• tvilingmor

Hur länge får barn välling??

Jag undrar hur länge man ska ge sitt barn välling och i så fall hur mycket? Jag har tvillingtjejer på 2,5 år och de får fullkornsvälling 250 ml morgon och kväll i flaska. De är fullkomligt tokiga i sin välling och verkar inte kunna vara utan den. Hur länge har ni gett era barn välling? Hur länge har ni gett i nappflaska? Den ena tjejen säger iband att hon vill ha mer, kan jag ge henne 300 ml i stället? Hur mycket ger ni era barn?

Tacksam för många svar.

• Svar på tråden Hur länge får barn välling??
  • Sarah84

Dottern är snart 3 år & älskar sin välling & har inga planer på att tvinga henne & sluta.
    Nyttigt är de & de står sig länge, smidigt istället för frukost då man har brottom =)
    Hoppas nu bara lillebror tycker de är gott också =)
    Dottern får 250ml morgon & kväll, ibland vill hon ha då lillebror får ersättning =)

• MuffinCake

Hej!

Jag har också tvillingar på 1 ½ år.
    De får välling (jag gör på 3dl vatten/flaska, så det borde bli en portion på strax över 300ml) till kvällen och någon gång i bland även till frukost.
    Välling är nyttigt och finns i olika varianter även för vuxna, så jag har inga planer på att ta bort kvällsvällingen innan de själva ber om att få något annat i stället.
    Så låt dina tjejer äta på du (förutsatt att de även äter annan kost)!
    Dock tror jag det kan vara bra om du snart börjar vänja dem vid att dricka välling ur mugg eller äta ur tallrik med sked, innan de blir alltför fästa vid flaskan.

• Jennifer 060828

Min dotter är 3 år och 5 månader och äter fortfarande välling, fast bara på kvällen. Ser inte heller det som nåt hon måste sluta med, utan hon gör det när hon är redo.

• Busbellan

Dottern på 2,5 år dricker välling än ur flaska. Äldsta dottern drack välling tills hon var 6 år, hela tiden ur flaska.
    ser ingen anledning till att sluta med vällingen om inte barnet vill det och ser inte heller nåt problem med att den dricks ur flaska

Mamma till Nora, August och Ella
  • EmelieG84

Mina tjejera är 2½ år och de får välling morgon+kväll, de får själva avgöra när de inte vill ha de längre. Så alltså får de dricka de hur länge de vill

• yuzz

Min dotter blir 3 år i mars och dricker fortfarande välling morgon & kväll. Hon är inte alls intresserad av att sluta, vilket hon inte behöver heller vi tar det när hon är redo. Tog nappen när non va 2 år så nått måste hon få ha kvar.

• Sarah84
    Busbellan skrev 2010-01-31 20:05:34 följande:
    Dottern på 2,5 år dricker välling än ur flaska. Äldsta dottern drack välling tills hon var 6 år, hela tiden ur flaska.ser ingen anledning till att sluta med vällingen om inte barnet vill det och ser inte heller nåt problem med att den dricks ur flaska
    Ne kan heller inte se problemet med att dricka ur flaska ca 4 min varje dag.
  • Busbellan
    Sarah84 skrev 2010-01-31 20:08:50 följande:
    Ne kan heller inte se problemet med att dricka ur flaska ca 4 min varje dag.
    Precis, det är ju inte så att all dryck intas ur flaska bara för att vällingen gör det
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Mälaröbo

Mina barn är snart 8 och 5 år och de äter fortfarande välling till frukost. Dottern i pipmugg och sonen ur flaska.
    Om ett tag ska även sonen få börja med pipmugg men jag har ingen brådska.
    De kommer att få fortsätta äta välling till frukost så länge jag märker att det räcker och så länge de vill.

• pigglet

Våra barn är 3-7 år, de dricker välling ur flaska. Funkar bra för alla, ser ingen anledning att sluta. Det är dessutom superpraktiskt tex när man är utomlands och vill få i dem mycket vätska. Eller när de har magsjuka - majsvälling är stoppande vid diarré.

Klart du kan ge henne 300 ml, vår mellantjej dricker 310 ml morgon och kväll. Och äter macka efter det, och kanske en fruktbit.

Svar på tråden Hur länge får barn välling??