Verkligen rätt att adoptera äldre barn?
Hej!
Har funderingar på om det verkligen är rätt mot barnet att adoptera när det hunnit bli lite äldre (över 3 år)? Vi längtar ihjäl oss efter att få bli föräldrar men naturen verkar inte vilja det. Så då återstår adoption vilket vi är helt och fullständigt nöjda med. MEN - vi har inte påbörjat kommunens utredning än, har dock ställt oss i kö hos adoptionsorganisationer. Jag fyller 39 i sommar och min man blir 37 i vår. Jag är alltså garanterat över 40 år innan en ansökan skickas till valt land vilket innebär att vi INTE kommer att få ett spädbarn. Det är helt ok för oss MEN när jag ser olika adoptionsprogram på TV samt alla program man haft på TV där adopterade i vuxen ålder letar upp sina biologiska föräldrar så slår mig en sak. De barn som kommit som bebisar till sina adoptivföräldrar verkar helt trygga i att vara adopterade och känner ro i det. De som varit några år gamla verkar aldrig riktigt ha funnit sin plats här i Sverige och verkar ha en stor oro inom sig och stort behov av att leta upp sina rötter. Jag börjar nu vackla i adoptionsfrågan, är det verkligen rätt att adoptera ett äldre barn och ta det från sin ursprungsmiljö när de faktiskt är gamla nog för att ha minnen som sitter kvar? Å andra sidan är en uppväxt på ett barnhem bra när det finns så många som inget hellre vill än att få blir föräldrar? Hur ser ni andra på denna fråga och speciellt ni som adopterat barn över 3 år - hur känner/kände ni? Gör vi rätt eller fel? Tacksam för många synpunker.