• fröken skywalker

Växthus?

Jag ska köpa ett växthus!

Men...det finns ju många firmor som säljer med mycket varierande priser.
    Jag har sett ett billigt på "Hobbyväxthus" och "Skånska byggvaror" har ju också bra priser.
    Flera andra firmor har ju fantasipriser, men förstås jättefina växthus.

Är de dyrare växthusen så mycket bättre och håller så mycket längre än ett billigare.

Jag vill ha ca 10m2, grönlackat, dubbeldörr och isolerplast.

Någon mer som har planer på ett växthus i år?

• Svar på tråden Växthus?
  • Snigelfart här

AVUNDSJUK!!! Jag vill också ha ett växthus NU! Men det får vänta. Vi har en långsiktig plan på att bygga en kombination av växthus uterum men ska först betala av lite andra renoveringsprojekt.

Jag är alltid av den meningen att man inte ska köpa det aldra billigaste men inte heller det dyraste. Har du kikat på willabgardens växthus? Tror de ligger ok i pris och håller hög kvalite.

Mitt drömhus är något åt det här hållet: http://www.vanstatradgard.se/classic.html Älskar de i den engelska stilen. Passar dock inte alls i vår trädgård... Kanske ska flytta till engelska landsbygden?

• ALJO

Jag vet att skånska byggvaror och bauhaus (juliana) har dom bästa priserna. Sedan har ju intedom lyxmodeller, utan det  dukan välja mellan är glas och plast, ev. färg och storlek. Jag har ett juliana sunseeker på 11,4 m 4 mm isolerplast och det är helt ok. Tror det kostade11000 för 5 år sedan. Nu letar jag nytt på mellan 30-40 m2 ;-D

• Slarva

Jag planerar också att bli med växthus i sommar. Helst hade jag velat bygga ett själv av gamla fönster. Men då man har tummen mitt i handen så lär det ju inte bli av.
    Jag har kollat lite på Skånska byggvaror men har inte bestämt mig ännu för vad jag vill ha... Dessutom har jag lite trångt på tomten!

Granngården har väl Juliana också tror jag. Där var det kampanj ifjol iallafall på det minsta om jag inte minns fel.

Bloggar på www.sandraviklund.se
  • fröken skywalker

ALJO skrev 2010-02-03 13:02:49 följande:
    Jag vet att skånska byggvaror och bauhaus (juliana) har dom bästa priserna. Sedan har ju intedom lyxmodeller, utan det  dukan välja mellan är glas och plast, ev. färg och storlek. Jag har ett juliana sunseeker på 11,4 m 4 mm isolerplast och det är helt ok. Tror det kostade11000 för 5 år sedan. Nu letar jag nytt på mellan 30-40 m2 ;-D
    Oj så stort! Kul!

Jag är ute efter att att odla i, inte att ha som uterum, så då borde det nog funka med ett av de billigare!

Förresten kan man ju vända någon hink uppochner för att sitta så och sippa lite vin bland plantorna.
  • fröken skywalker

Snigelfart här skrev 2010-02-02 20:44:12 följande:
    Har du kikat på willabgardens växthus? Tror de ligger ok i pris och håller hög kvalite.
    Slarva skrev 2010-02-03 14:51:01 följande:
    Jag planerar också att bli med växthus i sommar. Helst hade jag velat bygga ett själv av gamla fönster. Men då man har tummen mitt i handen så lär det ju inte bli av. Jag har kollat lite på Skånska byggvaror men har inte bestämt mig ännu för vad jag vill ha... Dessutom har jag lite trångt på tomten!Granngården har väl Juliana också tror jag. Där var det kampanj ifjol iallafall på det minsta om jag inte minns fel.
    Jag har haft ett LITET hembygge en gång med gamla fönster, men det var ju alltid små glasskärvor i jorden, så det går bort för mig.

Det är nog bara att börja kolla efter lite kampanjer här i vår!

Jag har kikat på Willab lite. De har ju jättefina växthus, Euro Serre, men jag tycker de är lite för dyra. Men man får ju inte vara dumsnål heller. Det är svårt att veta vad man ska prioritera.
  • fröken skywalker

Tokigt det blev med citeringen!

• Snigelfart här

Lugnt! Förstår ändå!

• Gurkburken

Vi byggde växthus i höstas, ett Euro-Serre Exotic 13,7 m2 från Willab, och vi är jättenöjda än så länge!
    Vi hade dock inte så mycket olika varianter att välja mellan då vi ville ha ett kombinerat växthus/uterum i den formen som Exotic har så vi valde mellan Willabs Exotic och Classicums Paradiso.
    Classicum är generellt något billigare än Willab men vi tyckte också att det märktes på konstruktionen. Classicum kändes billigare och "rackligare". Det kändes också som Classicum har gjort "fulare" lösningar för att hålla nere kostnaderna.
    Jag har också hört bättre om Willabs kundservice (vi är väldigt nöjda) än om Classicums.
    Jag såg att Willab just nu har kampanj på 10% på hela sitt katalogsortiment så det kan ju kanske vara värt att ta en extra titt på.

• fröken skywalker

Tack!

Jag ska ta och kika på Willab. Ja det är ju onekligen viktigt att det fungerar med kundservice om det ät något som strular. Min fasa är att få ett riktigt måndagsex.

Hur har ni gjort med botten i växthuset? Måste man gjuta fast med plint eller räcker det att ställa det på plattor om man har gjort ett ordentligt markarbete?

• Gurkburken

Växthuset måste förankras och det enklaste är väl att gjuta plintar. Sedan kan man ju lägga plattor som golv eller tex. ha delvis plattor och odlingsbäddar.

Vi har en gjuten mur som vi har förankrat växthuset i och hela golvet inuti muren är sedan lagt med betongmarksten (stenmjöl, isolering och makadam under).
    Det är väl inte den enklaste lösningen men det passade för oss pga det underlag vi hade att jobba med.
    Vi kommer inte ha odlingsbäddar utan kommer odla i krukor.

Jag har en massa bilder från vår byggprocess, som jag har tänkt lägga in i mitt galleri på Allt om Trädgårds hemsida. Jag skall försöka göra slag i saken och återkomma med länken.

Just nu går jag och längtar efter att få börja så (har skickat efter en massa frön från England) medan maken längtar efter att få börja bygga trappor och fixa till allt runt omkring växthuset

• Jojje08

Det är ju en del att tänka på när man ska köpa växthus. Vad ska det användas till? Odling av grönsaker, eller även som uterum? Minsta växthus som räcker till ändamålet? Det bör ju vara ett soligt läge och man måste tänka på grannar och ev bygglov. Som ofta är det planering som gäller för att man ska bli nöjd {#lang_emotions_smile}

• Fru Riddargrip

Hej!

Vi har ett från Willab Garden, kan varmt rekomendera dom.
    Bra kundtjänst, och bra kvalité på växthuset.

Det blev ett EuroSerre 14,2 kvm, rödlackat, extra högt, och med sådana där snygga "spjut" på toppen....Trivs därinne kan ni tro... {#lang_emotions_laughing}

• fröken skywalker
    Fru Riddargrip skrev 2010-02-24 13:45:17 följande:
    Hej!Vi har ett från Willab Garden, kan varmt rekomendera dom. Bra kundtjänst, och bra kvalité på växthuset.Det blev ett EuroSerre 14,2 kvm, rödlackat, extra högt, och med sådana där snygga "spjut" på toppen....Trivs därinne kan ni tro...
    Det kan vi nog tro!
  • Slarva

Hasselfors Gardens variant föll mig verkligen i smaken!! ♥

Undrar vad ett sådant kan ligga i för prisklass?

Bloggar på www.sandraviklund.se
  • kidzo

Kolla in fan sidan på facebook, där finns en massa info ;)

Svar på tråden Växthus?