Inlägg från: katt tass |Visa alla inlägg
  • katt tass

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Tycke det såg ut som att det fanns amningsnappar att köpa på BB, har jag fel så finns de ju på apoteket på sjukhuset. Använde de till första barnet då hon hade så liten mun och svårt att greppa bröstet. Tyckte det mest var meckigt och skippade dem så fort det bara gick. Sen ammade vi tills hon var 13 månader. Jag började jobba vid 8½månad och då ammade jag bara på kvällen, det var jättemysigt att få sätta sig och mysamma när jag kom hem från jobbet från ca 11 månader så var det enda amningen på dygnet.

Grattis till de nya bebisarna i tråden!

Usch vad långdraget det blev för dig Annala, krya på dig!

♥Elin 070214 & Tove 100102♥
  • katt tass
    kaksmulan skrev 2010-02-19 16:59:01 följande:
    Jag tycker att det är SJUKT jobbigt just nu! Snacka om att sitta inne i en bebisgrotta och bara titta ut på världen utanför. Hela dagarna går åt till att amma, byta, bada, tvätta och laga mat. Bläää. Minsta lilla promenad kräver planering och jag är så trött, trött, trött...Jo, det ÄR jättejobbigt nu!
    Förstår dig! har fullt upp själv att få nåt gjort med EN bebis och en treåring...
  • katt tass

Grattis till bebisarna Tora, veganmaria och förtjust!

Annala- min Elin som var lika liten som molly när hon föddes behövde tre månader på sig innan hon orkade amma helt själv alla mål utan att somna av utmattning. Jag pumpade och gav i flaska men det hade jag nog inte gjort om det inte var för att Elin kräktes kaskader av ersättningen. Tycker du gör helt rätt som lyssnar till dig själv och vad du orkar och vill!

Här har vi sjukstuga. Elin har feber hostar och snorar och jag och lilla Tove är rejält förkylda. Tove låter som ett tröskvärk när hon kämpar att andas genom näsan.
    Tyvärr verkar det som om även hon börjar kännas lite varm man önskar man kunde underlätta för dem lite mer...

• katt tass
    kaksmulan skrev 2010-03-05 17:29:20 följande:
    Jag vill höja ett varnande finger för RS-virus. Otrevlig historia som beräknas vara lite extra "hård" i år. Så vi ska nog alla passa oss för att ha de små barnen ute bland folk allt för mycket...
    Vi har precis spenderat veckan på Barn2 med en RS-virus drabbad Tove. Hon behövde CPAP(andningshjälp) i 1½dygn och har inhalerat koksalt och adrenalin ända tills igår. I morse ansågs hon vara pigg nog att få fara hem. Fy vilken oro vi kände innan det vände.
    Citronmelissens lille kille delade sal med oss ett tag, även han drabbad
  • katt tass

För oss började RS med att storasyster fick hosta och feber, mindre än ett dygn senare började Tove hosta lite lätt och fick snuva. Jag ringde sjukvårdsrådgivningen som tyckte vi skulle åka in så de fick lyssna på henne. Det var på fredagkväll och då hade Elin jätteont i halsen så hon fick också följa med till akuten. Vi blev hemskickade med orden det är ingen fara, det går över på ett par dar.

På söndag förmiddag var Tove slö och hade fått feber så jag satte oss i bilen igen, efter åtskilliga timmar på akuten så fick vi order om att ge alvedon och åka hem.

Måndan var lite seg hemma, hon åt dåligt och jag pumpade ur och provade ge flaska men det ville hon inte heller ta. Men medans vi satt och såg på bolibompa på kvällen åt hon riktigt bra. 5 minuter senare kräks hon mängder och blir aldeles blå av ansträngningen. Då åker jag in igen och vi får stanna.
    Under kvällen blir hon sämre men fortfarande inte jättedålig.
    Kl hinner bli 1 på natten innan vi får ett rum och de börjar kolla henne.
    Vid 3-4 tiden tar läkaren beslutet att hjälpa henne andas med CPAP.
    Lungorna röntgas på morgonen. Pratar med sambon vid 9-iden och då var han i Tavelsjö på väg till oss och säger att hon mår rätt ok ändå.. innan han hunnit in på sjukhuset så har Tove börjat väsa i andningen och är jättedålig. 
    De hittade vad som kan ha varit lunginflamation på röntgen så hon får antibiotika. Hon får inhalera NaCl en gång i timmen och adrenalin var tredje timme. Hon behöver CPAPen i 1½dygn innan det vänder..

• katt tass
    AnnaMa skrev 2010-03-08 17:58:08 följande:
    VeganMaria: Jättefint namn! Har haft en förskolebarn som hade en syster som hette Myra, ovanligt och jättefint!Ville bara berätta att vi blev utskrivna från barn4 idag. Hon väger 2933g & är 47cm lång.
    Härligt!
  • katt tass

350 kr för de första 10 dagarna, sen 18kr dygnet kostar det. Då är det medelas nyare stora elpump. Hade den nu när vi låg inne för RS och Tove inte orkade äta.

• katt tass
    Thelma82 skrev 2010-03-10 11:06:01 följande:
    Nu har du fått flera olika bud... Den hyr via BB är iaf från Medela Medical AB och heter Bröstpump Lactina. Grundkostnad: 270kr inkluderarett pumpset och 10 hyresdagar. Hyra därefter: 12kr/dag. (Har hyresavtalet framför mig).Jag har varit supernöjd! Använde den jättemycket första månaden då både jag och Martin var hemma och turades om med matningen. Dags att återlämna nu. Men handpumpen som man får behålla kommer jag att fortsätta använda.  
    Det kan nog vara olika priser för olika pumpar, den jag hade heter Symphony och är en nyare variant än lactina..
  • katt tass
    kaksmulan skrev 2010-03-11 14:00:54 följande:
    Åh vad mysigt med promenad idag. Jag hade helt klart hängt med OM det nu inte var så att jag och tvillingarna är på Barn 2 för, ja just det, RS-virus. Algotten har det rätt jobbigt och nu idag har Anniesens andning blivit sämre också. Usch vad drygt det känns men det är ju skönt att man får hjälp. Vi var först inne på akuten i tisdags men fick åka hem. Igår blev det värre för dem så vi åkte in i går kväll och blev kvar här. Maken har nyss kommit hit med datorn och lite ombyte. Ha det gott allihopa där ute och fräls oss alla från RS
    Lider med er, men som sagt, tur att man kan få hjälp! Krya på er Annie & Algot!
  • katt tass
    kaksmulan skrev 2010-03-12 12:49:30 följande:
    Åh, jag vill inte heller att Tiimarii ska läggas ned! Men jag förstår på sätt och vis att det inte går så bra för butiken då det plötsligt blivit färre och färre pysselprodukter. Jag håller ju på med scrapbooking men nu finns knappt något av det jag behöver där längre. Algotten och Anniebannie är kanske, eventuellt, mest troligt på väg att bli bättre. Lite i alla fall... Algotten inhaleras var tredje timme nu och ska göras det i ett dygn till. Är han bättre till i morgon så blir han nog fri från inhaleringen då och det betyder att vi kanske kanske kan få åka hem i morgonkväll. Snälla, håll tummarna för oss!Men att det ska vara så illa att vara på sjukhus. Man sitter jättedåligt när man ska amma, maten är ju värdelös (för oss föräldrar som inte får sjukhusmat utan måste köpa något upp). Nu har jag ju maken här så han kan handla middag och lunch och komma upp till mig. Men när jag idag blir ensam så är det ju hopplöst. Ska jag lämna barnen ensamma här på rummet för att få gå och äta? Frukost och kvällsfika kan man i alla fall köpa här på avdelningen.
    Ja visst är det lite dåligt att man måste fixa lunch och middag själva, jag levde på färdigrätter och sallad från sjukhuskiosken. Behöver jag säga att jag inte vill se röken av en färdigrätt på ett bra tag.. Är ju dessutom jättesvårt att lämna så små barn på rummet och kila iväg och köpa mat. Jag hade "turen" att få överblivna sjukhusluncher vid två tillfällen vilket var skönt. Sen fick man ju inte lämna rummet annat än för att duscha och gå ut från avdelningen så jag höll nästan på att klättra på väggarna där..

Skönt att Algotten och Anniesen mår bättre, vi fick åka hem 1½dygn efter de hade glesat ut inhalationerna till var tredje timme. Hoppas hoppas att ni får åka hem snart!
  • katt tass

Nu har jag aldrig behövt penicilin mot mina stockningar men att hålla varmt, pumpa/amma ofta och massera på rodnaden brukar vara bra. Ett tips är att lägga fetvadd i BHn, av någon anledning brukar det hjälpa mig jättebra. Sen brukar jag äta Ipren när det är som ondast och det brukar hjälpa också. När det varit riktigt mycke stockat så har det tagit ett par tre dar innan det börjat släppa ordentligt.

• katt tass

usch Annala, vet hur det känns. både att ha bebisen sjuk i rs och lunginflamation och att dra på sig elendet själv..
    Hoppas ni kryar på er fort!!

• katt tass
    YinYang skrev 2010-04-16 22:34:51 följande:
    Satt o kollade o kollade med lyckades inte hitta er, då ser jag att det är onsdagens som ff ligger kvar på vk.se. Inte lätt att hitta då:) Tycker de varit sega med bebisuppdateringar på sistone. Vi var med Ossian den 9/4. Ser att många drabbats av rs-viruset. O hade det troligtvis också i feb. Vi var in och han fick andas i mask o blev bättre av det. Läkaren sa att det sannolikt var rs men tyckte inte att det behövdes göras någon test då han inte var så dålig att inläggning övervägdes. Han sa att det inte var så roligt att ta det där testet så jag tyckte inte heller att han behövde göra det då. Hur var det, ni vars bebisar har gjort det?
    Provet är inte alls särskillt besvärligt att ta, inte för barnen iaf men kanske för personalen:0. Provet tas med en nässugslang som går ner i näsan och suger upp lite snor. gjort på två röda och underlättar andningen ett tag efteråt då de får bort en hel del snor...
  • katt tass

är inte inne så ofta numera men har iaf ansökt om medlemskap i fb gruppen, anna johansson heter jag.

• katt tass

Ja jag blir helt stum, hur gör ni för att barnen ska sova så bra! Här är det amning minst varannan timme på natten och däremellan vaknar treåringen och ska ha täcket/snutten eller drömmer mardrömmar:( Känner mig som ett vandrande lik för det mesta.

• katt tass

någon som har nåt bra tips på napp som passar små bebismunnar? Tove tjöjs av de nappar vi provat hittills och som det är nu så snuttar hon på händerna och armarna eller på mig vilket resulterar i blöta kläder och ömmande vårtor Hon verkar ha ett stort snuttbehov så det är jättetråkigt att hon inte tar napp.

Fler än jag som inte kan skriva i fbgruppen? får bara felmeddelande

• katt tass

Tack för tipsen! ska ut och kolla på dessa så fort storasystern blivit frisk nog att åka till stan

• katt tass

Jag kommer börja jobba 40 eller 60% 1:a oktober då Tove är 9 månader. Kommer mest troligt jobba 80% och Jeppe 20% 1a nov-1 januari och sen heltid för mig. Jeppe kommer då va hemma på heltid till 1 april då vi hoppas på dagisplats. Får vi det så kommer Tove och storasyster gå halvtid och Jeppe jobba halvtid fram till mitten av augusti 2011 då den vanliga grå vardagen infinner sig på allvar..

Jag vill inte alls tillbaka till jobbet men det beror nog mest på att jag börjar känna mig rätt less och "färdig" med det jag gör och skulle behöva nya utmaningar. Skulle gärna va hemma hela tiden själv men tror att det är jättenyttigt både för pappa och barn att få en vardag tillsammans. Jeppe va hemma 10 månader med storasyster och jag 8 månader så nu ska jag utan dåligt samvete va hemma lite mer än honom men hemma ska han va.. Vi försöker spara dagar men eftersom vi båda är relativt lågavlönade och vi bor i hus är det inte så lätt. 20-22 dagar i månaden krävs för att vi ska klara oss.

• katt tass

I vårt fall vill vi ha dagar kvar för att det är näst intill omöjligt att få ledigt kring jul, påsk och vi får bara ta ut 4 veckor semester under juni-augusti så då är föräldraledigt guld värt!

• katt tass
    katt tass skrev 2010-06-01 12:26:21 följande:
    I vårt fall vill vi ha dagar kvar för att det är näst intill omöjligt att få ledigt kring jul, påsk och vi får bara ta ut 4 veckor semester under juni-augusti så då är föräldraledigt guld värt!
    Vi jobbar på samma ställe under samma chef så vi har de dåliga förutsättningarna båda två dessutom..
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4