Jag best en Classic Sport med Citykorg förra v. J ag velade mellan City Cross och Classic Sport. Jag resonerade så här:
-Chassit till City Cross är lättare=aluminium, i Classic Soprt är chassit lite tyngre och korgen är av stål men då tål den mer och är rymligare.
-Hjulen på City är kullagerhjul som är lätta, på Classic är det lufthjul (lite tyngre men de ger mer fjädring än kullagerhjul och fungerar bättre på grusvägar och i snö).
- I Classic ingår fotsack till sittdelen och du får ny sufflett till sittdelen (suffetten är även längre än den som hör till City)
- Du kan best Citykorgen separat dvs du kan välja vilken färg du vill (det blir som två olika vagnar om du väljer att ta olika färger på sitt och liggdel) Nackdelen är att du inte kan fälla ihop chassit med Citykorgen i (men det går kanon ändå tycker jag). Citykorgen går ihop lite ned till dvs smalnar av så jag tycker inte den är så klumpig till skillnad från korgarna på ex Edge Duo Combi. Du kan visst lyfta ur Citykorgen, det sitter remmar i sidofacken, men jag skulle rekomendera att man håller under korgen då man lyfter för säkerhets skull. Korgen är lätt så det är inga problem (men man lyfter sällan korgen med barnet i, det gjorde sällan jag iaf).
- Eftersom jag ska ha barn i maj så vill jag att mitt barn ska ha det luftigt och tillräckligt med utrymme, väljer man hårdlift/mjuklift så blir det ganska tätt samt att du måste byta till liggdelen inom bara nga månader efter som barnen växer ur den.
- Classic är mer anpassad som sittvagn och man använder ju sittdelen i 2-3 år det gör man ju inte med liggdelen.
Nu kan jag bara hoppas att jag resonerat och valt rätt. Hade en Emmaljunga för 11 år sedan, den står i förrådet och ser oanvänd ut, men jag ville ändå unna mig en ny. Hoppas du blev lite klokare.
LYCKA TILL!