Inlägg från: Joråsatt |Visa alla inlägg
  • Joråsatt

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Hej alla på tråden!
    Jag är ny på denna sida och är även ganska nyinflyttad till umeå. Har pluggat här tidigare och är nu tillbaka efter 2 år.
    Vill träffa lite nyblivna mammor!  
    Jag fick en flicka den 14:e jan. som heter Signe. Vi njuter av att det börjar som lätt vankas vår så att man kan vara ute lite mer och kanske få lite sol på nosen.
    Vi bor på Öbacka ganska precis bredvid nybygget!
    Jag hänger gärna på någon fikaträff, promenad eller nåt annat skoj.

• Joråsatt
    anirahtak skrev 2010-03-08 21:31:51 följande:
    Välkommen!! Vad roligt med nya ansikten i tråden..:) Har också pluggat i Umeå tiddigare och ska flytta tillbaka nu efter 2 år..;) Var har du bott här mellan?
    Tack för välkomnandet! Det är skönt att få lite kontakt med andra som har nyfödda och att få läsa om lite små och stora problem som man kan känna igen sig i.

Jag överraskade mig själv när jag fick Signe genom att jag blev världens tiger mamma. Ville knappt lämna ifrån mig henne. Hade jordens hormon och känslostormar vilket gjorde att man inte kände igen sig själv. Johan fick det inte lätt!! Men nu tycks det har lättat, puh. Ngn som känner igen sig? 

Katharina: Jag fick jobb i Sholm och har bott där i 2 år. Kommer egentligen ifrån Sundsvall och så gör min sambo Johan. Nu bor vi här pga hans jobb och egentligen har vi ingen annan anknytning till Umeå. Men det är väldans skönt att slippa pendla!!!
    Umeå är en skön stad tycker jag med trevliga msk och rikt kulturellt liv om man jämför med Sundsvall. Har i och för sig inte bott i svall på många år men har ju vänner och familj där.
    Kommer du ifrån Umeå och vart har du bott senaste 2 åren?
  • Joråsatt

Åh, ännu en solstrålande dag, härligt! Signe vaknar med ljuset på morgonen...undrar hur det ska bli till sommaren tro!!?

Katahrina: Jag lider verkligen med dig. Mjölkstockning är inge roligt alls. Jag hoppas att det har vänt för dig nu.
    Håller med tidigare inlägg att se till att värma bröstet. Att duscha varmt tyckte jag var skönt. Ett annat tips jag fick var att man kan värma med hårblås. Amma alltid det onda bröstet först och stryk lätt med handen medans du ammar på det onda mot bröstvårtan för att få upp stockningen.
    Min feber gick ner först men rådnaden och ömnaden i bröstet höll i sig längre, ung. 3-4 dagar. Det går över och när det släpper känns det som en befrielse. 
    Nu kan det bara bli bättre!!!

• Joråsatt

Havregrynsgröt skall oxå vara bra mot mjölkstockning. Otippat, men det funkade utmärkt för min kompis. Man kan ju prova iaf.

Marriz99: Signe har gått upp stadigt med 100 gram i v. Hon är nu 9 v. Hon väger nu 5 kg. Tror inte det är några konstigheter med det. Jag har inte reflekterat över att det skulle vara en liten viktuppgång....förrän nu!

• Joråsatt

Jag har precis köpt kort på Iksu. Tycker det är bra där. Är lite opersonligt men det som är bra är att det finns så många valmöjligheter, dvs många olika pass på många olika tider. Man är ju lite begränsad tidsmässigt nu med lillan. Man får hålla sig borta de värsta dagarna då det är lite väl mkt folk där.
    Sedan har de mamma-baby pass på tisdagar kl 10 som är härligt. Man tar med sig bejbisen och de får ligga och jollra tillsammans medans mammorna gympar :)

Kul med scrapbooking-träff. Jag har inte riktigt hållt på med det men det verkar skoj.

Nu ska jag ut i finvädret. Ha en bra dag.

• Joråsatt

Förrästen är det någon som vet något eller har egen erfarenhet om öppna förskolan?
    Vart kan man gå och är det någon öf som ni föredrar före ngn annan? Hur gammal måste bebisen vara osv?

• Joråsatt

VeganMaria: Jag skulle verkligen gilla mamma-barn yoga. Bra idé!
    Kommer gärna på scrapbookingen imorgon. Tänkte gå på öppen förskola på Ålidhem men skippar det. :)
    Nu har jag en liten onöjd tjej som ligger babygymmet och inte alls gillar att mamsen håller på med datan och dricker kaffe....

Scrapbooking-träff nr 1 på torsdag kl 13 hos Maria
    VeganMaria
    Lilla spindeln
    Thelma82
    Skogsblomma
    Joråsatt

• Joråsatt
    VeganMaria skrev 2010-03-25 16:23:27 följande:
    Tack alla som kom på scrapbookingträffen idag, det var jättetrevligt! Och bebisarna skötte sig rätt bra tycker jag Nästa träff är om två veckor, dvs den 8/4, hoppas många vill komma då också och så kanske jag lyckas styra upp ngt slags fika också
    Tack Maria för igår! Det var ett bra intiativ och jätte trevligt. Synd att jag inte kan komma nästa gång.

Jag provade nyss att ge Signe flaska med lite mjölk som jag lagrat i frysen. Hon fattade ingenting av att suga på den. Hon liksom bara kände med tungan. Hon hade en blick som att hon tyckte det var jätte konstigt.
    Jag ammade henne lite före och jag funderar på om hon blev för mätt kanske. Jag tyckte det var svårt att få till rätt värme på mjölken och flaskan läkte och det rann och blev kladdigt. Känns som jag tappade lusten helt att prova igen med flaska....men skam den som ger sig...men det får bli en annan dag.
  • Joråsatt

Lillaspindeln: Ja, jag får nog prova med en ny flaska. Blev så förvånad för Signe gillar verkligen att tutta men den där gillade hon inte! Ha en trevlig middag ikväll förrästen! Nu drar vi till fjällen i två veckor, det ska bli helt underbart. Men oj vilken packning det blev. Trodde inte att en sån liten behövde så mkt (!)...eller så har hon en dålig "packmamma". Ha det bra alla!!

• Joråsatt

Så var man hemkommen ifrån två veckor i fjällena då. Var tyvärr sjuk i en vecka vilket gjorde att det inte blev så mycket skidande av men det var härligt ändå.
    Signe fick nog en liten sväng av mammas snuva och har varit lite täppt i näsan men jag tror det har lättat nu.

Ser att jag har missat en del som en scrapbooking träff!! Kommer nästa gång!
    Hade även varit roligt att hänga på lunchen som så många ska gå på men jag har en del att ta igen nu efter resan, bla ett berg av tvätt!! Och jag har lärt mig nu att allt går i ultra rapid när man har ett knyte att passa upp på som för övrigt haft en skrik kväll men lyckades somna vid bröstet, får se om det håller i sig.... sömnen alltså.

Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4