• AstraTrillian

Bali, Filippinerna, Vietnam eller vart ska vi? Tips tack!!!

Vi tänkte dra iväg med ryggsäck och 5-årig dotter i sommar. Gärna till vänliga sydostasien. Vi vill ha riktigt fin regnskog, dykning, malariafritt och budgetboende. Vart ska vi?

Funderat på många olika ställen som tex Bali (känns väldigt turistigt och Lombok har malaria), norra Sulawesi (dyrt), Vietnam (dålig dykning), Filippinerna (tyfoner och regn i Juli). Kanske har jag fel? Någon Baliexpert kan kanske ge roliga tips? Eller någon annan resenär tipsa om nåt ställe vi inte alls tänkt på.

Thailand och Malaysia vill vi inte till

• Svar på tråden Bali, Filippinerna, Vietnam eller vart ska vi? Tips tack!!!
  • Sir Charles

Du ska till Filippinerna, närmare bestämt till El Nido! Som Thailand var för 30 år sen typ. El Nido ligger på ön Palawan, och där finns förutom El Nido sköna ställen som Port Barton och Sabang. Var där förra våren, helt grymt!

• AstraTrillian

Tack för tipset! Nu har vi redan bokat resa och det bidde Indonesien. Sommaren på Phillipinerna verkar ha lite ostadigt väder. Vilken månad/månader var du där? Dök du?

• AAnna72
    AstraTrillian skrev 2010-02-19 11:28:13 följande:
    Tack för tipset! Nu har vi redan bokat resa och det bidde Indonesien. Sommaren på Phillipinerna verkar ha lite ostadigt väder. Vilken månad/månader var du där? Dök du?
    Spännande! Vart i Indonesien ska ni? Vi har varit där 2 gånger, första gången på Bali + Gili-öarna och andra gången norra Sulawesi. Dykningen på Sulawesi var oslagbar! Längtar tillbaka!

: )
  • Leiben
    Sir Charles skrev 2010-02-19 10:38:20 följande:
    Du ska till Filippinerna, närmare bestämt till El Nido! Som Thailand var för 30 år sen typ. El Nido ligger på ön Palawan, och där finns förutom El Nido sköna ställen som Port Barton och Sabang. Var där förra våren, helt grymt!
    Helt klart rätt!
  • AstraTrillian
    AAnna72 skrev 2010-03-09 22:29:33 följande:
    Spännande! Vart i Indonesien ska ni? Vi har varit där 2 gånger, första gången på Bali + Gili-öarna och andra gången norra Sulawesi. Dykningen på Sulawesi var oslagbar! Längtar tillbaka! : )
    Åh, vi valde mellan norra Sulawesi, Bunaken etc, och Balitrakterna men det blev Bali pga priser. Men vi ska ta en tur till östra Java där vi hittade en nationalpark och förhoppningsvis Flores  och Komodo för lite varaner och DYKNING!

När var ni du på Bali, och vilken årstid? Jag skulle bli jätteglad för lite tips. Vi kommer helt skippa Kuta och likande ställen och försöka hitta lung och ro med bra budget. Jag är grymt sugen på att försöka hitta Mantaray och Mola mola. Och såklart små dvärgsjöhästar.
  • Joverix

Ja, det kan var lite tyfonväder på sommaren på Filippinerna. Var där i juli för 4 år sedan och det regnade halva tiden. Men vykortsvackert är det!

• caroline 32

Jag har rest runt på Bali i 5 veckor, men det var typ 1997. Så länge man håller sig från Kuta så är det underbart ! Mycket fint att se och uppleva.

• AAnna72

Vi reste till Bali på sommaren. Kommer inte ihåg vilket år, men kanske 5-6 år sedan. På Bali bodde vi på Sanur Beach i 5 nätter, det var ok men jag skulle nog inte åka till samma ställe igen. Finns bättre ställen på Bali. Vi åkte runt en del med privat taxi och såg lite vulkaner, fina byar, landsbygd etc. Sedan åkte vi till Gili-öarna som jag tyckte mkt om. Var både på Gili Air och Gili Meno. Båda var bra. Osäker på om det finns malaria där, om inte så är det absolut att rekommendera! Bodde bra o billigt nära stranden, helt ok mat och bra dykning. Vi dök med http://reefseekers.net/ som då höll till på Gili Air och Flores. Nu tror jag bara att de finns på Flores. Kolla gärna upp dem om ni ska österut mot Flores o Komode. Superbra o seriösa guider som värnade om miljön och alla fiskar! Skulle verkligen vilja åka till Flores och dyka. Har kikat lite på en dyktur med en stor segelbåt som heter Komodo Dancer. Nu har vi fått en liten bebis så det får nog vänta ngra år!

Lycka till med resan! Det blir säkert superbra. Själva håller vi på och kika på resmål till januari 2011... Var inne på Thailand (Koh Lanta) men nu har vi börjat fundera på Palawan på Filippinerna..

• AstraTrillian

Vi var på Bali i 5 veckor och hade det jättebra. Reste runt och hittade några guldkorn, Lembongang och Amed som var fantastiskt! Dykningen var helt suverän, bästa i mitt liv. Balineserna var väldigt trevliga och religonen spännande. Det jag saknade var skog och områden med färre turister.

• SVejsan

Vad sjutton hände...

Bali är väl Australiensarnas "kanarieöarna"?

Nu är vi ju inte några dyk-fantaster så det kan vi inte uttala oss om... Men vi var till Vietnam och Kambodja i vintras och kan varmt rekommendera länderna. Folket är fattigt men vänligt. Saigon, Mekongdeltat, Mui Ne i Vietnam och Pnom pehn, Sinoukanvlle, Seam reap (Ankor wat) i kambodja. Det var lite halvbra snorkling i Sinoukanville... Tog ingen malariaprofylax efter koll med smittskyddsexperter..

Annars så rekommenderas vykortsvackra lagunön Aitutaki i söderhavet (Cook Islands), där fanns snorkling i absolut världsklass. (inga läbbiga djur på land heller typ giftspindlar elle giftormar) - resan kostar dock, och ögruppen är ju inget stort ställe.

Thailand : Hua Hin, Koh Samui, Bangkok, Chiang Mai osv känns ju lite 90-tal Man var glad att man hann dit då...Satsa på någon av de "nya okända orterna".

Till Filippinerna var jag för 20 år (vad tiden rusar). Tyvärr bara till Cebu och Manilla och dessa ställen lockar inte igen - men man får väl se om några av de andra öarna kan få sig besök... 

Dock så gäller ju för hela sydostasien och söderhavet att det finns risk för myggburen dengue-feber. 

• SVejsan

Oj jag uppfattade inte att ni varit iväg, Knorpan...
    Vad bra att ni hittade guldkorn och trivdes!

Nu är det väl bara att planera nästa resa

Svar på tråden Bali, Filippinerna, Vietnam eller vart ska vi? Tips tack!!!