Inlägg från: Gurkburken |Visa alla inlägg
  • Gurkburken

Växthus?

Vi byggde växthus i höstas, ett Euro-Serre Exotic 13,7 m2 från Willab, och vi är jättenöjda än så länge!
    Vi hade dock inte så mycket olika varianter att välja mellan då vi ville ha ett kombinerat växthus/uterum i den formen som Exotic har så vi valde mellan Willabs Exotic och Classicums Paradiso.
    Classicum är generellt något billigare än Willab men vi tyckte också att det märktes på konstruktionen. Classicum kändes billigare och "rackligare". Det kändes också som Classicum har gjort "fulare" lösningar för att hålla nere kostnaderna.
    Jag har också hört bättre om Willabs kundservice (vi är väldigt nöjda) än om Classicums.
    Jag såg att Willab just nu har kampanj på 10% på hela sitt katalogsortiment så det kan ju kanske vara värt att ta en extra titt på.

• Gurkburken

Växthuset måste förankras och det enklaste är väl att gjuta plintar. Sedan kan man ju lägga plattor som golv eller tex. ha delvis plattor och odlingsbäddar.

Vi har en gjuten mur som vi har förankrat växthuset i och hela golvet inuti muren är sedan lagt med betongmarksten (stenmjöl, isolering och makadam under).
    Det är väl inte den enklaste lösningen men det passade för oss pga det underlag vi hade att jobba med.
    Vi kommer inte ha odlingsbäddar utan kommer odla i krukor.

Jag har en massa bilder från vår byggprocess, som jag har tänkt lägga in i mitt galleri på Allt om Trädgårds hemsida. Jag skall försöka göra slag i saken och återkomma med länken.

Just nu går jag och längtar efter att få börja så (har skickat efter en massa frön från England) medan maken längtar efter att få börja bygga trappor och fixa till allt runt omkring växthuset

Svar på tråden Växthus?