• Anonym

Har kastat bort nästan 5 år av mitt liv, så deprimerad!!!

Hej alla därute!

Jag är en 24-årig tjej som är så otroligt deprimerad just nu. Jag läser åttonde terminen på juristprogrammet och har min vanliga terminskris gällande juridiken, fyfaaaan vad tråkigt det är känner jag alltid!! Och idag insåg jag på allvar, att herregud, vad håller jag på med? Jag har ju hatat detta enda från början, det har ju aldrig varit roligt? Hur kan jag kastat bort 4 år av mitt liv på något jag hatat och lidit av?

Jag har tagit ett par studieuppehåll och rest och jobbat och gjort annat roligt, för att komma tillbaka och orka några terminer till, sen samma sak igen. Samt festat och gjort annat kul och försökt tänka bort alla "jag-hatar-juridik-tankar" och tänkt att det blir bättre. Men det har ju inte blivit det!!! VARFÖR har jag inte hoppat av tidigare?!

Nu är det ju bara ett år kvar så det vore idiotiskt att inte göra klart det, jag får bita i det sura äpplet, för jag kan ju inte direkt hoppa på en ny utbildning nu?!! Vad skulle jag läsa i sådana fall?

Egentligen ville jag nog bli journalist eller psykolog...ev gå på Handels, jag har drivit ett eget lite företag förut och tyckte det var jättekul. Men det lät förnuftigast att läsa juridik och få en bred och bra utbildning. Journalist var för osäkert och jag låg på gränsen till betygen för journalist och Handels och orkade inte plugga upp betygen. Ha - sen hade jag ju någon illusion om att rädda världen när jag blev jurist, det var ju jäkligt naivt!! Inte kommer jag rädda någon inte. Praktiserade på en domstol en sommar och blev snarare deprimerad av hur verkligheten ser ut...!!

ÅÅÅÅH vad jag hatar mig själv!! Skuldsatt och snart examen i något jag inte ens tror jag gillar. Kanske har jag tyckte att vissa kurser varit LITE kul men är så förvirrad nu så jag vet inte...

Är så ledsen, visst jag är ung men har redan pluggat nästan allt man får pga att jag tagit CSN när jag läst språkkurser utomlands också utöver juridiken:(  Så nu är jag fast för alltid känns det som!!

Usch vad deprimerande...

HATAR MITT LIV... Vad ska jag göra?

/En mycket deppig tjej som kastat sitt liv i sjön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 22:32
    Jag låg på gränsen för betygen för PSYKOLOG och Handels ska det stå, inte journalist och Handels

• Svar på tråden Har kastat bort nästan 5 år av mitt liv, så deprimerad!!!
  • Anonym

Puff... ingen därute? :(

• Anonym

Fundera på vad som är tråkigt med juridik. Fundera sedan på om du tror det finns ett gränssnitt mellan juridik och verklighet där du skulle trivas. Prata med Syo. Prata med tidigare juidikstudenter. Finns det t.ex. tidningar som du kan skriva populärjuridiska artiklar för?

• Eisa

Jag befann mig i samma sits. Läste till sjuksköterska som är 3 år och jag hoppade av efter ÖVER 2,5 år, hahaha.

Man ska inte bry sig om "men inte kan jag hoppa av nu" och annat "men inte kan jag..." JO du kan.

Men visst är det rent rationellt klokt att gå färdigt och ha en examen osv, så orkar du det så gör det.

Men det löser sig om du hoppar av också för det löser sig alltid när man följer magkänslan. Det är rätt häftigt att bara våga.

• Anonym (examen)

Ta din examen och testa att jobba lite med det. Men fundera samtidigt på om du inte kan använda din juristutbildning i annat syfte. Kanske kan du bli journalist med inriktining på juridik? Eller jobba inom politik. Affärsjurist? Det finns ju många möjligheter med en sån stadig utbildning i botten.
    Eller sök efter jobb i hjälporganisationer eller UD.
    En examen smäller väldigt högt jämfört med "bara högskolepoäng" så jag tycker du ska gå färdigt din utbildning alldeles oavsett vad du vill med din framtid. Att ha klarat av en lång utbildning är i mångas ögon ett kvitto på att man är kapabel och envis och stark. Lättare att få jobb sen.

• Kjell2

Ta din examen och börja sen leta jobb du tror du kommer trivas med. Se till att du väljer valfria kurser och skriver exjobb om något kul. Läs eventuellt någon kul kompleteringskurs för att bredda dig. Jag har vänner som med jursitexamen som jobbar med/på:

Domare
    Åklagare
    Affärsjurist på byrå
    UD
    EU
    Intresseorgansiation som Rädda barnen och Amnesty
    Egenföretagare inom bokbranchen
    Säljare av tjänster
    Bank
    Chef inom verkstadsindustrin
    Myndighetsjurist
    Utredare
    Försvarsadvokat

Något borde du kunna hitta som du tycker är kul.

Svar på tråden Har kastat bort nästan 5 år av mitt liv, så deprimerad!!!