Inlägg från: Pingulina |Visa alla inlägg
  • Pingulina

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

sussieluskan, vi har tyvärr erfarenhet av kolik då dottern hade grav kolik i 6 månader. Nu verkar lillebror också ha en körig mage och han har ont och svårt att komma till ro. Det har inte blivit gallskrik än men det kom efter 2 veckor med dottern så jag fasar för de kommande dagarna. Jag får panik när jag tänker på att vi kanske skulle behöva gå igenom samma sak en gång till för jag gick in i väggen under den perioden. Så fort han gnäller nu så blir jag ledsen både för hans och vår egen skull MEN det behöver ju inte bli lika hemskt som förra gången.

Hur som helst, vi har nu börjat med minifom-droppar innan varje matning och ska utvärdera om ett par dagar. Hjälper inte det finns det ockå SEmpers magdroppar på apoteket som tillför god bakteriekultur till magen. Som nästa steg efter det kommer jag börja med mjölkproteinfri kost om dropparna inte hjälper. Magmassage är lillen hjälpt av också och pruttar hur mycket som helst efteråt.

Fråga gärnaom det är nåt speciellt du funderar på!

Grattis tokhannah!!

♥☆°★ Nellie 060331, lillebror 100122 ♥☆°★
  • Pingulina

Sussieluskan, okej, då är ni på god väg med droppar och sånt Magmassage finns säkert beskrivet nånstans på nätet om man vill hitta "riktiga" massage-rörelser men vi kör mest bara på känn. Huvudsaken är att man gör rörelserna neråt över magen så att man leder luften neråt/ut. Man märker att han gillardet för han blir alldeles lugn och sen brukar det sluta med rejäla pruttar. Sen har vi märkt att vi måste vara noga med att han rapar när han ätit också. Kaksmulan skrev tidigare om "pruttrör" eller fisventil som dom själva kallar det Finns på windi.se. Jag har inte provat själv men kommer definitivt beställa om han fortsätter ha jobbigt. Egentligen är det engångsartiklar och då kan det bli rätt dyrt men jag har läst att folk kokar dom och använder dom igen.

• Pingulina

Nu har vi haft vår första rejäla skriknatt. Jag blir alldeles kallsvettig och får mörka tankar som går tillbaka till kolik-tiden med dottern. Jag tror fan jag blir deprimerad! Han skrek från 21-02 igår då han äntligen somnade av ren utmattning. Det enda som hjälpte en liten stund var att ligga vid bröstet men sen tog förmodligen mjölken slut och det blev han ju bara arg vid bröstet också. Har pratat med bvc nu och ska på apoteket och köpa mjölkfri ersättning att komplettera med om det blir lika inatt igen.

Och pruttventilerna är beställda nu också, han har så fruktansvärt mycket gaser som han kämpar med. Tar i så han blir helt röd i ansiktet.

Grattis igen tokhannah!

• Pingulina

Jo, det finns en receptbelagd medicin, men den skrivs bara ut i undantagsfall och under väldigt kontrollerade former, tydligen via barnmottagningen och inte via bvc. Däremot kan den ha väldigt allvarliga biverkningar som påverkar andningen iom att den är kramplösande/muskelavslappnande. Vi fick det utskrivet till dottern men använde den aldrig eftersom vi fegade ur. Blir det här lika jobbigt som med dottern kommer vi nog överväga medicin iaf.

• Pingulina

Jassi83, stort grattis till Maximilian! Tänk attdet blev på Maddes födelsedag, lustigt hur det kan bli. Kommer ni ha kalaset som planerat imorgon iaf?

Sussieluskan, jo, det tog bra många veckor med dottern innan vi började prova olika saker, nu är vi ju redan igång med en hel massa. Natten har dock varit bra även om han ätit väldigt ofta, men hellre det och att han sover mellan amningarna än att han ska skrika och ha ont i magen.

• Pingulina

Grattis till alla nya bebisar! {#lang_emotions_flower}

Vi har det sååå jobbigt just nu! Dottern har haft hög feber sen i söndags plus en jäkla hosta så hon sover som en kratta på nätterna. Idag har vi äntligen fått tid på vårdcentralen. Och lillebror har tyvärr blivit ett riktigt kolik-barn han också. Han kör ett långt skrik-race på kvällarna, oftast mellan 21-02 men igår började han redan kl.18 och vi kunde inte trösta honom och inte heller få honom att somna. KL.02 lade sambon honom i bilen och for och åkte 1½ timme. Jag börjar känna mig som en urvriden trasa då jag inte sovit mer än 3-4 h/natt i 3 veckor nu. Det jobbigaste är nätterna och vi inte lyckas få honom att somna efter matningarna. Varje matning/insomning tar ca 2-2½ timme och oftast sover han 1½ timme och så börjar vi om igen.

Hur går det för er andra som har barn med köriga magar? Sussieluskan och nån fler var det också visst, hjärnan funkar inte riktigt som den ska.

Igår var jag på stan med min mamma en stund och Nilas trivs inte alls i vagnen. Vi fick bära honom mest. Jag tittar avundsjukt på alla andra mammor med barnvagnar där bebisarna sover hur skönt som helst i vagnen. Jag kommer få sitta hemma och ruttna i flera månader.

Sorry för värsta ego-inlägget, måste bara få skriva av mig lite.

• Pingulina

Tack för stödet tjejer! Skönt att få skriva av sig lite. Det är jättejobbigt just nu men vi försöker tänka på att det trots allt gå över, och människan är ju så tack och lov så märklig att man kan leva rätt länge på bra lite sömn. Jag har ju ätit mjölkproteinfritt nu i en vecka och kommer fortsätta, hoppas få lite resultat av det. Vi var annars på vårdcentralen med storasyster och igår och det visade sig att hon hade lunginflammation, så nu äter hon penicillin.

Annala, stort grattis till lilla Molly! Vilket fint namn hon fått! Men en dramatisk och jobbig start har ni fått hela familjen. Förstår att det känns kluvet att ligga inne och inte kunna vara med storasyster, vet ju hur otillräcklig jag känner mig även fast jag är hemma, speciellt nu när storasyster är sjuk. Och riktigt dåligt av sjuksköterskan, man mår ju nog dåligt ändå. Hoppas allt går bra på barn4 och att ni snart får komma hem och njuta av underverket!

lillaspindeln, vad roligt att skenan funkade och att ni nu slipper den!

FridaSofia, jag vet inte heller om minifom hjälper så himla mycket, men kanske underlättar lite med rapandet och pruttandet iaf. Hickar gör han jättemycket, det kanske är en "biverkning" av minifomet.

Fika här kan nog bli aktuellt så småningom så att jag får träffa lite folk. Ska bara försöka hämta igen mig lite först och få lite snurr på livet igen.

Beställde förresten dom här "fisventilerna" som Kaksmulan tipsade om men det funkar tyvärr inte så bra på Nilas. Han har det så körigt i magen så det är nog bara en bråkdel av gaserna man får ut och han verkar tyvärr inte ens få någon lindring för stunden

• Pingulina

katharina och katt tass: VI har funderat på akupunktur och jag har gjort lite efterforskningar kring det och det verkar ju vara många som blir hjälpta, och några få som inte märkt någon förbättring. DEt finns två i Sverige som får göra akupunktur på spädbarn, en i Stenungsund och en i Stockholm. Jag har mailat hon i Sthlm men inte fått något svar än. Ofta handlar det om en beh.period på upp till 5-6 gånger så tyvärr är det inte bara att åka ner en gång och så är det klart. Så minst 1 vecka får man väl räkna med och med boende på hotell blir det ju en rätt dyr historia. Men det är absolut värt att fundera på, bara jag får svar från hon i Sthlm.

Till dottern hade vi en tricot-slen långsjal men jag tyckte den var helt omöjlig. Fick aldrig till knytningen och det kändes allmänt bökigt. Babybjörn använde vi en hel del men jag tyckte det var jobbigt för ryggen efter ett tag. Ska prova lite olika sjalar nu igen som vi får låna av grannen och hon ska även hjälpa mig att knyta och så.

• Pingulina

Grattis linaenn till bebisen! 

Idag blir vår Nilas 4 veckor. Tiden går fort fast ändå inte. Nu håller på att tillfriskna från en jobbig förkylning och vi har hunnit med både besök på barnmottagningen och akuten för att kolla hans andning/syresättning då han haft det så jobbigt. Som resultat av förkylningen har han gått ner i vikt och nu går vi ännu tätare på bvc för kontroller. Idag hade han gått ner 70 g från i måndags så ny viktkoll på måndag igen. Egentligen är jag inte speciellt orolig bara jag får igång mjölkproduktionen ordentligt igen, den har ju avtagit då han ätit betydligt mindre när han var sjuk.

Ang, hans mage och kolik så tycker vi att det är lite lugnare men vi vågar knappt tänka/säga det av rädsla för bakslag. Och jag måste bli bättre att njuta av att det är ganska bra just nu istället för att oroa mig för att det kan bli dåligt igen.

Läste sofiaah's blogg och så bilder från fikaträffen, såg mysigt ut. Lilla p i världen såg bekant ut, är du möjligtvis gammal korre-kompis med Ida Bergh? Hon och jag var kursare på logopedprogrammet.

• Pingulina

Här är en till som tycker att första bebistiden är jobbig. Förra gången tyckte jag att de första 6 månaderna var jobbiga men jag hoppas kunna njuta av bebistiden lite tidigare denna gång. Och bara för att jag skrev att sonens mage känns lite bättre nu så fick han förstås en skrik-attack {#lang_emotions_undecided}

Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4