• kevlarsjäl1

Andra trimestern, vilken vecka??

Hade fått för mig att man går in i andra trimester i v13, men enligt gravkalendern här på FL så är jag fortfarande i första..? Någon som vet hur det ligger till och kan förklara för en förvirrad?

• Svar på tråden Andra trimestern, vilken vecka??
  • mammaNena

det är typ i v 13+6 eller något sånt, har jag för mig...

• tankar2009

Ja, jag trodde också att jag gick in i andra trimesterna i v.13. Fast igår gick jag in i v.14 så nu är jag väl garanterat i andra trimestern!?

• kevlarsjäl1

Så i slutet av v 14, förstår jag rätt då? Kollade på t ex growingpeople och där står det att det är från v. 13... Konstigt att det är så olika bud..

• flickan85
    kevlarsjäl1 skrev 2010-01-31 20:37:27 följande:
    Så i slutet av v 14, förstår jag rätt då? Kollade på t ex growingpeople och där står det att det är från v. 13... Konstigt att det är så olika bud..
    Här på familjeliv så räknar man ju att man är i vecka 14 när man är i vecka 13...
    På growing people så är det den vecka man är i de räknar. Alltså är man i vecka 13 så är man i vecka 13. Så det är samma vecka e menar men de räknar på olika sätt. 
  • BELLAm2

En graviditet varar i 9 kalendermånader. Om man har gått 12+0 veckor har man alltså gått 3 kalendermånader, dvs en trimester. Eller? =)

Fast vissa väljer att räkna 40 veckor, alltså 10st  4veckors månader

• tankar2009
    BELLAm2 skrev 2010-01-31 22:53:42 följande:
    En graviditet varar i 9 kalendermånader. Om man har gått 12+0 veckor har man alltså gått 3 kalendermånader, dvs en trimester. Eller? =)Fast vissa väljer att räkna 40 veckor, alltså 10st  4veckors månader
    Ja så tolkar jag det också!
  • flickan85
    BELLAm2 skrev 2010-01-31 22:53:42 följande:
    En graviditet varar i 9 kalendermånader. Om man har gått 12+0 veckor har man alltså gått 3 kalendermånader, dvs en trimester. Eller? =)Fast vissa väljer att räkna 40 veckor, alltså 10st  4veckors månader
    FEL!
    Men man räknar ju att man är gravid i 40 veckor. Från sista mensens första dag. De två första veckorna är man ju egentligen inte ens gravid. Därför är det konstigt att räkna ut. Trimestrerna är olika långa. Första är tom 0+0 till 13+6  Andra trimestern börjar vid 14+0 till 27+6 och tredje är 28+0 till 40+0
  • tankar2009
    flickan85 skrev 2010-02-01 18:20:41 följande:
    Vadå så du menar att man går in i andra trimestern i v.15?? 
    Då har i så fall den här sajten helt fel vilket skulle förvåna mig... 
  • flickan85

Japp det menar jag. Har boken Gravid som Anne Deans skrivit och som är granskad av en chefsbarnmorska. Det är där jag kollade upp det. Hade man inte räknat från senaste mensens första dag utan från ägglossningen hade det inte vart nåt problem att räkna ut trimestrerna.

Svar på tråden Andra trimestern, vilken vecka??