• Mara

När är det dags att börja tugga med stängd mun?

Vid vilken ålder börjar du få ditt barn att tugga med munnen stängd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 11:08
    Det kan hända att det finns barn som helt spontant tuggar med stängd mun från den dagen de börjar äta. Men det var inte riktigt det frågan gällde. Det jag undrade var när man som förälder bör försöka få barnet att tugga med stängd mun (och då är det alltså förutsatt att barnet inte självmant gör detta redan från början).
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det dags att börja tugga med stängd mun?
  • lövet2

Runt 6-7 år. Då har 6-årständerna kommit, och munnen har vuxit tillräckligt för att maten ska kunna rymmas där även om munnen är stängd.

• Apmor2

Min son har alltid ätit med stängd mun. från det han började med att äta fast mat, nu e han 4 år.. men ärligt 6år?? dom kan nog äta med munnen stängd från och med dom fått tänder iaf.

O vad menar du med 6års tänder?

lövet2 skrev 2010-02-01 07:50:13 följande:
    Runt 6-7 år. Då har 6-årständerna kommit, och munnen har vuxit tillräckligt för att maten ska kunna rymmas där även om munnen är stängd.
    Om maten inte får plats kan man fundera på om det är dax att ge mindre mat åt gången..
  • Malleballebuse

Klart man ska äta med stängd mun.
    Varför låta barn skaffa sig en olat helt i onödan som dessutom är urjobbig för alla att jobba bort.

• lövet2
    Apmor2 skrev 2010-02-01 07:55:52 följande:
    Min son har alltid ätit med stängd mun. från det han började med att äta fast mat, nu e han 4 år.. men ärligt 6år?? dom kan nog äta med munnen stängd från och med dom fått tänder iaf. O vad menar du med 6års tänder? Om maten inte får plats kan man fundera på om det är dax att ge mindre mat åt gången..
    Om jag ska tvinga en 2-åring att tugga med stängd mun, så innebär det:
    1. Att h*n kan äta ½ tsk mat åt gången
    2. Att h*n inte kan äta vid förkylning/nästäppa

Runt 6-7 år är det där inget problem. Munnen växer hela tiden, och jag begär inte av mina barn att de ska äta "väluppfostrat" innan de fysiskt klarar av det med matglädjen i behåll.

• Apmor2
    lövet2 skrev 2010-02-01 08:02:56 följande:
    Om jag ska tvinga en 2-åring att tugga med stängd mun, så innebär det: 1. Att h*n kan äta ½ tsk mat åt gången 2. Att h*n inte kan äta vid förkylning/nästäppa Runt 6-7 år är det där inget problem. Munnen växer hela tiden, och jag begär inte av mina barn att de ska äta "väluppfostrat" innan de fysiskt klarar av det med matglädjen i behåll.
    det handlade inte om tvång utan om dom var kapabla till det och det är en normal 2 åring.. Alla har svårt att tugga med munnen stäng vid förkylning, men återigen det handlade inte om tvång.
  • Apmor2

min son åt mer i taget än en 1/2 tsk när han var 2 och då med munnen stängd, inte för att vi sa åt han och tvingade honomutan för att det föll sig naturligt för honom.

• lövet2
    Apmor2 skrev 2010-02-01 08:16:32 följande:
    det handlade inte om tvång utan om dom var kapabla till det och det är en normal 2 åring.. Alla har svårt att tugga med munnen stäng vid förkylning, men återigen det handlade inte om tvång.
    I så fall omformulerar jag mig:
    Före 6-7 år anser jag inte att man som vuxen ska lägga sig i om barnet tuggar med öppen eller stängd mun. Har de kommit på hur man gör före det, så är ju allt bra. Annars får man börja göra något åt saken när de är tillräckligt stora.

• Aiwendil

Men alltså.. 1 år.. vem har svarat 1 år?
    Hur ska en ettåring fatta att man säger "stäng munnen när du äter"..? haha

Jag svarade 4 men visst kan man börja träna det innan OCH efter...
    Min son på snart tre har jag i allafall ännu inte påpekat att äta med stängd mun.
    Det tar jag när det känns som att det är dags!

Minus 10,6 kg
  • Cloud Berry

Öh, tänker folk verkligen på det? Är det viktigt för er som förälder menar ni?

• Stargirl

Vi påminner om det till våran 3 åring sedan ett tag tillbaka. Man smaskar inte och man tuggar med stängd mun. 6 åringen får påminnelser ibland....8 åringen klarar det utmärkt. Tycker det tillhör gott bordsskick att tugga med stängd mun. Vet vuxna som smaskar och tuggar med öppen mun...antagligen för att ingen berättat för dem hur otrevligt det är. USCH!!!

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
Svar på tråden När är det dags att börja tugga med stängd mun?