärhjälpmedel. (Jag har iofs inte testat de nya babybjörn med ryggplatta, sägs ju att de är lite bättre)
    Pga att det blir för obekvämt och tungt, och för att selarna är små, är det få som kan bära med babybjörn längre än något halvår. Bland de ergonomiska selarna finns flera som man utan problem bär 2-3-åringar i.
  • TaBz

Jag tror kanske dina sjalar varit för stora/långa, katt tass? Särskilt tricottin som man inte knyter själv borde väl kunna bli svajig om man har för stor storlek (har ej testat den)

Överlag tycker jag det viktigaste för att det ska kännas bra att bära (oavsett bärdon) är att man får barnet tillräckligt högt upp och tight mot kroppen. Tror du ska prova en kortare sjal, eller med avsmalnande ändar, så blir det mindre tyg. Eller kanske mei-tai? Den är som en bärsele i tyg kan man säga, lättare att knyta än en långsjal men lika gosig.
  • TaBz

Jag kommer gärna! 

Min bebbe verkar ju inte ha några planer på att komma ut så det är väl lika bra att försöka sysselsätta sig...
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4