Inlägg från: VeganMaria |Visa alla inlägg
  • VeganMaria

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Jag är som vegan rätt nojig om att få i både mig själv och Myra alla näringsämnen vi behöver, speciellt efter mötet med dietisten där vi ju fick staplar på allt, och det var bara selen och kalium som saknades. Men då får vi nog vänta med nötterna till ettårsdagen, det är ju trots allt bara tre månader bort - hjälp vad tiden går fort!

• VeganMaria

Jo mina Veganförädrar-polare ger ju sina barn nötter trots att de är under ett år, så jag ska nog redan nu börja fasa in små mängder av både soja och nötter. Hellre det än att chocka kroppen med allt på en gång vid ett år (vilket enligt BVC ger större risk för intolerans).

• VeganMaria

Dock har jag helt slutat amma. Och är jäkligt glad över det :)

• VeganMaria

Kanske dags för en megaträff med alla? =)

• VeganMaria

Oj vad roligt att denna tråd börjat leva upp lite igen :)

GRATTIS Josefin, jättekul nyhet ju! Här går jag själv och drömmer om nr 2 men sambon är inte riiiiiiktigt redo än ;)

Har jobbat sedan 1:a september, oj vad tiden går fort! Vi tänkte skola in Myra på förskola el dagamma den 1:a mars egentligen men så fanns det inga platser i närområdet, det närmaste var eventuellt en extraavdelning på Mariehem 4 km bort (!!) så vi tog beslutet att jag blir föräldraledig från jobbet i 3 månader med start den 14:e mars. Känns ju faktiskt rätt bra nu när jag försökt tänka positivt att få vara mer med henne och speciellt nu när det är dags att lära sig gå och prata, och dessutom när det är vårmånaderna jag ska vara ledig, blir nog härligt!

Fler som är lediga under våren?

• VeganMaria

Oj, vad mycket som skrivits sedan jag senast var inne, skoj!
    Jag går på en ny mammaledig-period den 14:e mars och tre månader framåt, eftersom det inte gick att få dagisplats i vårt närområde. Inte direkt som vi hade planerat, men nu börjar jag ändå se fram emot ledigheten till våren.

Jobbigt att läsa om er son, Jassi, vi håller tummarna för er familj här hemma.

Igår fick jag magsjuka...blää...så jag är portad från jobbet idag och imorgon av förklarliga skäl!

• VeganMaria

Om det finns mammalediga som vill hitta på nåt, t ex ta en fika eller gå på nån ÖF nån dag så är vi inte sena att haka på förresten :)

• VeganMaria

Sover hon lite på dagarna? Myra sover ca 3 timmar (två pass) varje dag och vaknar inte på nätterna. Annars kan det säkert vara en fas...åh alla dessa faser! När tar de nånsin slut? I tonåren? ;)

• VeganMaria

Vad detta med förskoleplatser verkat invecklat och onödigt jobbigt. Det här att ens köordning kan åka upp och ner osv. Skulle föredra ett enklare system.

Hoppas på plats Öst på stan i höst! I första hand hos en dagmamma och i andra hand på en Montessoriskola.

• VeganMaria

Åh, Lina vad skönt att ni fått till det där :) Nåt vi också "borde" styra upp efter vi flyttat och Myra får eget rum. Även här är det böka/gosa runt i sängen tills hon "däckar" som gäller, och sedan lyftas över till sin egen säng.

Inatt blev det dock ingen lugn natt. Hu! Myra hostade och hostade och hostade. Och så tog vi fram snorsugen och då blev hon helt tokigt ledsen. Känns hemskt att tvingas hålla fast sitt gråtande och skrikande barn för att kunna hjälpa det, usch :( Tror hon hostade på i två timmar innan det blev lugnt...men nu på dagen verkar det lite bättre och jag har fått tips om att ge henne varm mjölk så det ska hon få när hon nu vaknar snart efter morgonvilan :)

Förresten, vore lite kul att ses nästa vecka om det är nån som har lust och tid!
    Har fått ett gäng med Smoothies genom Buzzador som jag borde passa på att ge ut också :)

• VeganMaria

Undrar om vi är ensamma om att inte ge välling innan sängdags? VI äter nästan alltid middag kl 18 (allihopa).

Håller med dig Johanna, tror att allas våra kids kommer vara såååå trötta efter en heldag på förskolan :)

• VeganMaria

Marriz: Har hört att ett tips kan vara att köpa flera nappar och sprida ut i sängen, så ökar chansen att barnet hittar en napp i sömnen och slipper väcka mamma o pappa :)

• VeganMaria

Ånej, nu har Myra vaknat kl 05:15 två morgnar på raken. Vilken hemsk tid, det är ju NATT då, huga!
    Funderar på om det går att få henne att sova längre på nåt sätt, så nu ska vi testa både att minska ner på dagsömnen och lägga henne senare (hon däckar mellan sju och halv åtta).

Så går jag ju på en 3 månader lång mammaledighet från och med måndag, så tack sambon för den presenten att vårt barn vaknar efter fem istället för att sova till sex-sju på morgonen ;)

• VeganMaria

Ses gärna nästa vecka hemma hos nån, eller på ÖF eller på nåt café :)

• VeganMaria

Ses fortfarande gärna till veckan :)

• VeganMaria

Åh jag var på väg dit ju men fick förhinder!!
    Men nästa vecka kanske?

• VeganMaria

Kul!
    Imorrn ska jag och en nybliven mamma på bebiscaféet på Tegskyrkan kl 0930.Haka på om nån har lust :)

• VeganMaria

Vad lite liv det är i denna tråd, ingen som vill ses?

• VeganMaria

Oj Pingulina vad roligt att höra! Både om förskolan och om det "nya" friska barnet! Belöningen har kommit till slut :)

Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4