• majoba

Hjälp mig att våga igen!

Hade också en första hemsk förlossning (på papperet normal), var oerhört ledsen efteråt då jag insåg att vår son aldrig skulle få ett syskon förr jag skulle aldrig gå igenom en förlossning igen.
    Men, knappt två år efter var det dags igen. Hade då gått på Aurora-samtal och pratat igenom min första förlossning, gått profylaxkurs och fått stödsamtal av en doula.
    Mitt andra barn födde jag i stort sett hemma (han kom i bilen men allt "jobb" gjorde jag själv, i badet med duschen på, helt underbart).
    Det som utgjorde den stora skillnaden för mig under andra förlossningen var att jag SLAPPNADE AV och följde med min kropp istället för att kämpa emot den.
    Utan att veta om det (läst om det först senare) använde jag mig av en slags "dykteknik", som du kanske har hört talas om? Här är en länk till den:

www.barnmorska.net/artiklar/forlossning/103-dyktekniken.html

Detta plus "smärtlindring/avslappning" med vatten/dusch gjorde min andra förlossning till en otrolig upplevelse.

Här är ytterligare en länk med bra läsning och tips:

www.profylax-akademin.se/files/profylaxkurs.html

Sammanfattningsvis:

Var inte rädd för smärtan (den är ju på intet sätt farlig i sig), lär dig nu, innan förlossningen, vad du kan göra för att lindra den, t ex genom andning/avslappning eller ett skönt bad. Slappna av och följ med din kropp.

Hoppas att detta hjälper dig
    P.S Andra förlossningen brukar också gå lättare/snabbare, kroppen har ju gjort det förr då.
    P.S 2 Ser just nu fram emot min tredje förlossning i början av maj

Svar på tråden Hjälp mig att våga igen!