• Hanah

Barnfamiljer - vad äter ni ikväll?

Adoniram skrev 2010-02-25 19:12:31 följande:
    I Danmark äter man rågbröd dygnet runt. Det är som om all mat ska ätas på en skiva rågbröd. Sill, köttbullar, rostbiff, ja stort sett allt.Nu har jag haft en vecka där frugan har varit på semester och jag har varit ensam hemma. En hel vecka utan rågbröd. Helt fantastiskt!(Ska kanske säga att jag bor i Danmark och är gift med en danska)

Här blev det köttfärssås ikväll.
  • Hanah

Här blev det bara makaroner och stekt falukorv ikväll, ibland orkar man ju bara inte stå o laga mat...

• Hanah
    Kina79 skrev 2010-03-06 17:20:12 följande:
    Man måste ju va medlem för att få läsa hela receptet Det lät jättegott av det jag kunde läsa.Här blir det troligtvis köpepizza ikväll
    Aha, oj då... Här är receptet:

Ingredienser 2 grillade kycklingar
    2 små plastburkar med marinerad vitlök
    (finns i lösvikt, vi brukar ta Thai-chili och Gazpacho eller örtmarinerad vitlök)
    2 pkt bacon
    2-3 paprika i olika färger
    ca 5-7 dl grädde
    1 purjolök
    ca 1 dl salta jordnötter

Gör så här
    Bena ur kyckling. Bryn den lätt i oljan från marinerade vitlöken i en stor gryta.
    Strimla purjo och paprika och lägg i grytan. Fräs en stund så det blir lite mjukt.
    Blanda i grädde och vitlök.
    Hacka bacon och knaperstek.
    Häll bacon och jordnötter överst i grytan.
    Servera med jasminris.
  • Hanah
    MaLiQe skrev 2010-03-17 18:32:13 följande:
    Till lunch hade vi hemmalagade hamburgare med tillbehörNu till middag blev det lövbiffs gryta med svamp och lök och till det potatistärningar i ugn och sallad.
    Hur gör du lövbiffsgrytan?
  • Hanah
    Solaris skrev 2010-03-31 15:48:15 följande:
    Falukorv med makaroner, men  det känns lite trist, vil  göra någon god pastasås på falukorven men har inget gott recept, någon som har tips?
    En dag för sent, men det här är en god och enkel rätt med falukorv!

300 g makaroner
    400 g falukorv
    1 lök
    3-4 msk tomatpuré
    1 ½ dl köttbuljong
    1 ½ dl matlagningsgrädde
    Salt
    Peppar
    1 tsk oregano
    2-4 krm timjan
    Riven ost

Koka makaronerna. Skär korven i stavar och hacka löken, fräs i stekpanna. Tillsätt tomatpuré, buljong och grädde. Smaka av med kryddor, låt puttra och red ev av. Varva korv, makaroner och röra i ugnsfast form. Lägg på ost och laga i ugnen på 175 grader i ca 20-30 minuter.
Svar på tråden Barnfamiljer - vad äter ni ikväll?