Inlägg från: en vacker dag |Visa alla inlägg
  • en vacker dag

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Jag kan meddela att det har kommit ytterligare en liten bebis i den här tråden.

Tokhannah blev mamma för andra gången idag.
    Stora Grattis till dig Tokhannah!
  • en vacker dag

Det blev en sovmorgon här, så vi hinner inte ner till Mekka kl,10.

Hoppas ni får mysigt!
  • en vacker dag

Vi har också en babybjörn, dock inte nyaste varianten. Fick en som min moster haft till mina kusiner och den funkar fin fint för oss, men då är ju Adam lite dryga 3 månader nu. 

• en vacker dag
    AnnaMa skrev 2010-02-18 22:35:40 följande:
    Linaenn: Grattis! S skickade dock ett sms till Micke redan igår, så jag visste redan. Så härligt att ni har en lilla pojke här, och dessutom före bf, inte illa! __________________________________________________ ______________________ Jag har nu lagt upp bilder på Molly i mitt galleri ifall ni är intresserade av att se hur hon ser ut. Jag är hemma igen, har en kraftig infektion och har påbörjat en 10dagars antibiotikakur. Har haft feber i 5dygn, så jag kände att jag behövde komma hem, gosa med Jonna som jag inte hade träffat sedan måndags och bara ta det lugnt. Det är så jobbigt att vara på sjukhuset. En glad nyhet är i alla fall att molly slipper övervakning (i foten, som kollar sysesättning, puls etc), detta innebär att vi kan ta henne till vårt rum, så det är riktigt skönt. Nästa mål är att bli kvitt sonden, för när hon slipper den så kommer vi nog att få åka hem. Men hon kämpar på med flaskan, jag har inte kunna amma pga min höga feber och infektion.
    Krya på dig Annala.
    Galet så söta barn du/ni har!
  • en vacker dag
    VeganMaria skrev 2010-02-19 10:49:55 följande:
    Tora: Finns amningsnappar att tillgå på BB eller är det något man bör inhandla i förväg? Verkar som en bra nödlösning tycker jag. Intressant att höra att du ammade barnen så "länge", själv är jag åtm inställd på att amma i minst 9 månader. Har inte riktigt koll på fördelar och nackdelar med att amma kortare/längre. Började du jobba först efter 18 månader eller kunde du amma samtidigt som du jobbade på nåt vis? Jag är ju förstföderska och har ingen direkt koll... Grattis Linaenn! Lät som en låång förlossning dock, men nu är det ju över :) Förresten, nackdelen med EDA verkar vara att det blir lite väl "behagligt" så att värkarbetet stannar upp lite, stämmer det?
    Det finns amningsnappar på BB, vi använde oss av det efter förslag från BM på BB. Fick även köpa med oss en hem för 30 spänn.
  • en vacker dag
    marriz99 skrev 2010-02-20 10:17:17 följande:
    Hej! Det är verkligen helt underbart med en liten sötis hemma..njuter för fullt att vara en familj. Dock känns det som jag ammar 24/7. * Hur ofta ammade ni första veckorna och hur lång tid varje gång? Min lilla vill amma 1 ggr/timme dygnet runt och ligger där i  30 min varje gång. * Jag använderamningnapp för hon får inget bra tag om vårtan..tror ni det ar någon inverkan på hur mycket hon får i sig? Någon med erfarenheter av amningsnapp? * När började ni ge er spädis vanlig napp? Maria
    Hej.
    Mitt lilla tips till amningsnappen (som jag förövrigt hoppas att dom sa till dig på BB) är att sitta lite framåtlutad när du ammar så att inte mjölken "fastnar" i amningsnappen.
    Sen vad gäller tiderna dom små äter och hur ofta är ju så galet personligt. Vår lille kille åt korta stunder i början (max 5 min på vardera bröst).
  • en vacker dag
    Skogsblomma skrev 2010-02-20 22:48:34 följande:
    Hej! Grattis till alla bebisar!! Jag ammar var annan till var tredje timme på dagen och på natten sover gumman ibland mellan 3 till 6 timmar så då blir det lite längre, det beror lite på vilken tid hon somnat. Vi började med napp efter ca 2 veckor och det fungerar ganska bra, hon har fått till suget ganska bra och spottar mest ut den när hon är hungrig och vill ha bröstet. En fråga gällande amningspumpar, måste man koka alla delar vid varje användning?
    Det vi fick veta på BB var att man först skulle skölja "mjölk" delarna i kallt vatten och sen i varmt vatten, och att det ofta räckte. Men sen diskar man ju gärna upp delarna hela tiden ändå.
  • en vacker dag
    AnnaMa skrev 2010-02-24 11:09:25 följande:
    Hej hej! Nu är jag hemma på dagspermis med Molly. Micke åkte till affären, och kl 12 ska Molly få mat. Vi amningstränar för fullt, och efter att hon fått flaskan så pumpar jag. Äter hon inte allt ur flaskan så får hon resten genom sonden. Vi får se hur det går med amningen, eller om vi kommer att utesluta det och köra flaska. Eftersom att ds barn är slappare/tröttare än "vanliga" barn, så orkar hon inte riktigt kämpa för maten, flaskan går bättre än bröstet. Men jag ger inte upp ännu. Hon ligger här bredvid mig i babysittern. Kändes dock ruggigt att åka hem med henne då det var -24 grader, men det gick fin fint. Vi har varit hemma i drygt en timma nu. Känns skönt och konstigt på samma gång, att vara hemma. Tror jag börjar slappna av, för jag känner huvudvärken komma krypandes.
    Åh så mysigt för er att vara hemma lite!
    Njut på =)
  • en vacker dag
    kaksmulan skrev 2010-03-03 10:07:59 följande:
    Åh, jag skulle också vilja komma på fika idag. Men vi är alldeles för förkylda. Algotten har fått ögoninflammation nu och min har just bara gått över. Men himlar vad härligt med bättre väder! Äntligen ska det bli lite sol! Kan vi inte starta en liten promenadklubb? Tex att vi träffas på parkeringen vid kajen, tar en promenad "broarna runt" och sen fikar på Café station (de som har tid)? Ingen anmälan behövs utan man dyker bara upp vid en viss tid en viss dag per vecka?! Vill man hoppa över promenaden kan man ju dyka upp direkt på fikat i stället. Mitt förslag är tisdagar kl 13.30...
    Vi är på! Mycket trevligt förslag.
  • en vacker dag
    anirahtak skrev 2010-03-21 10:20:21 följande:
    Är det någon av er som har erfarenhet av mjölkstockning? Jag började med pencillin ifredags kväll för mjölkstockning i högra bröstet. Febern hann stiga till 39,9 på kvällen innan antibiotikan började verka men nu är jag iaf feberfri. Däremot är bröstet fortfarande rött, varmt, svullet och gör väldigt väldigt ont vid beröring. Jag tycker att rodnaden till och med spridit sig så att det nu är halva bröstet som är drabbat, inte bara den ena sidan som innan. Är det här normalt? Att det tar några dagar alltså innan bröstet blir bättre trotsatt man äter pencillin? Jag pumpade ur bröstet i morse också eftersom Astrid fortfarande sov och fick bara ut 60ml på 40 minuters pumpande (det andra bröstet gav exempelvis 30 ml bara på typ 2 minuter när jag testade för att jämföra) så jag börjar bli orolig att det inte ska hinna bli bra i tid och att mjölken ska sina till följd av en för långvarig inflammation..:(
    Jag har ingen egen erfarenhet av stockning, men en vän till mig drabbades hårt. Så det enda rådet jag vill ge dig är att går inte rodnaden ner (snart) så tycker jag du ska kontakta sjukvården igen. 
    Min vän gick det så illa för så hon fick en varböld, hoppas innerligt du slipper det och att pencillinet kan hjälpa dig!!
    Styrkekramar!
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4