• fröken

    Det finns alltid någon som har det värre än du..

    Som rubriken lyder, är det så? Finns det alltid någon som har det värre, trots att man drabbats av helvetet? Eller finns det någon som har det värst? Vem bestämmer i såna fall över detta?

  • Svar på tråden Det finns alltid någon som har det värre än du..
  • Kornblume

    Man kan nog inte riktigt bestämma vem som  har det värst tror jag. Jag ser ingen anledning till det heller faktiskt. Mer än att kanske rycka upp sig när man har det lite halvtaskigt bara. "Det kunde varit mycket värre" som när jag körde pa en bil och tänkte att det kunde ju varit värre tänk om jag hade kört pa en människa. Men det var bara sakskador. Da tror jag dessa tankar kan "hjälpa" en att se saker i relation.

    Ingen utomstaende ska dock sta och bestämma vem som har det värst i olika helveten, det finns absolut ingen anledning. Det beror pa sa mycket saker hur illa däran en människa är.

  • trolltriss

    låter som PLATON fast tvärt om, han ville ju sätta i sin heirarki den mest fullkomliga , goda på topp, vilket betyder att det blir väldigt många som har det sämst,,, längst ner.

    vill du ha den "som det är mest synd om på toppen". eller den som tycker mest synd om sej själv????

    för tycka synd om mej själv människor är det verkligen inte synd om, det är mycket värre, med de människor som inte inser hur illa de har det.

  • Maggis

    Säkert kan det vara så men man lever ju i sin egna verklighet.
    När någon säger sådär så tror jag mest det handlar om någon sorts tröst eller att kunna sätta det som hänt i perspektiv.


    //Maggis
  • fröken
    Maggis skrev 2010-01-31 20:07:24 följande:
    Säkert kan det vara så men man lever ju i sin egna verklighet. När någon säger sådär så tror jag mest det handlar om någon sorts tröst eller att kunna sätta det som hänt i perspektiv.
    Så tänker jag med, men det skulle vara intressant om det fanns en skala att gå efter... Fast elände är ju som oftast rätt subjektivt, så det känns bara dumt att värdera folks elände!
    Fast ändå, var finns botten, alltså då man verkligen har nått till stadiet man har det "värst" i. För någonstans måste det finnas en botten, når man dit kan man inte ha det värre.
  • lövet2
    fröken skrev 2010-01-31 21:00:13 följande:
    Så tänker jag med, men det skulle vara intressant om det fanns en skala att gå efter... Fast elände är ju som oftast rätt subjektivt, så det känns bara dumt att värdera folks elände! Fast ändå, var finns botten, alltså då man verkligen har nått till stadiet man har det "värst" i. För någonstans måste det finnas en botten, når man dit kan man inte ha det värre.
    Nej, det finns ingen botten, utan jag ser det mer som en cirkel.


  • Amazina

    Ja, kanske för folk med "normala" liv... Men jag tror inte Natascha Kampush t ex skulle hålla med om det...

  • Maggis
    fröken skrev 2010-01-31 21:00:13 följande:
    Så tänker jag med, men det skulle vara intressant om det fanns en skala att gå efter... Fast elände är ju som oftast rätt subjektivt, så det känns bara dumt att värdera folks elände!Fast ändå, var finns botten, alltså då man verkligen har nått till stadiet man har det "värst" i. För någonstans måste det finnas en botten, når man dit kan man inte ha det värre.
    Jo.
    Fast var botten finns är förmodligen också subjektivt. Både vad gäller en själv och andra. Om jag läser någon historia i tidningen om någon som verkligen suttit i skiten så kan ju jag subjektivt känna att "värre än så kan det bara inte bli". Hur den personen upplever det, vet jag inte. Han/hon kanske inte nått sin botten än.
    //Maggis
  • Amazina
    Amazina skrev 2010-01-31 21:05:42 följande:
    Ja, kanske för folk med "normala" liv... Men jag tror inte Natascha Kampush t ex skulle hålla med om det...
    Eller Elisabeth Fritzl heller för den delen...
Svar på tråden Det finns alltid någon som har det värre än du..