Inlägg från: MammaMajs |Visa alla inlägg
  • MammaMajs

    Barnfamiljer - vad äter ni ikväll?

    Rester, uppstekt ugnspankaka med quornbitar. Slappt och skönt med rester :)

  • MammaMajs
    Flutterby skrev 2010-03-04 11:16:29 följande:
    Kan man få receptet?
    Jag gör den lite på en höft men ungefär såhär :)

    Jag använder fullkornslasagneplattor som jag sätter i en kanna med vatten så de mjuknar lite medans jag gör lasagnen (så slipper man hårda kanter och hårda bitar i) gör sås på ca 25g margarin och 3-4msk vetemjöl späder med mjölk eftersom till ca 1 liter sås krydda med örtsalt och färskmalen svartpeppar.

    Hacka 1 stor gul lök och 1dm purjoölk som får fräsa tills de mjuknar, tillsätt 300g quornfärs och stek på. Tillsätt 5dl krossade tomater och ca 1dl fryst hackad spenat och 1/2 burk konserverade eller 1dl frysta majskorn. Jag brukar krydda med tacokrydda och färskmalen svartpeppar, kanske lite chilisås.

    Ibland sätter jag i lite kokt broccoli eller annat som kan passa.

    Jag lägger sås i botten sedan plattor-sås-färrssåsen-ost, brukar använda 3-4dl riven prästost.

    Hoppas det inte blev för rörigt :) Det här räcker till en stor form och blir middagtvå gånger  till oss 2 barn och 2 vuxna
  • MammaMajs
    Flutterby skrev 2010-03-04 12:18:41 följande:
    Tusen tack! Ska man blötlägga plattorna i kallt eller varmt vatten?
    Kallt brukar jag använda och de får ligga i vatten 5-10 minuter ungefär, gör faktiskt stor skillnad tycker jag :)
  • MammaMajs
    Sara K skrev 2010-03-04 17:56:23 följande:
    hur länge ska den vara i ugnen förresten??
    Det beror på lasagneplattorna, mellan 20-30 minuter beroende på om det är fullkorn eller vanliga (ej förkokta tar ca 40-50 minuter) men det står på paketet. Jag brukar köpa Kungsörnen och ha den ca 30 minuter i ugnen :)

    Alla är nöjda och glada efter mate i alla fall!
  • MammaMajs
    Kina79 skrev 2010-03-04 17:38:20 följande:
    Tack för receptet på lasagnen, det verkar kanongott Ska definitivt testas nån dag.Idag blir det gulaschsoppa med creme fraiche + knäckebröd eller mackor.
    Varfågod, bra med en tråd där man kan få lite inspiration när man står och kliar sig i huvudet innan man ska laga mat :)
  • MammaMajs
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-03-04 20:32:17 följande:
    Idag blev det lasagnette, sånt där paket man köper färdigt med pasta och såsmix och så tillsatte jag bara köttfärs, lök, vitlök, krossade tomater, mjölk, vatten och riven ost. Lite fusk kanske men går snabbt och smakar helt ok. Lite majs och sallad till bara.
    Nu är jag inte ute efter att gnälla på dig, men jag tycker ofta att det tar lika lång tid även om man köper ett sånt "hjälpkit" har provat tex färdig pajskalsmix men det gick inte fortare i slutänden ändå :)
  • MammaMajs

    Klyftpotatis och linsbiffar med currysmak (bägge hemmalagade) har blivit mycket potatis de senaste dagarna då jag "hittade" en påse potatis i kylen som börjat sätta groddar :)

  • MammaMajs
    Analoga skrev 2010-03-10 22:07:51 följande:
    Eeeh - ja vi brukar ha ketchup till köttbullar och makaroner  Har ingen annan sås, och har heller aldrig hört talas om att man har sås till det, bara om det är potatis till I mina öron låter det som att det skär sig ihop med pasta.Men man lär sig något nytt varje dag
    Vi brukar också ha sås till pasta ibland, ibland kall och ibland varm sås. Det fungerar jättebra, men smaken är som baken :)
  • MammaMajs
    MaLiQe skrev 2010-03-11 13:34:55 följande:
    Ikväll ska vi ha köttgryta och ris. Kokta ärtor och morötter till.1pkt nötgrytbitar1 gul lök1 skalad/skivad morot1 vitlöksklyfta1 köttbuljong2msk soyaaromatvitpepparlagerblad3dl grädde1msk vinbärsgele
    Arkiverar det och skall prova att göra vegetarisk gryta på samma recept. Vad för slags vinbärsgele använder du?
Svar på tråden Barnfamiljer - vad äter ni ikväll?