• tvilingmor

Hur länge får barn välling??

Jag undrar hur länge man ska ge sitt barn välling och i så fall hur mycket? Jag har tvillingtjejer på 2,5 år och de får fullkornsvälling 250 ml morgon och kväll i flaska. De är fullkomligt tokiga i sin välling och verkar inte kunna vara utan den. Hur länge har ni gett era barn välling? Hur länge har ni gett i nappflaska? Den ena tjejen säger iband att hon vill ha mer, kan jag ge henne 300 ml i stället? Hur mycket ger ni era barn?

Tacksam för många svar.

• Svar på tråden Hur länge får barn välling??
  • Sarah84
    Busbellan skrev 2010-01-31 20:09:50 följande:
    Precis, det är ju inte så att all dryck intas ur flaska bara för att vällingen gör det
    Ne precis..
    Ne vill dottern dricka sin välling ur flaska till hon är som din 6 år så visst.. Vanlig dryck dricker hon ju i vanligt glas.
  • Lolitajoho

Vill bara påpeka några saker. Välling är inte alls nyttigt och innehåller en hel det socker om ni inte visste det. Välling är något man bör ge tills barnet är ca 1-1,5 år och helst inte länge när mjölktänderna då börjar ta skada. Detta kommer ni märka i framtiden. Barnet kommer också till stor sannolikhet att bli överviktigt redan som barn men kanske även som vuxen. Ge absolut inte era barn välling för att ni tycker att det är bekvämt och enkelt utan tänk efter lite gran och ta reda på vad ett barn verkligen behöver,?!!?? För inte är det då välling! Blev bara tvungen när jag hörde att någon pratade om att ni ger era 8 åriga barn välling och då höll jag på att svimma. Herregud alltså! Har jobbar på dagis i 6 år där alla det barn som var överviktiga drack välling med för lite mortition. Barnen upplevdes även mycket mer ängsliga och mammiga. Alltså dem sökte uppmärksamhet hela tiden. Tänk på det med övervik och tänder. Är ju inte barnens fel att ni håller på att truga i dem välling när dem inte alls behöver det.

Men sluta!!!!!
  • Mälaröbo

Gammal tråd som fått liv
    Kan meddela dig, Lolitajoho, att mina barn idag är 12 och 10 och FORTFARANDE dricker välling till frukost!! Både skolsköterskan och tandläkaren tycker det funkar alldeles utmärkt som frukost!
    Ingen av dem är överviktiga, mammiga eller har nåt överdrivet bekräftelsebehov ð???

• MrsMikas

Storasyrran här hemma slutade precis dricka välling på eget bevåg, 4,5 år gammal. Hon är pinnsmal o har utmärka tänder (förutom den som fick lite stryk när hon stod på näsan i en stentrappa, men det är ju inte vällingens fel). På slutet använde hon iofs mugg istället för flaska om det nu gör nån skillnad.

Lillebrorsan på strax över året dricker välling på kvällen. Han är allt annat än mammig och ängslig, riktigt framåt och kaxig liten kille som trots massa sjukdagar fixar inskolning på förskola utan större problem. Och nä, han har inte anknytningsproblem eller nåt sånt, han är bara framåt, nyfiken och väldigt trygg. Trots vällingen...

Så lolitajohos inlägg ger jag inte mycket för. Låt ungarna dricka välling så länge de vill. Men är man rädd om tänderna kanske man kan se till att vällingen dricks innan tandborstningen...

• Mli 014

Lolitajoho.

Jag är ingen expert på välling. Men av min sundhedsplejerske (bor i dk) har jag fått uppmaningen att inte ge mina barn mer än 2 flaskor 2dl om dagen till de är max 2 år.

Min snart 1-åring får sina tänder borstade varje morgon och kväll efter flaskan.

Dock har jag en väninna som ger sina barn på 4 och 2 flaska flera gånger om dagen och de är INTE överviktiga! Snarare underviktiga.

de äter nästan ingen normal mat, och har varit tvugna att gå på näringsdryck för att få i sig fler kalorier.

De har ena dagen svår förstoppning, andra dagen våldsam diarré.

Men flaska kan de tydligen inte undvara. ..

Så det med övervikten är tveksamt.

• sextiotalist
    Lolitajoho skrev 2014-03-20 09:35:41 följande:
    Vill bara påpeka några saker. Välling är inte alls nyttigt och innehåller en hel det socker om ni inte visste det. Välling är något man bör ge tills barnet är ca 1-1,5 år och helst inte länge när mjölktänderna då börjar ta skada. Detta kommer ni märka i framtiden. Barnet kommer också till stor sannolikhet att bli överviktigt redan som barn men kanske även som vuxen. Ge absolut inte era barn välling för att ni tycker att det är bekvämt och enkelt utan tänk efter lite gran och ta reda på vad ett barn verkligen behöver,?!!?? För inte är det då välling! Blev bara tvungen när jag hörde att någon pratade om att ni ger era 8 åriga barn välling och då höll jag på att svimma. Herregud alltså! Har jobbar på dagis i 6 år där alla det barn som var överviktiga drack välling med för lite mortition. Barnen upplevdes även mycket mer ängsliga och mammiga. Alltså dem sökte uppmärksamhet hela tiden. Tänk på det med övervik och tänder. Är ju inte barnens fel att ni håller på att truga i dem välling när dem inte alls behöver det.

Oj, vet du, jag tror inte det är vällingen som är orsaken, jag är väldigt förvånad att du har sådan kunskap om de enskilda familjernas matvanor.

/Mor till en smal (alltid varit) tonåring som drack välling tills han var 6 och alltid varit en självständig krabat och inte det minsta ängslig, precis som mina vänners vällingbarn. Det enda barnet i vår bekantskapskrets som har en tendens till övervikt är ett långtidsammat barn
  • sextiotalist
    MrsMikas skrev 2014-03-20 12:38:15 följande:
    Storasyrran här hemma slutade precis dricka välling på eget bevåg, 4,5 år gammal. Hon är pinnsmal o har utmärka tänder (förutom den som fick lite stryk när hon stod på näsan i en stentrappa, men det är ju inte vällingens fel). På slutet använde hon iofs mugg istället för flaska om det nu gör nån skillnad.

Lillebrorsan på strax över året dricker välling på kvällen. Han är allt annat än mammig och ängslig, riktigt framåt och kaxig liten kille som trots massa sjukdagar fixar inskolning på förskola utan större problem. Och nä, han har inte anknytningsproblem eller nåt sånt, han är bara framåt, nyfiken och väldigt trygg. Trots vällingen...

Så lolitajohos inlägg ger jag inte mycket för. Låt ungarna dricka välling så länge de vill. Men är man rädd om tänderna kanske man kan se till att vällingen dricks innan tandborstningen...

Åh, det glömde jag. förutom att min son alltid varit på gränsen till underviktig så har han dessutom aldrig haft ett enda hål i sina tänder (16 år numera)
  • pigglet
    Lolitajoho skrev 2014-03-20 09:35:41 följande:
    Mina barn är långt ifrån överviktiga. Av de 3 barnen är det inte en enda som har haft ett enda hål. Trots att de druckit välling tills de varit 5-8 år.
    Inte överdrivet mammiga heller.
    Och jag har aldrig trugat i dem välling. De har druckit det helt frivilligt.  :)
  • lall

slutade när hon var 9 månader...

• acinomh
    Busbellan skrev 2010-01-31 20:05:34 följande:
    Dottern på 2,5 år dricker välling än ur flaska. Äldsta dottern drack välling tills hon var 6 år, hela tiden ur flaska.
    ser ingen anledning till att sluta med vällingen om inte barnet vill det och ser inte heller nåt problem med att den dricks ur flaska smile1.gif
    Va härligt att läsa....
    Mina grabbar älskar också vällingen.... Min store grabb 11år, sluta när han va sex år och drack ur flaskan...Han sa att nu är det slut på det mysiga...  Nu kan han ta en kopp med välling då och då...
    Sen tycker jag att det känns gött att de får i sej en flaska innan dagis, och man vet att de blir mätta för natten...
    ( Det finns ju vuxen välling..... )
Svar på tråden Hur länge får barn välling??