• Stårschan

Accelerera förkortar du till...

I talspråk är vi inte många som säger att vi "accelererar med bilen", utan vi förkortar ordet. Men hur stavar du till förkortningen?

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Accelerera förkortar du till...
  • Butterscotch

Det har jag nog aldrig funderat på, i skrift skulle jag skriva ut hela ordet även om jag förkortar det i talspråk.

• annca

Säger som föregående talare, men OM jag nån gång skulle förkorta det så blir det nog bara

Butterscotch skrev 2010-02-01 09:49:35 följande:
    Det har jag nog aldrig funderat på, i skrift skulle jag skriva ut hela ordet även om jag förkortar det i talspråk.
    i samanhanget att "bilen har mycket acc.", inte något man gör.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

(Men så konstigt det där blev då! Sirap i nätverket här igen...)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • lövet2

När jag skriver förkortar jag inte, utan då skriver jag hela ordet.

• AasaC

Jag har aldrig tänkt på det eftersom jag aldrig förkortar det ordet ... varken i skrift eller tal. Jag säger accelerera.

• Stårschan
    AasaC skrev 2010-02-01 09:59:57 följande:
    Jag har aldrig tänkt på det eftersom jag aldrig förkortar det ordet ... varken i skrift eller tal. Jag säger accelerera.
    OK. Jag har nästan aldrig hört någon privatperson säga hela ordet i dagligt tal.

Själv känner jag mig för osäker, så i skrift skulle jag nog skriva ut hela ordet. men om jag tvingades skriva ut det förkortat så skulle jag använda 'axa', av någon anledning.
    Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Hallonmun
    AasaC skrev 2010-02-01 09:59:57 följande:
     samma här...
  • AasaC
    Stårschan skrev 2010-02-01 10:03:10 följande:
    OK. Jag har nästan aldrig hört någon privatperson säga hela ordet i dagligt tal.Själv känner jag mig för osäker, så i skrift skulle jag nog skriva ut hela ordet. men om jag tvingades skriva ut det förkortat så skulle jag använda 'axa', av någon anledning.
    Jag förkortar inte särskilt många ord över huvud taget. Det passar inte mig, tycker jag. Det låter liksom löjligt om jag skulle prata med slangord eller köra med förkortningar. Jag säger även fjärrkontroll (ett ord som många brukar förkorta eller kalla för annat). Fast ordet TV förkortar jag i alla fall. Det skulle kanske låta lite väl överdrivet om man skulle säga televisionen eller televisionsapparaten.  
  • Frila2

Jag förkortar inte ordet varken i tal eller skrift.

Svar på tråden Accelerera förkortar du till...