Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
Massor med grattis till stora killen Jassi!
Massor med grattis till stora killen Jassi!
Ang barnvagnsbion så sa en av de som jobbar på bion att det nu dröjer tre veckor till nästa barnvagnsbio och att de inte visste vilken film som då skulle visas. Så det är väl bara att vänta och se
Här hemma ammas det också hej vilt hela dagarna
Noah har ätit ofta och mycket ända sedan han föddes och kör fortfarande på den taktiken. Matglad liten kille helt enkelt! Har absolut ingen koll på hur ofta eller hur många gånger per dag han äter, men är vi bara hemma så händer det ytterst sällan att det går längre än 1,5 timme mellan måltiderna. Är vi ute och far så verkar han bli lite mer distraherad så då kan det faktiskt gå uppemot 2,5-3 timmar!
Han sover dock oftast jättebra på nätterna, så det känns inte som något stort problem att han äter ofta på dagarna. Men ja, nog skulle jag ljuga om jag sa att jag inte längar efter att han ska börja äta mer vanlig mat så vi kan dra ner lite på amningen.
Vi ger honom en portion gröt vid 18-tiden (portionsstorleken varierar ännu väldigt mycket från dag till dag, eftersom vi nyss börjat) och därefter sover han oftast ca 15 min. Sen ammar jag medan jag läser godnattsaga för storasyster strax innan 19.00. Ca 100-200 ml ersättning 19.30 och ibland en slurk från mjölkfabriken på det. Sedan somnar han runt 20.00 och sover oftast fram till 2-tiden på natten. Äter och sover vidare till nångång mellan 4.30-6.00, sedan är det oftast morgon.
Nu låter det som att det är så här jämt, men det är det absolut inte. Bara på ett ungefär. Tiderna varierar en del, men på det stora hela är det ett mönster som syns mer och mer tydligt. Nån eller ett par nätter i veckan känns det dock som att jag mest bara ligger med bröstet ute konstant från första amningen där vid 2. Tror dock att det egentligen mest handlar om nåt slags snuttbehov, eftersom han inte gärna tar napp.
Alla ungar är ju olika och ja, det är nog mest bara att gilla läget, för det handlar ju om en ytterst begränsad tid. Snart käkar de vanlig mat för fulla muggar
Turkisk/grekisk yoghurt med mosad frukt är ett riktigt toppenmellis! Tyra äääälskade det när hon var liten
lillaspindeln - Prova att smörja lite flytande alvedon på tandköttet, där det är svullet! Det brukar lindra lite.
Kaksmulan - Noah fick TBC-vaccinet förra veckan och reagerade inte alls, förutom en liten bula på armen. Tydligen får man ingen feber eller så av det vaccinet, som av de "vanliga" vaccineringarna, utan det SKA bli en bula och möjligtvis ett sår på armen, men det är allt. Så förhoppningsvis blir det lika smärtfritt för tvillingarna som för vår Minigangster
Himla roligt att träffa er en snabbis på ICA förra veckan och få se guldklimparna live!