Inlägg från: lillälva |Visa alla inlägg
  • lillälva

    I år blir de 4 år...!!! (och 3 av dem ska få syskon snart...)

    Emma - usch! Hoppas ni andra slipper! Vi har (peppar, peppar) inte haft magsjuka här sen Alicia kom - skönt!

    Jaha, idag har vi bf här, men det är så lugnt så lugnt! Har varit i stadsparken och vandrat runt hela fm... får se om det ger resultat!

    Ha det så gott!

  • lillälva

    Nej, det jag gör allra minst är att föda barn känns det som Inatt trodde jag det var på g, men så stannade det av i morse och idag har jag inte haft några direkta sammandragningar alls... nåja, det är bara att gilla läget och göra det bästa av väntetiden

    Ha det så gott allihop!

  • lillälva

    Komiskt, min syster sa det igår, att jag skulle köpa sånt the... hade faktiskt inte hört talas om det innan, men nu kanske jag får göra det då jag tänkte börja med att dammsuga lite så får vi se!

    Idag ska jag till bm och kolla så att bebisens hjärta slår som det ska. Men det känns så, full fart i magen som vanligt.

    Det som är farligt när man är hemma är att man (jag) handlar alldeles för mkt på nätet (precis som du sa Jossan). Har blivit en del tradera och annat, till jag insåg att vår ekonomi kommer snart inte att vara densamma längre

  • lillälva

    Mia - rätt uppfattat! Här är det lugnt! Så här länge var jag inte gravid sist - nytt rekord Man blir lite knäpp tillsist och analyserar varenda tecken på att det kan vara på g!

    Jossan - nu får du ta och vila så att du piggar på dig! D får väl städa
    Vad bra att du trivdes bättre med den nya bm förresten! Kanske har vi samma nu, man vet aldrig!

    Facebook var det ja... så småningom!

    Nu ska jag titta på senaste Wallanderfilmen...

  • lillälva

    Hej och tack för hälsningar o sms! Nu är vi hemma - skön t! Var fullt på BB, så det var inte tyst och lugnt direkt! Hade gärna åkt hem tidigare, men först idag var alla prover färdiga och godkända. Det var visst lite extrakollar när de är så stora.

    Vi mår fortfarande bra. Jag känner mig mkt piggare än efter Alicias födsel, och mycket mindre hispig att allt ska vara si eller så Nu vet man att det blir bra ändå!

    Alicia är mkt stolt och glad! Hon har redan bestämt att hon ska "hålla bebisen och titta på film ikväll". Det är mysigt att hon är så förtjust i honom!

    Förlossningen, tja, vad ska man säga. Visste ju innan att det förmodligen inte skulle bli som sist, men det är svårt att företälla sig att det ska skilja så mkt. Främsta skillnaden var tidsåtgången. Mad Alicia var det ju så segt! Ett och ett halvt dygn ungefär, och dropp och grejer. Nu åkte vi in kl 22 och kl 00.43 var han född. Det var väl aningen för intensivt i öppningsskedet, medan utdrivningsskedet tog nån timma. Dock på det hela taget gick det bra! När jag väl var med på att"nu kör vi". Men visst blev jag lite "överrumplad" att allt kom över mig så fort, och det blev personalen på förlossningen oxå. När jag kom in pratade de om att jag skulle få åka hem över natten, och sen var det typ dax att krysta... nåja, det gick ju bra! Sen att han var så stor, det hade vi inte fått några hintar om innan. Jag hade ju gissat att det var ett större barn än Alicia, men inte närmare fem kilo   Det var  nog inte värre att föda pga vikten, men det var tur jag inte visste det innan, för det låter ju som om det ska vara värre. Sen blev det lustgas som sist, och det var ju inte tal om ngt annat heller, det hade inte hunnits med.

    Just nu är största kruxet amningen, vi får se om jag står ut! Annars blir det ersättning den här gången. Var inte värt allt slit jag hade med Alicia. Ska dock ge det några dagar till...

    Det var en liten kort rapport... nu ska vi se om vi kan skapa lite rutiner här så småningom - kan vara spännande att se

    Ta hand om er!

  • lillälva

    Maria - flyttrapport?! Hoppas att allt flutit på bra! Spännande!

    Här är det sömnbrist men jag lever på adrenalin ännu!

    Linda - förlossningen startade med att (varning för äckelmagade att läsa vidare...) slemproppen släppte lite successivt under eftermiddagen och vid åtta misstänkte jag att vattnet gick. det var dock så lite att jag inte var helt säker först, men sen satte värkarna igång direkt, och då var det ju inget att tveka på!

    Alicia är glad och stolt och lite svartsjuk! Hon vill sitta i mitt knä osv, men samtidigt hjälpa till och berätta för alla om lillebror, som hon kallar för hon Idag kallade hon mig för "tråkmamma"... ja, ja, får gottgöra henne framöver!

    Idag  har vi gått vagnpromenad, och det gick bra! Vi har även kollat gulsoten som gått tillbaka lite, så det blir ingen solning, skönt! Var inte lockad av att återvända till BB...

    Jossan - håller med om att kosläppet är en hit!

  • lillälva

    Hej på er!

    Maria - oj, inga garderober. Då bllir det ju svårt att få undan grejer förstås. Skönt att ni är på plats iaf! Blir spännande att inreda så småningom!Och att hälsa på och se hurni har det

    Här sitter jag med en sjuk bebis Just nu är läget stabilt, men vi har haft ett par riktigt tuffa och oroliga dygn - inte vad vi planerat!

    För att göra en lång historia kort - Isac blev slöare och slöare, orkade inte äta, svårt att andas. Har undersökt akut två ggr, han verkar inte ha fel på hjärtat eller lungor, utan det är förmodligen rs/förkylning. Han var nästan skinnflådd i halsen av blåsor, och vem vill äta då? Sen är han slemmig i halsen oxå, och det är nog det som orsakar att han blir ansträngd att andas. Så det har varit oroligt, men efter återbesök på akuten idag känns det lugnare. Sen hur han redan hunnit utveckla detta är ett mysterium, verkar alla tycka, men så är det i alla fall. Så nu pumpar jag lite mjölk och så får han ersättning m flaska, för han inte orkar suga.

    Imorgon ska Alicia och jag gå till förskolan och hon ska bjuda på glass - gissa om hon ser fram emot det

    kram på er!

  • lillälva

    Hej hej!

    Jossan, 39 dagar! det kommer att gå fort! Spännande!

    Linda, du får ta och krya på dig!

    Här är det upp och ner! Lite bättre med förkylningen, lite piggare bebis. Dock har han haft blod i avföringen i ett par dagar, vilket resulterat i nya akututryckningar - suck! När det är så små barn, får man ju komma in direkt tilll barnakuten, och nu kan man säga att vi har klippkort där. Inte alls kul, men vi har fått mkt bra bemötande. Skönt att vi  bor så nära. Jag har känt att jag har legat på gränsen för vad jag orkar med, men idag känns det lite bättre i alla fall. Mycket beror nog på sömnbrist, då är det svårt att vara helt klartänkt. Sen blir man såklart "knäckt" för varje blodig blöja, att inte veta vad felet är! Jag tror jag blir lite överanalyserande, varför han skriker, om han har feber eller inte osv... Vi ska göra en allergiutredning om en vecka, men det känns länge att vänta! Har uteslutit mjölkprotein ur kosten, vi får se om det gör ngn skillnad.

    Sen en positiv sak. Ni vet att Alicia inte har velat släppa blöjan. Hon har ju varit torr länge på dagarna, men vägrat kissa på potta/toa utan tagit på en blöja och kissat i den. BVC har sagt att hon kommer att börja med potta när hon är redo, men vi har ju känt lite hopplöshet. Så i förrgår deklarerade hon att nu hade hon slutat med blöja, så nu ska vi bara köpa bebisblöjor. Sen dess har hon kissat på potta, och i natt sov hon utan blöja utan att kissa på sig. Så skönt! Och hon är så stolt och "stor" som hon säger.

  • lillälva

    God kväll på er! Två småttingar som sover där nere - underbart

    Här har det varit lite upp och ner de senaste dagarna. Fredrik började jobba i måndags, vilket vi bestämt sen tidigare, men nu ångrade jag lite på att han inte tog alla tio dagarna... Vara hemma med två sjuka barn när man känner att man går på knäna har varit en riktig utmaning - dags att inse att man inte är superwoman lixom! Nu är dock framförallt Alicia mycket piggare, ingen feber och betydligt mindre förkyld - skönt! Tyvärr känner hon sig nog lite åsidosatt nu, men vi har försökt att gottgöra henne idag när vi har varit hemma båda två.

    Igår var Isac två veckor gammal, och det firade han genom att vända sig från mage till rygg. Ingen bebis man lägger ifrån sig på soffan direkt. Han är oxå piggare nu, så vi kan slappna av lite. Ordentligt förkyld och rosslig, men tre dagar utan blod i bajset. Förmodligen har läkaren rätt i att han är allergisk mot mjölkprotein. Jag har ju uteslutit det nu, samt gett mjölkfri ersättning. Vore så skönt om det var det, istället för något som måste opereras (minns inte vad det kunde vara, stängde väl öronen när läkaren gick igenom möjliga scenarier). På tisdag blir det pricktest, vi får väl se om det visar på något. Säkert resultat uppnås tydligen först efter tidigast sex månaders ålder... Han har kommit igång att äta bättre nu oxå, och går upp istället för ner - måste vara ett gott tecken!

    Jossan - det vore dålig timing att föda när D är borta - du får allt ta och vänta lite till!

    Linda - hur fick ni Oliver att sluta med vällingen? Alicia är så "kär" i kvällsvällingen att det kommer att bli en kamp! Smidigt är det ju oxå! Hur var det på aurora? Jag gick på ett "amningsaurora" eller vad de kallade det, men jag tyckte inte alls att det gav något. Kanske för att det inte var jag utan bm som tyckte jag skulle gå

    Maria - hur har ni det bland flyttkartongerna? Känns det bra?Ska bli spännande att se hur ni har det så småningom!

    Förresten, idag kom jag i mina jeans igen! (visserligen ett par med MKT låg midja, men ändå) Underbart efter att ha gått i gympabyxor några månader

    Nu får ni ha en skön helg allihop!

  • lillälva

    Hej på er!

    Jossan - vi var på ryhov i onsdags för lite tester, måste ha krockat med det! Trist, hade varit roligt att träffas!
    Tar GÄRNA emot besök nu! Det är ju som det är, man är helt slut osv, men jag kan ju inte gömma mig tills jag är pigg och utvilad igen  och skrikande bebis vet ni ju hur det låter
    Har varit skönt att det kom en långhelg nu, F har varit hemma och även Alicia har fått lite uppmärksamhet - idag ska de förresten på "Barnens dag" i Huskvarna, kanske nån mer som ska dit!? Ikväll kommer mamma och ska stanna till onsdag - man är lyckligt lottad som har möjlighet att få lite hjälp!

    Linda - skönt att det iaf känns lite bättre inför förlossningen! Hoppas du har turen att få lika bra personal som jag fick denna gång! Var enorm skillnad mot sist - nu ångrar jag att jag inte bad att få byta bm förra ggn!

  • lillälva

    Så kom jag på en annan sak. Har ett pkt babysemp ersättning och ett paket NAN ersättning samt några 2-dl babysemp här hemma. Om någon av er (Linda, Jossan) tänkt er att köpa hem och ha något sådant hemma, kan ni komma förbi och hämta här i stället! Känns trist att slänga, och Isac får inte så mycket som andas mjölk under sitt första år, så vi kommer inte att göra åt det!

  • lillälva

    Jossan - då vet du att du kan få ersättning av mig! kan tipsa om flaskorna som finns på apoteket och på ICA Maxi (MUM) (de finns säkert på babyproffsen med, men jag har inte sett dem) Det är helt nya flaskor fria från alla farliga plaster osv. dessutom är det samma tanke som med dr Brown-flaskorna, att de ska förhindra att barnen sväljer luft när de äter. De här är dock mkt smidigare att diska och de tål högre temeraturer än Dr Brown, dessutom billigare och har en sugvänligare napp! *borde nog bli försäljare, sån reklam som det här blev*

    Alicia var oxå helnöjd med barnens dag! Det bästa var nog ansiktssmålningen och att klättra i nån speciell ställning, hon pratar fortfarande om det.

    Ja, det verkar vara mjölkallergi, även om testet var negativt. Ofta visar det inget på så små, så det var en chansning. Blödningarna slutade ju dock i och med att vi tog bort mjölk, så det tyder ju på det. Nu blir det nya tester om några månader, och sedan runt ett år. Innan dess är det strikt mjölkfritt, och det är ju inte så svårt näår han är så liten! Då får vi provocera om allt verkar bra. Dock verkar det vara fler saker han inte tål, för hans ont i magen och skrikighet har snarare blivit sämre med tiden, tyvärr. Vi väntar nu på nya direktiv. Förmodligen får jag sluta amma, för det är så svårt att kartlägga allergier på så små. Dessutom kan han ju ha "bara" kolik, som gör att han har ont och skriker, för att tarmen är omogen. Svårt att veta. Nu hoppas vi på att åtminstone nätterna kommer att bli lugnare inom en snar framtid. Nu är det var och varannan timme han vaknar pga magont och är ledsen. Man känner sig liiite sliten alltså! Men, inte så mkt att göra mer än att försöka trösta och bära så mkt som möjligt.

    Linda, det är verkligen ovärderligt att vila lite inför förlossningen! Jag kände mig mkt piggare efter förlossningen denna gång, och tror bla det berodde på att jag varit ledig och vilat mer innan än förra ggn! Hoppas lill*n vänder sig tillrätta nu då! En kollegas son vände sig rätt när det var två veckor kvar, så än finns det ju tid!

  • lillälva

    Hejsan!


    Vi har varit "nedkopplade" ett tag här.... fel på nätet. Nu ska det vara fixat, dock.

    Sen har barnen varit sjuka, och nu är Isac dunderförkyld igen. Det är inget att rekommendera att bli sjuk i rs så tidigt som han blev, då blir de tydligen mycket känsligare sen! Var inne på sjukan senast igår eftersom han hade så mkt segt slem i halsen. Men, skönt att han är lite större nu, sju veckor. Inte lika oroligt som för ngn månad sen!

    Annars rullar det på här hemma. Känns lyxigt med två små godingar! Även om det är tufft stundtals, dominerar ändå det "goa"  Alicia är på fsk ti-to 9-14, och annars hemma med oss. Funkar bra, även om hon får sysselsätta sig mkt själv. Har haft mkt dåligt samvete gentemot henne, men det är inte så mycket att göra åt. Försöker kompensera henne med egentid när det finns möjlighet.


    Vi har bestämt att F ska vara långledig i sommar, vilket innebär att vi båda tar semester och den andre tar föräldraledigt om vartannat. Sammanlagt blir det knappt tio veckor. Känns jätteskönt!


    Linda och Jossan - har inte sett er på länge, hoppas ni mår så bra man kan göra i slutet av grav! Så spännande! Skönt Linda att h*n är fixerad nu! Undrar om det är en liten pojk eller flicka därinne... har du ngn känsla? ALLA jag känner som fått barn det senaste halvåret har fått pojkar. Här på gatan har det fötts fyra grabbar, den senaste för två veckor sedan!

    Mia - jobbigt att du mår så illa! Minns inte hur du mådde sist, även om du säkert har berättat det... förhoppningsvis blir det bättre om nån vecka *håller tummarna* Vad härligt med Frankrike! Hoppas du kan njuta av det! Bara för att vi inte "kan" åka nånstans nu så längtar man efter att åka - märkligt Vi gjorde förresten inte kub heller. jag gjorde dock ett ul privat för jag var så nojjig - bara för att se hjärtat slå.

    Jossan och Mia - jaså, har ni fixat lådor på gatan nu? Har för mig vi pratat om det nån gång. Vi har planterat ringblommor i våra, som förra året - för att det matchar reflexerna på sidan Hoppas de tar sig bättre än förra året, var inte så många som vattnade på sommaren så det blev lite glest bland blommorna.

    Maria - tack för sms! Hoppas ni mår bra - fattar inte hur du har orkat med så många barn imponerad! Jag är glad om jag hinner kamma håret på morgonen!

    Åsa - hoppas att ditt födelsedagsfika blev lyckat! Som jag skrev hade det varit kanon att komma iväg lite, men den här gången gick det inte! Annars längtar jag efter att komma ut lite på egen hand nu!

    Linda - förlåt att jag aldrig svrade på ditt sms! Har ingen bra ursäkt.  Det var helt enkelt för mycket just då!

    Kram till er!

  • lillälva

    Mia - det är bra med Anneli och familjen. Hon har varit sjukskriven ett par veckor, men nu är hon tillbaka på baby-proffsen (känns som om det är störst chans att träffa henne där Idag hade Fredrik och Alicia träffat dem på Liv och Kolifejs, och tjejerna hade lekt som bara den.

    Jossan - hur känns det... hoppas du är på BB nu att du inte bar bokhyllor i onödan... håller ni på att inreda barnrum!? Förresten har vi glocalnet

    Linda och Jossan - blir mysigt med lite mamma-fikor sen framöver

  • lillälva

    Hur går det för er Jossan och Linda? Lite fika här imorgon förmiddag kanske för att fördriva tiden?! Givetvis för alla som kan och vill i så fall

    Kram!

  • lillälva

    Vad kul! Då blir vi några som kan! Och ni ska INTE ha med er ngt, bara kul att äntligen träffa er!

    Linda- tio-tiden ungefär!

    Vi ses!

  • lillälva

    Jossan: GRATTIS till lille Isac! Om jag fattade rätt på sms så behövde du inte bli igångsatt, utan det kom igång av sig själv!? Skönt i så fall!

    Då är det dig Linda vi väntar på nu! Spännande! Hoppas att även du slipper en lång och utdragen förlossning!

    Hoppas förresten att ni haft en skön midsommarhelg! Vi har varit ute en hel del, passat på att njuta av vädret som äntligen har varit fint ju! Nu är vi hemma en vecka, och sedan blir det torekov i tre veckor - om vädret blir ok - inte kul att vara där om det regnar flera dagar i streck! Vad gör ni andra nu under semestern?

  • lillälva

    Hejsan på er!

    Liten snabb hälsning från biblioteket i Båstad där jag är just nu och kollar e-posten... kunde inte låta bli att kika lite här oxå

    Grattis Linda igen, verkar som om det blivit Lukas han ska heta? Jättefint namn!

    Skönt att det verkar flyta på bra för er Linda och Jossan! Här är det oxå helt ok nu tycker jag, lilleman blir ju redan tre månader på fredag! Helt otroligt vad tiden går! Nätterna är pest, måste jag säga, men vad gör man!?! Han sover från 20, vaknar för mat vid 22 eller 23, sen 01, 03, 04, 05... förhoppningsvis somnar han om vid 05, annars är det morgon då (tycker han annars går vi upp vid 06. Känner mig lite smågroggy hela tiden, men det går rätt ok ändå faktiskt. Amningsstuderna på nätterna blir som väl är inte så långa, och han somnar om ganska lätt... någon gång har jag "sluppit" amma och han har tagit nappen, men oftast är det mamma som gäller. Skönt att det är en begränsad tid

    Linda - nu vet du kanske redan vad det är du har fått. Mjölkstockning fick jag förra ggn, när amningen strulade och jag pumpade. Det blir ju inte lika bra och jämn tömning som när bebisen suger. Mitt bästa tips är att duscha varmt och länge på bröstet och "mjölka" i duschen... usch, det är jobbigt med mjölkstockning, men det går ofta om snabbt... bra om du kan amma ur bröstet. Har du testat att smörja med purelan (eller vad det heter). Finns på babyproffsen och första klass. Var helt superbra när jag fick såriga bröst denna gång. Det läkte på ett par dagar, och jag använde amningsnapp/pumpade.

    Mia - hoppas du mår bättre nu och att du har haft det bra på semestern!

    Vi ses... njut nu!

  • lillälva

    Hej på er!

    Nej Maria, det var inte Alicia som var på vift, som tur är! Usch vilken oro! Vet faktiskt inte vem det var.

    Vi har varit hemma ett par veckor nu, varav Alicia varit hos mormor och morfar en vecka. I kväll eller imorgon åker vi till Torekov igen några dagar. Lite småförkylda är vi, men annars har vi varit rätt så pigga i sommar, vilket varit skönt förstås! Det rullar på bra med lilleman, och vi lär känna varandra bättre och bättre. Han är en riktig goding! Dock svårt att komma till ro och nätterna är lika mycket sömn som vakenhet, så nåt strul med magen är det (han verkar vakna och ha ont). På dagarna är det bäst att bli buren, men nu är vi ju två hemma som kan hjälpas åt! Han gilllar vagnen nu. Vill inte ligga platt på rygg, utan kunna kika lite över kanten, så vi bullar upp med kuddar. Ska till ryhov på koll ang allergin nu den 19, sen får vi se hur vi ska göra med smakisar och sånt - redan fyra månader gammal den 23 ju Tänk vad tiden går! Alicia har förresten ett riktigt HUMÖR nu. Läste nånstans att en del barn har "lilla tonåren" i fyraårsåldern, och det har vi sannerligen här - vi bara bävar! Fast när hon var hos mina föräldrar uppförde hon sig exemplariskt, så hon vet ju hur man ska göra

    Hoppas ni alla små och stora mår bra!

  • lillälva

    Hmmm, håller tråden på att dö ut tro?

    Hur mår ni allihop och hur har ni haft det i sommar?

    Vi har haft en skön sommar! Perfekt att F varit ledig så mycket när sömnen strular för lille I. Tyvärr blir det inte bättre, men som väl är verkar han inte ha ont i alla fall... håller på att utreda på Ryhov, men det tar tid tycker jag! Man blir tråkigt osocial när man är trött!

    Idag, på åfyramånadersdagen, har I fått gröt som smakis. Han tyckte om det, spottade inte ut, utan "tuggade" och svalde. Det han dock inte fattade var att han skulle öppna munnen för att gröten skulle komma in, så han lutade fram huvudet och lade munnen och näsan i grötskeden - gulligt

    Så har vi slutat med napp oxå, sen tre dagar. Han har aldrig gillat den ändå, så det har inte varit till så mycket tröst. Nu får han hitta tummen eller ngt annat. Har för mig Åsa att Wilmer inte heller ville ha napp!?

    Imorogn ska Alicia börja förskolan igen. Tror hon varit lite pirrig i em, var nio veckor sen hon var där sist! Blir nog skönt för henne att komma hemifrån några timmar och få leka. Det är så skoj, för hon har börjat våga leka lite med barnen på gatan. Då får hönsmamman hålla sig i skinnet och låta henne hänga på

    Mia - hur mår du nu?

    Maria - tack för inbjudan till me and i, hade även sett den här i tråden, men det får bli en annan gång!

Svar på tråden I år blir de 4 år...!!! (och 3 av dem ska få syskon snart...)