• Mayko

J**vla förstoppning

Jag blir galen! (Och behöver beklaga mig)

Det är de förbaskade järntabletterna som är orsaken till allt elände. När jag skrev in mig i v 10 hade jag Hb 134. Vid en kontroll v 17 hade det sjunkit till 111, så jag började om än ngt oregelbundet med Niferex. När jag var på kontroll för 2 veckor sedan hade det sjunkit till Hb 102. Då hade jag försökt käka blodpudding, leverpastej, steka i järngryta m.m. Men eftersom jag slarvat en del med Niferexen (tycker de är lite läskiga att svälja av ngn anledning) så bytte jag till Fexim brustablett vilket funkar bättre. Så två veckor senare med två Fexim per dag så har magen helt tagit semester. Efter en vecka med katrinplommon och mer vatten och utan att skita så började jag med Laktulos 30 ml per dag. Efter 3 dagar med det och utan att ha gjort nr 2 på 4 dagar så tog jag ett klyx. Och nu har det gått 3 dagar igen, jag har fortsatt med Laktulosen, dricker vatten, käkar frukt och fibrer bla bla bla. Inte en endaste liten bajskorv i sikte. Så nu är jag gnällig och förstoppad....
    Jag vill inte ta 2 klyx i veckan i 15 veckor till. Så vad f*n gör jag?! 
    I vanliga fall är min mage så snäll och punktlig, en gång per dag, trallalla. Så det här var lite otippat...
    Var är den där okomplicerade graviditeten ngnstans där man glider omkring och glöder? Trösten är väl att bebisen verkar må prima :).
    /Mayko
  • Svar på tråden J**vla förstoppning
  • Mayko

Tja, jag tänkte att all den där maten jag äter måste ju ha tagit vägen ngnstans.... Och om det inte funkar med Laktulos uppifrån kanske det skulle funka med ngt nerifrån. Vilket det iofs gjorde, men det är rätt krångligt i mitt inte alldeles smidiga tillstånd...

• Mayko

Inte en blekaste :). Jag är inte så förtjust i havregrynsgröt i vanliga fall, men kan det få magen att funka så är det värt det. Tänkte ringa min BM imorgon och se vad hon säger, jag hoppas bara att blodvärdet åtminstone börjat stiga annars blir jag (om möjligt) ännu grinigare ;).

• Mayko

Tja, jag har ju 15 veckor på mig att pröva mig igenom hela sortimentet ;). Oh well, det reder sig väl på ett eller annat sätt.

• Mayko

Gröten låter mumsig, frågan är om jag kan få morgonpigghet på köpet? Jag älskar att sova på mornarna, så saker som tar mer än 2 min att plocka fram brukar strykas från menyn :). 

• Mayko

Jag börjar undra Bettyblomman om det inte är ditåt det lutar. Vi får väl se hur nästa Hb ser ut. Hur lågt hade ditt sjunkit när de tog beslutet att ge järndroppet?

• Mayko

Det blir liksom lite pest eller kolera, eller i mitt fall förstoppning eller anemi... Men jag har inte ont, bebisen sparkar energiskt och jag mår inte illa längre så det är ju bra! Och nu när jag fått gnälla lite och läsa alla snälla svar så känns det bättre :).

• Mayko

Jippi!

Var hos BM idag och Hb har stigit till 112 :). Så järntabletterna gör iaf det de ska. Har inhandlat Lunelax (bulkmedel = fibrer, samma typ av preparat som Inolaktol), aprikoser, havregryn och apelsiner. Så får vi se hur det går, men det blir betydligt lättare att motivera sig när blodvärdet stiger. Och möjligen (kan vara önsketänkande) så känns det som att magen jobbar lite mer än tidigare. Så hoppet lever :).
    /mayko
Svar på tråden J**vla förstoppning